John89 Postat 18 augusti 2007 Postat 18 augusti 2007 Tja! Jag viste inte riktigt vart jag skulle skriva detta men jag tror det har med ljudkortet att göra sÄ jag skrev det under denna "flik". Jag anvÀnder ett ljudkort av typen M-Audio Audiophile 2496. Det Àr sÄ att nÀr jags ka göra musik pÄ datorn sÄ gÄr min CPU upp Otroligt mycket ocvh det distar, blir noise lr crackel (eller vad man nus ka kalla det) vÀldigt mycket. hur gör jag för att laga problemet?
Claes Holmerup Postat 18 augusti 2007 Postat 18 augusti 2007 Jag skulle tro att du försöker köra med lÀgre latency Àn vad datorn orkar med, sÄ höj latency i Cubase (om det Àr Cubase du kör med...), sÄ löser det sig nog...
Fredrik Karlsson Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 M-Audio Audiophile 2496 Àr vad jag vet ett stabilt kort sÄ jag tror nog som Claes att det har med Latency instÀllningar att göra! Vad har du för dator och grafikkort?
John89 Postat 19 augusti 2007 TrÄdstartare Postat 19 augusti 2007 (redigerat) Claes sa: Jag skulle tro att du försöker köra med lÀgre latency Àn vad datorn orkar med, sÄ höj latency i Cubase (om det Àr Cubase du kör med...), sÄ löser det sig nog... Fredrik Karlsson sa: M-Audio Audiophile 2496 Àr vad jag vet ett stabilt kort sÄ jag tror nog som Claes att det har med Latency instÀllningar att göra! Vad har du för dator och grafikkort? Jag anvÀnder mig av Fl Studio har inte haft tid att lÀra mig Cubase =) men min dator innehÄller en Intel P4 3,00Ghz prosessor med 1 gig ram i mitt grafikkort Àr ett Daytona Gf FX 5700 256 MB DDR. (Valde att inte slösa sÄ mycket pÄ grafikkortet.) Men hur var det om jag sÀnker latecyn, tar det inte mer pÄ CPU'n? Redigerat 19 augusti 2007 av John89
drloop (oregistrerad) Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 SÀg att du har 64 samples nu som latency setting. Höj det till 256 sÄ löser sig nog problemet.
John89 Postat 19 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 19 augusti 2007 (redigerat) Japp det avr nog det som avr problemet.. đ men det konstiga var att ljudkortet har inte varit sĂ„ förut... mĂ„ste ha Ă€ndrats pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. đ medan jag Ă€ndĂ„ Ă€r pĂ„ gĂ„ng... Hur uppnĂ„r jag bĂ€sta resultat nĂ€r det gĂ€ller detta ljudkort? Redigerat 19 augusti 2007 av John89
drloop (oregistrerad) Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 John89 sa: Japp det avr nog det som avr problemet.. đ men det konstiga var att ljudkortet har inte varit sĂ„ förut... mĂ„ste ha Ă€ndrats pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. đ medan jag Ă€ndĂ„ Ă€r pĂ„ gĂ„ng... Hur uppnĂ„r jag bĂ€sta resultat nĂ€r det gĂ€ller detta ljudkort? Svaret Ă€r som med alla andra ljudkort... đ Eller hur menar du?
