Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag viste inte riktigt vart jag skulle skriva detta men jag tror det har med ljudkortet att göra sÄ jag skrev det under denna "flik".

Jag anvÀnder ett ljudkort av typen M-Audio Audiophile 2496.

Det Àr sÄ att nÀr jags ka göra musik pÄ datorn sÄ gÄr min CPU upp Otroligt mycket ocvh det distar, blir noise lr crackel (eller vad man nus ka kalla det) vÀldigt mycket.

hur gör jag för att laga problemet?

Annons
Postat

M-Audio Audiophile 2496 Àr vad jag vet ett stabilt kort sÄ jag tror nog som Claes att det har med Latency instÀllningar att göra!

Vad har du för dator och grafikkort?

Postat (redigerat)
  Claes sa:
Jag skulle tro att du försöker köra med lÀgre latency Àn vad datorn orkar med, sÄ höj latency i Cubase (om det Àr Cubase du kör med...), sÄ löser det sig nog...
  Fredrik Karlsson sa:
M-Audio Audiophile 2496 Àr vad jag vet ett stabilt kort sÄ jag tror nog som Claes att det har med Latency instÀllningar att göra!

Vad har du för dator och grafikkort?

Jag anvÀnder mig av Fl Studio har inte haft tid att lÀra mig Cubase =)

men min dator innehÄller en Intel P4 3,00Ghz prosessor med 1 gig ram i mitt grafikkort Àr ett Daytona Gf FX 5700 256 MB DDR.

(Valde att inte slösa sÄ mycket pÄ grafikkortet.)

Men hur var det om jag sÀnker latecyn, tar det inte mer pÄ CPU'n?

Redigerat av John89
drloop (oregistrerad)
Postat

SÀg att du har 64 samples nu som latency setting. Höj det till 256 sÄ löser sig nog problemet.

Postat (redigerat)

Japp det avr nog det som avr problemet.. :rolleyes:😛

men det konstiga var att ljudkortet har inte varit sĂ„ förut... mĂ„ste ha Ă€ndrats pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. 😆

medan jag ÀndÄ Àr pÄ gÄng... Hur uppnÄr jag bÀsta resultat nÀr det gÀller detta ljudkort?

Redigerat av John89
drloop (oregistrerad)
Postat
  John89 sa:
Japp det avr nog det som avr problemet.. :rolleyes:😛

men det konstiga var att ljudkortet har inte varit sĂ„ förut... mĂ„ste ha Ă€ndrats pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. 😆

medan jag ÀndÄ Àr pÄ gÄng... Hur uppnÄr jag bÀsta resultat nÀr det gÀller detta ljudkort?

Svaret Ă€r som med alla andra ljudkort... 😛

Eller hur menar du?

Postat (redigerat)

Bra trĂ„d för mig detta för sjĂ€lv hade jag samma typ av dator kapacitet som denna trĂ„d skapare men nu har jag ju en starkare dator sĂ„ jag kan sĂ€nka min latency pĂ„ 2496 audiophile kortet dĂ„ till det lĂ€gsta 😄

Nu gÀller bara att jag inte skadar mitt kort nÀr jag tar ut det frÄn den gamla och stoppar in den i den nya datorn och dessutom sÄg jag att maudio sidan hade en ny drivrutin till den ocksÄ som kom typ i april.

Jag tĂ€nkte anvĂ€nda digital ingĂ„ngarna pĂ„ kortet eftersom jag har digitala coaxial utgĂ„ngar pĂ„ min mixer,bara jag nu inte köper fel sladd bara för det skulle ju vara typiskt mig he he 🙂

/HĂ„kan 😆

ps: Jag hade 384 samples latency pĂ„ min gamla dator med 2496 kortet och det fungerade bra dĂ„ i alla fall nĂ€r jag spelade in audio men dĂ„ anvĂ€nder jag förstĂ„s ram minnet kom jag pĂ„ 😛

