Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena tjena

skulle behöva lite hjälp:

Vad för grejer ska jag använda om jag vill spela in mina trummor på datorn?

jag har mixerbord... sen tänkte jag köpa jj labs mickar dom röda för 1300kr

Sen vilken dator är bäst att använda ..ska man ha en mac dator eller går det bra med en vanlig bärbar dator?

Alltså vilka sladdar ska jag ha och sånt...

Annons
Postat

detta kanske kan hjälpa lite:

Vilken dator du skall ha är helt upp till dig. Vill du ha MAC så kör på det annars kan du ha PC som många har. Specifikationer för PC-datorer kan jag inget om. Du behöver XLR-XLR sladdar till dina mickar. Sen är det helt veroende på vad du vill ha för sound på dina trummor om du behöver trigg eller annat. Hur många ingångar har du på ditt ljudkort?

MVH

Anders

Postat

Vilken dator du skall ha är helt upp till dig. Vill du ha MAC så kör på det annars kan du ha PC som många har. Specifikationer för PC-datorer kan jag inget om. Du behöver XLR-XLR sladdar till dina mickar. Sen är det helt veroende på vad du vill ha för sound på dina trummor om du behöver trigg eller annat. Hur många ingångar har du på ditt ljudkort?

MVH

Anders

jag e inte så bra på vad saker heter eller vilka ingångar som är vilka . menar du ljudkortet på datorn eller mixerbordet 🙂

MvH// anton

Postat

Vad du behöver för utrustning beror egentligen helt på vad du ska använda inspelningen till.

Är det för ditt eget utbildnings syfte skulle det räcka med följande:

En vanlig mic, en kassett rekorder.

Vill du ha den som demo för till exempel att söka till utbildning skulle jag föreslå att du satsar på lite bättre kvalitet. då kanske man ska ha en rätt så bra mic som man ställer i rummet för att sen spela in på någon dator.

Dock det jag tror du är ute efter är att kunna använda inspelningen till att bygga en låt på.

Då skulle jag satsa på för att micka upp varje trumma plus 2 overhead, en mic och två mickar som tar upp rumsklang.

Där kan du välja bort rumsmickar och ev hi-hat samt ride mic. alltså micka endast trummorna med en mick på varje trumma samt 2 over head. Vi testa dock en riktigt bra rör mic en 40 cm bakom trummisen och 50 cm ovanför trummisens huvud. Endast denna mic fungerade och bar hela inspelningen. så inget är rätt eller fel.

Programmet eller dator du använder är helt upp till dig. Du behöver dock få in signalen från mixerbordet in i dator genom ett ljudkort. Välj ett kort med minst lika ingånger som du har mickar så du slipper spela in fler kanaler på en "in" kanal i dator.

Typ så...

Postat

MVH

Anders

jag e inte så bra på vad saker heter eller vilka ingångar som är vilka . menar du ljudkortet på datorn eller mixerbordet 🙂

MvH// anton

Vad har du för mixerbord först och främst? Är det firewire så du kan streama kanalerna till datorn? Eller har du tänkt att skicka stereo från mixerbordet in i datorn och sköta balansen mellan kanalerna på mixerbordet innan det hamnar i datorn? Det man brukar säga som minimum för trumminspelning är fyra kanaler, men killwithskill här på forumet har ju även visat med sin länk i en annan tråd att det går bra med en. Men eftersom du kikar på de mickar du gjort så antar jag det är en multikanalsinspelning du tänker göra. Med en till fyra mickar så kommer du få ett rätt "vintage" ljud över trummorna. Du kommer inte kunna ha den kontrollen över pukor och varje beståndsdel av trummorna som du har med ännu flera mickar. Men om det är första gången du spelar in trummor så kan det vara en idé att börja med max fyra mickar, blir väldigt mycket att tänka på vid mixningen annars. Berätta gärna lite mer hur du har tänkt dig att de skall låta osv. Och om du har tänkt att varje mick/ingång skall ha en egen kanal i datorn.

MVH

Anders

Postat

mm det finns många bra ljudkort därute... Vad har du för dator idag? vad tänkte du skaffa? Stationär? Bärbar? Vilken prisklass hade du tänkt dig? Gör gärna ett litet budget på dom grejer du ska ha... och vad du tycker det kan vara värd...

