Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena tjena

skulle behöva lite hjÀlp:

Vad för grejer ska jag anvÀnda om jag vill spela in mina trummor pÄ datorn?

jag har mixerbord... sen tÀnkte jag köpa jj labs mickar dom röda för 1300kr

Sen vilken dator Àr bÀst att anvÀnda ..ska man ha en mac dator eller gÄr det bra med en vanlig bÀrbar dator?

AlltsÄ vilka sladdar ska jag ha och sÄnt...

Annons
Postat

detta kanske kan hjÀlpa lite:

Vilken dator du skall ha Àr helt upp till dig. Vill du ha MAC sÄ kör pÄ det annars kan du ha PC som mÄnga har. Specifikationer för PC-datorer kan jag inget om. Du behöver XLR-XLR sladdar till dina mickar. Sen Àr det helt veroende pÄ vad du vill ha för sound pÄ dina trummor om du behöver trigg eller annat. Hur mÄnga ingÄngar har du pÄ ditt ljudkort?

MVH

Anders

Postat

Vilken dator du skall ha Àr helt upp till dig. Vill du ha MAC sÄ kör pÄ det annars kan du ha PC som mÄnga har. Specifikationer för PC-datorer kan jag inget om. Du behöver XLR-XLR sladdar till dina mickar. Sen Àr det helt veroende pÄ vad du vill ha för sound pÄ dina trummor om du behöver trigg eller annat. Hur mÄnga ingÄngar har du pÄ ditt ljudkort?

MVH

Anders

jag e inte sĂ„ bra pĂ„ vad saker heter eller vilka ingĂ„ngar som Ă€r vilka . menar du ljudkortet pĂ„ datorn eller mixerbordet 🙂

MvH// anton

Postat

Vad du behöver för utrustning beror egentligen helt pÄ vad du ska anvÀnda inspelningen till.

Är det för ditt eget utbildnings syfte skulle det rĂ€cka med följande:

En vanlig mic, en kassett rekorder.

Vill du ha den som demo för till exempel att söka till utbildning skulle jag föreslÄ att du satsar pÄ lite bÀttre kvalitet. dÄ kanske man ska ha en rÀtt sÄ bra mic som man stÀller i rummet för att sen spela in pÄ nÄgon dator.

Dock det jag tror du Àr ute efter Àr att kunna anvÀnda inspelningen till att bygga en lÄt pÄ.

DÄ skulle jag satsa pÄ för att micka upp varje trumma plus 2 overhead, en mic och tvÄ mickar som tar upp rumsklang.

DÀr kan du vÀlja bort rumsmickar och ev hi-hat samt ride mic. alltsÄ micka endast trummorna med en mick pÄ varje trumma samt 2 over head. Vi testa dock en riktigt bra rör mic en 40 cm bakom trummisen och 50 cm ovanför trummisens huvud. Endast denna mic fungerade och bar hela inspelningen. sÄ inget Àr rÀtt eller fel.

Programmet eller dator du anvÀnder Àr helt upp till dig. Du behöver dock fÄ in signalen frÄn mixerbordet in i dator genom ett ljudkort. VÀlj ett kort med minst lika ingÄnger som du har mickar sÄ du slipper spela in fler kanaler pÄ en "in" kanal i dator.

Typ sÄ...

Postat

MVH

Anders

jag e inte sĂ„ bra pĂ„ vad saker heter eller vilka ingĂ„ngar som Ă€r vilka . menar du ljudkortet pĂ„ datorn eller mixerbordet 🙂

MvH// anton

Vad har du för mixerbord först och frĂ€mst? Är det firewire sĂ„ du kan streama kanalerna till datorn? Eller har du tĂ€nkt att skicka stereo frĂ„n mixerbordet in i datorn och sköta balansen mellan kanalerna pĂ„ mixerbordet innan det hamnar i datorn? Det man brukar sĂ€ga som minimum för trumminspelning Ă€r fyra kanaler, men killwithskill hĂ€r pĂ„ forumet har ju Ă€ven visat med sin lĂ€nk i en annan trĂ„d att det gĂ„r bra med en. Men eftersom du kikar pĂ„ de mickar du gjort sĂ„ antar jag det Ă€r en multikanalsinspelning du tĂ€nker göra. Med en till fyra mickar sĂ„ kommer du fĂ„ ett rĂ€tt "vintage" ljud över trummorna. Du kommer inte kunna ha den kontrollen över pukor och varje bestĂ„ndsdel av trummorna som du har med Ă€nnu flera mickar. Men om det Ă€r första gĂ„ngen du spelar in trummor sĂ„ kan det vara en idĂ© att börja med max fyra mickar, blir vĂ€ldigt mycket att tĂ€nka pĂ„ vid mixningen annars. BerĂ€tta gĂ€rna lite mer hur du har tĂ€nkt dig att de skall lĂ„ta osv. Och om du har tĂ€nkt att varje mick/ingĂ„ng skall ha en egen kanal i datorn.

MVH

Anders

Postat

mm det finns mÄnga bra ljudkort dÀrute... Vad har du för dator idag? vad tÀnkte du skaffa? StationÀr? BÀrbar? Vilken prisklass hade du tÀnkt dig? Gör gÀrna ett litet budget pÄ dom grejer du ska ha... och vad du tycker det kan vara vÀrd...