Redigerat av kvd669o
Postat

Jag har aldrig fattat vad som blir bĂ€ttre i sjĂ€lva inspelningen med lĂ€gre latency. MĂ€rker man nĂ„n skillnad i det resultat man fĂ„r vid inspelning eller vad Ă€r det viktiga med att ha lĂ„g latency 😄

Postat (redigerat)
  kvd669o sa:
Jag har aldrig fattat vad som blir bĂ€ttre i sjĂ€lva inspelningen med lĂ€gre latency. MĂ€rker man nĂ„n skillnad i det resultat man fĂ„r vid inspelning eller vad Ă€r det viktiga med att ha lĂ„g latency 😄

Det blir ingen kvalitetsskillnad, men det pÄverkar medhörningen. Om du har en latency pÄ 1 sekund (för att överdriva lite...), sÄ tar det en sekund tills du hör vad du sjunger om du inte har Direct Monitoring pÄslagen eller kör medhörningen genom att skapa en monitormix i ljudkortet. Om du vill höra plugin-effekter i medhörningen nÀr du sjunger, sÄ mÄste du köra utan Direct Monitoring och tvingas dÄ stÄ ut med den latency som Àr instÀlld. Det tar ocksÄ en sekund (i exemplet med 1s latency) frÄn att du trycker ner en tangent pÄ klaviaturen tills du hör en ton spelas av ditt VSTi. De flesta brukar trivas med en latency upp till omkring 10ms, men över det kan det kÀnnas lite jobbigt...

För en trummis kan det kÀnnas jobbigt om det Àr en latency pÄ mer Àn 2-3ms. 1ms motsvarar ju ett avstÄnd till ljudkÀllan pÄ ca 34cm...

Redigerat av Claes
Postat

claes eller nĂ„n ? Jag ska ju dra ut kortet som sitter fast i den gamla datorn men Ă€r lite rĂ€dd att jag ska skada kortet pĂ„ nĂ„t vis ,sĂ„ jag undrar ska man göra pĂ„ ett visst sĂ€tt nĂ€r man drar ut 24/96 audiophile kortet frĂ„n den gamla datorn.MĂ„ste man av installera drivrutinen innan man tar bort sjĂ€lva kortet för att det inte ska förstöras frĂ„gar en som aldrig gjort detta sjĂ€lv förut,men har inte lust att betala datorbutik flera hundra för denna som det ser ut enkla procedur men Ă€ven sĂ„nt kan ju gĂ„ fel 😄

/HÄkan

Postat
  drloop sa:
  John89 sa:
Japp det avr nog det som avr problemet.. 😏😛

men det konstiga var att ljudkortet har inte varit sĂ„ förut... mĂ„ste ha Ă€ndrats pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. 😳

Svaret Ă€r som med alla andra ljudkort... 😆

Eller hur menar du?

Kanske borde omformulera frĂ„gan lite 😛... Vad bör jag tĂ€nka pĂ„ och Ă€ndra, sĂ„ att Ljudkortet och datorn arbetar sĂ„ bra som möjligt tillsammans, och att jag fĂ„r maximal och sĂ„ bra anvĂ€ndning av ljudkortet med tanke pĂ„ min dator? =)

drloop (oregistrerad)
Postat
  John89 sa:
  drloop sa:
  John89 sa:
Japp det avr nog det som avr problemet.. 😏😛

men det konstiga var att ljudkortet har inte varit sĂ„ förut... mĂ„ste ha Ă€ndrats pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.. 😳

Svaret Ă€r som med alla andra ljudkort... 😆

Eller hur menar du?

Kanske borde omformulera frĂ„gan lite 😛... Vad bör jag tĂ€nka pĂ„ och Ă€ndra, sĂ„ att Ljudkortet och datorn arbetar sĂ„ bra som möjligt tillsammans, och att jag fĂ„r maximal och sĂ„ bra anvĂ€ndning av ljudkortet med tanke pĂ„ min dator? =)

NÀr du fÄtt bort knastret och Àr nöjd med fördröjningen sÄ Àr det nog allt du kan göra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.