Postat

Kollade på det paketet du ville köpa. Det du behöver är minst sju ingångar på ditt ljudkort varav två av dem skall ha fantommatning. Då kan du använda alla mickar som du köpt. Svara gärna på de frågor som står ovan också så skall vi nog hitta något som passar 🙂

MVH

Anders

Postat

jag har nån vanlig bärbar dator som är 3 år gammal

Eller kanske köpa den billigaste mac datorn jag kan hitta men jag vet inte vad ett bra och billigt ljudkort går på.

Men du kan väl ge nåt förslag på nån inköpslista av saker jag behöver

Postat

1700:- Mickpaket - http://www.thomann.de/se/the_tbone_dc1500_...mikrofonset.htm

7861:- Mixer/ljudkort i ett - http://www.thomann.de/se/yamaha_n8.htm

700:- misladdar - vilka som helst.

Inspelnings program måste du också ha. Cubase/nuendo/pro tools... välja själv vad du tycker om. själv kör jag nuendo... men det är smak och behov som avgör ditt val

Postat
Alltså måste jag köpa ett ljudkort .. när jag redan har ett mixerbord? eller, jag vet inte

Vad har du för mixer idag?

Postat (redigerat)
Ross System RCS 802 heter den den har 8 ingångar såna som passar trummickar ... den e ganska stor

Okej . den borde ju räcka.. då ska du ha ett ljudkort med 8 kanaler in. Sen har du en "insert" kabel per kanal till ljudkortet.

Ska se om jag hittar något annat ljudkort till dig... ett ögonblick

Har du firewire på din bärbar dator?

Redigerat av Polder
Postat

En fråga bara innan du förhastar dig. Har din mixer 8 stycken direct out? Om ja, så är det bara att köra på ett ljudkort. Om nej, så kommer det inte att funka.

MVH

Anders

Postat
En fråga bara innan du förhastar dig. Har din mixer 8 stycken direct out? Om ja, så är det bara att köra på ett ljudkort. Om nej, så kommer det inte att funka.

MVH

Anders

Jo det funkar... han har insert på varje kanal... så om man köper följande:

1 st http://www.thomann.de/se/terratec_phase_88_rack_fw.htm €311

1 st http://www.thomann.de/se/the_tbone_dc1500_...mikrofonset.htm €185

8 st http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk3153_insertkabel.htm 31,20

8 st http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-6_mikrokabel.htm 42,40

Totalt: €584,60 eller SEK5350:- då är frakten från Tyskland med...

Postat

Sen gör du som följande.

Kopplar in mickarna till trumsetet... du behöver såklart kanske lite mickstativ men det är ju självklart... om de tinte ingick några klips på mickarna ifs... det är upp till dig att kolla... Du kopplar mickarna till mixerbordet med mickablarna, sen tar du en insterkabel från varje kanal till ljudkortet... ljudkortet kopplar du sen till dator med firewire kabel. nu kommer varje kanal att dyka upp enskild i ditt musikprogram. Vóila

Postat

tackar för hjälpen... men jag har inte firewire på den bärbara datorn men på den stationära.

Sen vet jag inte vilket musikprogram jag ska använda

trummickar har jag redan hittat ett paket som jag vill ha. ett 7st paket

Postat
tackar för hjälpen... men jag har inte firewire på den bärbara datorn men på den stationära.

Sen vet jag inte vilket musikprogram jag ska använda

trummickar har jag redan hittat ett paket som jag vill ha. ett 7st paket

mm då kan du ju räkna bort mickarna... det finns säkert något usb ljudkort också... jag kan dock inte svara på om usb räcker till för att föra över alla kanaler... men vill du ha USB ljudkort så finns denna:

http://www.thomann.de/se/motu_828_mk_ii_usb_20.htm lite dyrare men ska det vara usb så gäller det att man köper bra grejer... sen hittade jag inen billigare med minst 8 in

Postat

USB tar mer kraft av din dator än vad firewire gör. Så om du skall ha 8 kanaler med usb 2.0 så ställer det mycket högre krav på din dator. Vad är det för dator du har. Processor? ramminne? osv.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.