kvd669o Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 (redigerat) Bra trĂ„d för mig detta för sjĂ€lv hade jag samma typ av dator kapacitet som denna trĂ„d skapare men nu har jag ju en starkare dator sĂ„ jag kan sĂ€nka min latency pĂ„ 2496 audiophile kortet dĂ„ till det lĂ€gsta đ Nu gĂ€ller bara att jag inte skadar mitt kort nĂ€r jag tar ut det frĂ„n den gamla och stoppar in den i den nya datorn och dessutom sĂ„g jag att maudio sidan hade en ny drivrutin till den ocksĂ„ som kom typ i april. Jag tĂ€nkte anvĂ€nda digital ingĂ„ngarna pĂ„ kortet eftersom jag har digitala coaxial utgĂ„ngar pĂ„ min mixer,bara jag nu inte köper fel sladd bara för det skulle ju vara typiskt mig he he đ /HĂ„kan đ ps: Jag hade 384 samples latency pĂ„ min gamla dator med 2496 kortet och det fungerade bra dĂ„ i alla fall nĂ€r jag spelade in audio men dĂ„ anvĂ€nder jag förstĂ„s ram minnet kom jag pĂ„ đ Redigerat 19 augusti 2007 av kvd669o
kvd669o Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 Jag har aldrig fattat vad som blir bĂ€ttre i sjĂ€lva inspelningen med lĂ€gre latency. MĂ€rker man nĂ„n skillnad i det resultat man fĂ„r vid inspelning eller vad Ă€r det viktiga med att ha lĂ„g latency đ
Claes Holmerup Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 (redigerat) kvd669o sa: Jag har aldrig fattat vad som blir bĂ€ttre i sjĂ€lva inspelningen med lĂ€gre latency. MĂ€rker man nĂ„n skillnad i det resultat man fĂ„r vid inspelning eller vad Ă€r det viktiga med att ha lĂ„g latency đ Det blir ingen kvalitetsskillnad, men det pĂ„verkar medhörningen. Om du har en latency pĂ„ 1 sekund (för att överdriva lite...), sĂ„ tar det en sekund tills du hör vad du sjunger om du inte har Direct Monitoring pĂ„slagen eller kör medhörningen genom att skapa en monitormix i ljudkortet. Om du vill höra plugin-effekter i medhörningen nĂ€r du sjunger, sĂ„ mĂ„ste du köra utan Direct Monitoring och tvingas dĂ„ stĂ„ ut med den latency som Ă€r instĂ€lld. Det tar ocksĂ„ en sekund (i exemplet med 1s latency) frĂ„n att du trycker ner en tangent pĂ„ klaviaturen tills du hör en ton spelas av ditt VSTi. De flesta brukar trivas med en latency upp till omkring 10ms, men över det kan det kĂ€nnas lite jobbigt... För en trummis kan det kĂ€nnas jobbigt om det Ă€r en latency pĂ„ mer Ă€n 2-3ms. 1ms motsvarar ju ett avstĂ„nd till ljudkĂ€llan pĂ„ ca 34cm... Redigerat 19 augusti 2007 av Claes
kvd669o Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Tack för det bra svaret Ă€nnu en gĂ„ng claes đ /HĂ„kan đ
kvd669o Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 claes eller nĂ„n ? Jag ska ju dra ut kortet som sitter fast i den gamla datorn men Ă€r lite rĂ€dd att jag ska skada kortet pĂ„ nĂ„t vis ,sĂ„ jag undrar ska man göra pĂ„ ett visst sĂ€tt nĂ€r man drar ut 24/96 audiophile kortet frĂ„n den gamla datorn.MĂ„ste man av installera drivrutinen innan man tar bort sjĂ€lva kortet för att det inte ska förstöras frĂ„gar en som aldrig gjort detta sjĂ€lv förut,men har inte lust att betala datorbutik flera hundra för denna som det ser ut enkla procedur men Ă€ven sĂ„nt kan ju gĂ„ fel đ /HĂ„kan
John89 Postat 20 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 20 augusti 2007 drloop sa: John89 sa: Japp det avr nog det som avr problemet.. đđ men det konstiga var att ljudkortet har inte varit sĂ„ förut... mĂ„ste ha Ă€ndrats pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. đł medan jag Ă€ndĂ„ Ă€r pĂ„ gĂ„ng... Hur uppnĂ„r jag bĂ€sta resultat nĂ€r det gĂ€ller detta ljudkort? Svaret Ă€r som med alla andra ljudkort... đ Eller hur menar du? Kanske borde omformulera frĂ„gan lite đ... Vad bör jag tĂ€nka pĂ„ och Ă€ndra, sĂ„ att Ljudkortet och datorn arbetar sĂ„ bra som möjligt tillsammans, och att jag fĂ„r maximal och sĂ„ bra anvĂ€ndning av ljudkortet med tanke pĂ„ min dator? =)
drloop (oregistrerad) Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 John89 sa: drloop sa: John89 sa: Japp det avr nog det som avr problemet.. đđ men det konstiga var att ljudkortet har inte varit sĂ„ förut... mĂ„ste ha Ă€ndrats pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. đł medan jag Ă€ndĂ„ Ă€r pĂ„ gĂ„ng... Hur uppnĂ„r jag bĂ€sta resultat nĂ€r det gĂ€ller detta ljudkort? Svaret Ă€r som med alla andra ljudkort... đ Eller hur menar du? Kanske borde omformulera frĂ„gan lite đ... Vad bör jag tĂ€nka pĂ„ och Ă€ndra, sĂ„ att Ljudkortet och datorn arbetar sĂ„ bra som möjligt tillsammans, och att jag fĂ„r maximal och sĂ„ bra anvĂ€ndning av ljudkortet med tanke pĂ„ min dator? =) NĂ€r du fĂ„tt bort knastret och Ă€r nöjd med fördröjningen sĂ„ Ă€r det nog allt du kan göra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.