Jump to content
Annons

MOTU 8pre strul...


Magnetic

Recommended Posts

Tjena

Gjorde mig nyligen av med mitt gamla MOTU 828 kort och köpte mig ett MOTU 8pre. Problemet ligger i att jag nu inte kan spela in 8 kanaler separerade, alltså som 8 individuella mono spår. För att kunna spela in på de 8 kanalerna måste jag använda mig av 4 stereo spår. På det gamla 828 kortet var det inget problem att spela in spåren separerade. Ingångarna verkar jobba i par om 2, med "left" som dominant. MYCKET STÖRANDE då jag regelbundet gör flerkanalsinspelningar där det behövs finmixas på de olika spåren.. ni vet vad jag menar. Undrar om någon vet om det ska va på det här sättet eller hur det går att ändra på?

Använder mig av PC med XP samt Cubase SL 3. Använder mig av de senaste drivrutinerna.

Tacksam för alla tips!

Ha de bra.

// Klas

Redigerat av Magnetic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan det möjligtvis vara så enkelt att du i projektet i Cubase lägger upp 8 monokanaler och på kanal 1 sätter du ingång 1Left, på kanal 2 ingång 1Right osv...?

Har provat 8Pre i en studio med Cubase Studio och då blev det ett sådant upplägg, samma sak i ett gammalt VST/32 på Mac..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det möjligtvis vara så enkelt att du i projektet i Cubase lägger upp 8 monokanaler och på kanal 1 sätter du ingång 1Left, på kanal 2 ingång 1Right osv...?

Har provat 8Pre i en studio med Cubase Studio och då blev det ett sådant upplägg, samma sak i ett gammalt VST/32 på Mac..

Tjena,

Har upplägget av kanaler på det sättet som du beskriver i mitt gamla Cubase SE och det fungerar precis som det ska. I Cubase SL så dyker kanalerna upp på samma sätt men kanalerna med jämna nummer fungerar bara när man använder sig av stereospår. Tex en monokanal med ingången "1 R" reagerar fortfarande på signalen som går in i ljudkortets försa ingång som ger ingången "1 L" i cubase. Detta gäller på alla ingångskanalerna parvis. Skitskumt helt enkelt!

Någon som har en aning??? 🙂

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur skulle det funka om du i menyn "Devices - VST Connections - Inputs" tog bort alla stereobusar och i stället lägger upp 8 stycken monobusar med ljudkortsingångarna 1 till 8 fördelade över busarna..?

Hej,

Tack för ett intressant förslag! Ska prova när jag kommer hem.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur skulle det funka om du i menyn "Devices - VST Connections - Inputs" tog bort alla stereobusar och i stället lägger upp 8 stycken monobusar med ljudkortsingångarna 1 till 8 fördelade över busarna..?

Hej,

Tack för ett intressant förslag! Ska prova när jag kommer hem.

// Klas

Yes!!!

Nu funkar det. Man bockar och bugar.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...