Postat

Kollade pĂ„ det paketet du ville köpa. Det du behöver Ă€r minst sju ingĂ„ngar pĂ„ ditt ljudkort varav tvĂ„ av dem skall ha fantommatning. DĂ„ kan du anvĂ€nda alla mickar som du köpt. Svara gĂ€rna pĂ„ de frĂ„gor som stĂ„r ovan ocksĂ„ sĂ„ skall vi nog hitta nĂ„got som passar 🙂

MVH

Anders

Postat

jag har nÄn vanlig bÀrbar dator som Àr 3 Är gammal

Eller kanske köpa den billigaste mac datorn jag kan hitta men jag vet inte vad ett bra och billigt ljudkort gÄr pÄ.

Men du kan vÀl ge nÄt förslag pÄ nÄn inköpslista av saker jag behöver

Postat (redigerat)

Exempel pÄ ljudkort. DÄ fÄr du med programmet Cubase LE, eller vilken version det nu Àr dom skickade med. Men med det, mickarna, kablar och en dator sÄ Àr du good to go.

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=417148

MVH

Anders

Edit: Som jag sa innan sÄ kommenterar jag inte datorn, dÄ jag Àr kass pÄ PC-prestanda

Redigerat av Gizmozis
Postat

1700:- Mickpaket - http://www.thomann.de/se/the_tbone_dc1500_...mikrofonset.htm

7861:- Mixer/ljudkort i ett - http://www.thomann.de/se/yamaha_n8.htm

700:- misladdar - vilka som helst.

Inspelnings program mÄste du ocksÄ ha. Cubase/nuendo/pro tools... vÀlja sjÀlv vad du tycker om. sjÀlv kör jag nuendo... men det Àr smak och behov som avgör ditt val

Postat
AlltsÄ mÄste jag köpa ett ljudkort .. nÀr jag redan har ett mixerbord? eller, jag vet inte

Vad har du för mixer idag?

Postat (redigerat)
Ross System RCS 802 heter den den har 8 ingÄngar sÄna som passar trummickar ... den e ganska stor

Okej . den borde ju rÀcka.. dÄ ska du ha ett ljudkort med 8 kanaler in. Sen har du en "insert" kabel per kanal till ljudkortet.

Ska se om jag hittar nÄgot annat ljudkort till dig... ett ögonblick

Har du firewire pÄ din bÀrbar dator?

Redigerat av Polder
Postat

En frÄga bara innan du förhastar dig. Har din mixer 8 stycken direct out? Om ja, sÄ Àr det bara att köra pÄ ett ljudkort. Om nej, sÄ kommer det inte att funka.

MVH

Anders

Postat
En frÄga bara innan du förhastar dig. Har din mixer 8 stycken direct out? Om ja, sÄ Àr det bara att köra pÄ ett ljudkort. Om nej, sÄ kommer det inte att funka.

MVH

Anders

Jo det funkar... han har insert pÄ varje kanal... sÄ om man köper följande:

1 st http://www.thomann.de/se/terratec_phase_88_rack_fw.htm €311

1 st http://www.thomann.de/se/the_tbone_dc1500_...mikrofonset.htm €185

8 st http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk3153_insertkabel.htm 31,20

8 st http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-6_mikrokabel.htm 42,40

Totalt: €584,60 eller SEK5350:- dĂ„ Ă€r frakten frĂ„n Tyskland med...

Postat

Sen gör du som följande.

Kopplar in mickarna till trumsetet... du behöver sÄklart kanske lite mickstativ men det Àr ju sjÀlvklart... om de tinte ingick nÄgra klips pÄ mickarna ifs... det Àr upp till dig att kolla... Du kopplar mickarna till mixerbordet med mickablarna, sen tar du en insterkabel frÄn varje kanal till ljudkortet... ljudkortet kopplar du sen till dator med firewire kabel. nu kommer varje kanal att dyka upp enskild i ditt musikprogram. Vóila

Postat

tackar för hjÀlpen... men jag har inte firewire pÄ den bÀrbara datorn men pÄ den stationÀra.

Sen vet jag inte vilket musikprogram jag ska anvÀnda

trummickar har jag redan hittat ett paket som jag vill ha. ett 7st paket

Postat
tackar för hjÀlpen... men jag har inte firewire pÄ den bÀrbara datorn men pÄ den stationÀra.

Sen vet jag inte vilket musikprogram jag ska anvÀnda

trummickar har jag redan hittat ett paket som jag vill ha. ett 7st paket

mm dÄ kan du ju rÀkna bort mickarna... det finns sÀkert nÄgot usb ljudkort ocksÄ... jag kan dock inte svara pÄ om usb rÀcker till för att föra över alla kanaler... men vill du ha USB ljudkort sÄ finns denna:

http://www.thomann.de/se/motu_828_mk_ii_usb_20.htm lite dyrare men ska det vara usb sÄ gÀller det att man köper bra grejer... sen hittade jag inen billigare med minst 8 in

Postat

USB tar mer kraft av din dator Àn vad firewire gör. SÄ om du skall ha 8 kanaler med usb 2.0 sÄ stÀller det mycket högre krav pÄ din dator. Vad Àr det för dator du har. Processor? ramminne? osv.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.