Jump to content
Annons

RME Fireface 400


SirThoms

Recommended Posts

Hallå, har precis fått hem fireface 400 och funderar över hur man gör för att lägga på reverb i realtid från datorn med vst pluggar. Det jag vill är alltså att få ut det raka mickljudet direkt ut ur firefacet, alltså inte via cubase, så att det blir totalt latancy fritt. Så finns det något sätt att routa ut mickens ljud inne i cubase till en FX channel UTAN att trycka på "direct monitoring" knappen på mick kanalen? Så att ljudet från micken skickas in till "Altiverb 5" som jag använder och att man endast sen hör själva reverbet och inte direktljudet från micken.. hehe jobbigt att förklara.. förstår ni?

Tacksam för hjälp!!

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du ha ut ljudet med VST-effekter blir det aldrig helt fritt från fördröjning. Fördröjningen skapas av datorn och pluggen och det enda man kan göra är att minska den genom att dra ner bufferten rejält. Själv brukar jag spela in med en buffert på 128 samples vilket jag tycker är en bra kompromiss. Sen mixar jag oftast med samma buffert såvida jag inte kör med riktigt tunga pluggar på väldigt många kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd fireface mixern, där kan du routa mickljudet direkt ut och samtidigt till Cubase. Sedan är det bara att routa ut reverbet via fireface mixern. Det går att göra väldigt mycket med fireface mixern. Det tar ett tag att komma underfund med alla möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Använd fireface mixern, där kan du routa mickljudet direkt ut och samtidigt till Cubase. Sedan är det bara att routa ut reverbet via fireface mixern. Det går att göra väldigt mycket med fireface mixern. Det tar ett tag att komma underfund med alla möjligheter.

Ok har du möjligthet att visa exakt hur man gör? (med screenshots eller liknande) Jag är ny på detta =). Vore otroligt uppskattat!

Att få ut mickljudet direkt är inga problem med fireface mixern. Men reverbet har jag itne en aning om hur jag ska få ut utan att även mickljudet kommer ut med latency från cubase.

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu använder jag inte Cubase så jag har inga screenshots, men har du lagt reverbet på en separat bus med en egen utgång?

Javisst, problemet är bara hur jag ska få in mickljudet till det utan att behöva aktivera direct monitoring knappen! (den där lilla knappen med högtalaren på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickljudet skickar du till ett vanligt track i Cubase. På detta track gör du en send till bussen med reverbet. Reverbet har du bara inställt på "wet", alltså ingen mix med det torra ljudet. Sedan skickar du bussen till ljudkortet på en egen utgång. Så borde det väl funka... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, nu har jag kommit så långt att jag har lagt ut reverbet från FX bussen till kanal 3-4.. micken ligger på 1-2 som jag bara drar ner då.. nu ser jag också att fxkanalen ligger på 3-4 i fireface mixern.. men jag vet inte hur jag ska få ut det så jag hör det på output 1-2 där jag har mina monitorer kopplade.. hehehe.. försöker routa 3-4 till 1-2 i matrix men lyckas inte 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...