Jump to content
Annons

Låg volym vid audio mixdown i Cubase


Soxic

Recommended Posts

Jag har ett problem som jag gissar är lite av ett standardproblem. Jag har sökt men inte hittat något tillfredställande svar. Så länge jag lyssnar på min inspelning direkt i Cubase så ligger volymen på en bra nivå. Ungefär på samma volymnivå som professionella inspelningar. Men så fort jag ska exportera mitt projekt och gör en audio mixdown så blir volymen skitlåg. Känns som att volymen nästan halveras. Går detta att ställa in på något sätt? Finns det någon anledning till varför det blir så?

Tacksam för svar.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att dömma av det jag läst på nätet så arbetar Cubase och Windows i olika ljudmiljöer och när man spelar upp Cubaseljud i Windows så låter det mycket lägre. Jag ska testa att importera ljudet jag exporterat tillbaka till Cubase och se om ljudnivån är densamma eller om den förändrats. Annars verkar tipsen vara att använda sig av limiter, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

BYTER du program efter att du gjort en Audio Mixdown? Vilket Windows-program menar du att du spelar upp det i?

Jag upplever aldrig detta du pratar om. Jag spelar in i Cubase och sedan när jag vill göra en Audio Mixdown i Cubase LE så gör jag det. Men volymen är ju ändå densamma. Sedan lyssnar jag på det. Men nog är man väl kvar i Cubase då, eller kanske att man hör i Wavelab - fasen nu gör du mig lite osäker... 😉🙂 Nej, men man är väl kvar i Cubase?! Var menar du att du tar vägen? Windows är ju själva operativsystemet där alla program sorteras in. Vad menar du med att du lyssnar "i Windows"? Är det uppspelning i Windows "ljudinspelaren"?

Eftersom jag har aldrig haft problem med att ljudet plötsligt skulle vara lägre, så tänker jag inte så mycket på vad jag gör eller var lyssningen sker naturligtvis - men jag tror jag spelar in i Cubase, gör Audio Mix i Cubase och lyssnar på den i Cubase - med samma volym...

Sedan för jag över skiten till Wavelab och med samma volym. Sedan kan det iofs hända att jag kör e kompression ytterligare i Wavelab, eller så, men det är ju nästa steg.

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej musik!

Jag gör en audio mixdown och stänger sedan ner Cubase och lyssnar i WinAmp eller Mediaspelaren och ljudnivån är uppenbart mycket lägre än vad den var i Cubase. Jag använder en proffesionellt inspelad låt som lyssningsreferens och i Cubase låter mitt projekt och referenslåten likvärdigt ljudnivåmässigt, men sedan när jag gör audio mixdown och lyssnar i WinAmp t ex så är mitt projekt mycket lägre än referenslåten. Makes sense? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej musik!

Jag gör en audio mixdown och stänger sedan ner Cubase och lyssnar i WinAmp eller Mediaspelaren och ljudnivån är uppenbart mycket lägre än vad den var i Cubase. Jag använder en proffesionellt inspelad låt som lyssningsreferens och i Cubase låter mitt projekt och referenslåten likvärdigt ljudnivåmässigt, men sedan när jag gör audio mixdown och lyssnar i WinAmp t ex så är mitt projekt mycket lägre än referenslåten. Makes sense? 😉

I transport har du en liten regel som heter audition... den är ibland satt till mastern, och ibland till en separat regel som heter just audition. När den däremot är kopplad direkt till mastern så kan det bli helt knasig volym vid bounce. Fixas genom att se till att audition-regeln (den lilla regeln på transport-bar) ligger på nollan, samma med mastern. Lyssna nu på din mix. Efter bounce bör den låta exakt lika högt. Kolla när du väljer audio mixdown att du har mastern som output (kan även här vara regeln audition som bouncas ut vilket ger knas i volymen... ) Att din mix däremot låter lägre än din lyssningsreferens är inte konstig då den antagligen är proffsmastrad... Din MIX borde inte låta lika högt som en proffsMASTRAD låt..(som jag antar att det är) isåfall har du komprimerad den väldans väl eller så klipper det nånstans. Du kan ju ta en titt på bouncen genom att ta in den i Cubase igen och se om den ser ut som en korv eller en såg.. öh, kanske låter lite konstigt, men du kan ju jämföra med den proffsmastrade låten (som antagligen ser mer ut som en korv än din som inte är mastrad)

Nu antar jag alltså att du inte mastrat din låt när du jämför den...

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, det var så jag menade också, för efter mastring blir det ju en väldig skillnad!

Reglar i Transport var dock inget jag kände till.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var så jag menade också, för efter mastring blir det ju en väldig skillnad!

Reglar i Transport var dock inget jag kände till.

🙂

:musik

I Cubase SL har man en liten regel i transport längst ut till höger? eller är de bara jag som sett den? :rolleyes:

EDIT: vet inte vilken version ovannämnda har, men i SL 2 å 3 finns iaf en sån regel

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett liknande problem med mitt creative ljudkort, Var stor skillnad mellan cubase ljud och winamp ljud. Löste det genom att sänka ljudkortsljudet ("Wave" heter den i volympanelen), så leta lite i dit ljudkorts volympanel och kolla om det finns något liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...