Jump to content
Annons

Ljudnivåer efter Audio Mixdown

Recommended Posts

marcus_mardh (oregistrerad)
Postat

Hejsan. Jag kör med Cubase LE som jag fick med mitt presonus firebox kort. Allt är ganska nytt för mig och jag hoppas nån kan komma med tips.

Det går jättebra att spela in både sång och gitarr. Problemen som uppstått är följande.

: Vid inspelning är nivåerna bra och vid playback är det också bra med volym i lurarna. Men när jag gör Export>Audio Mixdown och sedan spelar upp låten i Media Player så hörs det knappt något alls. Jättelågt alltså.

:Ett relaterat problem är kanske klick tracket som blir olidligt högt i lurarna även fast jag har "volymsliden" i "metronome setup" på så lågt det går och fortfarande höra klicket. Vad är det för inställningar som kan vara galna?

:Det tredje problemet är MIDI. Jag har kopplat min synth (yamaha cs1x) till MIDI in på ljudkortet och Cubase uppfattar signal när jag trycker på klaviaturet. (Gröna stapeln åker upp och ner i midi kanalen) Men när jag Kör rec så så blir det inget i rec fältet och ibland så hänger sig hela programmet.

med vänliga hälsningar //marcus

Annons
Postat

Jag hade ungefär samma problem med mitt Cubase SX3, har du master bus volymen på 0db? Om du har under 0db så sänks volymen ytterligare av någon konstig anledning. För att vara säker att den står på 0db, håll inne ctrl och klicka på master bus volym mätaren. Vet inte om det är samma problem men jag misstänker det.

mvh,

Joel L.

creel (oregistrerad)
Postat
håll inne ctrl och klicka på master bus volym mätaren.
Bra tips, tack! Har alltid undrat om man kan nollställa den på något enkelt vis. 🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.