Jump to content
Annons

vsti- skicka och ta emot midi

Recommended Posts

dubsmith (oregistrerad)
Postat

Om det stÄr i manualen att synten (vsti) kan bÄde skicka och ta emot midi. DÄ ska man vÀl kunna sÀtta den som bÄde input och output i Cubase, och sedan trycka rec och dra lite i dem rattar man vill styra, för att sedan trycka stop och se att man spelat in en fin "knob movement" rörelse i sitt midispÄr ? AlltsÄ pÄ sÄ sÀtt lÀtt fÄ fram vilka midi cc dem olika rattarna har, och dÄ kunna editera dem i sitt midispÄr.

Tack för mig. Det Àr synapse Hydra jag snackar om.

Tacksam för svar Love Dubsmith

Annons
dubsmith (oregistrerad)
Postat

jag kör med Cubase SX 2.2.0

Postat

Har inte Hydra. DÀremot sÄ brukar jag nog gÄ ner till spÄret för VSTi i projektfönstret och dÀr lÀgga till dom parametrar som jag vill styra. om du tittar i VST Instruments foldern (under dina audio+midispÄr) sÄ ser du att det Àr tvÄ spÄr per VSTi (om du inte har en VSTi som har fler ljudutgÄngar för dÄ Àr det fler). Den övre av dom tvÄ Àr den du anvÀnder för att lÀgga till VSTi parameter spÄr. För att lÀgga till parametrar klickar du bara pÄ det lilla plus-tecknet. Anger vilken parameter du Àr ute efter att kontrollera frÄn dropmenyn. Klickar pÄ "Write" (den knappen som det stÄr W pÄ. Spela upp sÄngen och rör pÄ dina knappar och spakar pÄ Hydra som motsvarar det du angett. Sen anvÀnder du "Read" pÄ, nÀr du spelar upp sÄ skickas dom spÄren till VSTi'n.

Vet inte om det var det du ville göra, eller om du förstĂ„r hur jag menar, men sĂ„ gör jag i alla fall 😏

dubsmith (oregistrerad)
Postat

OK tack för hjÀlpen iallafall. Men automatisera syntar och annat kan jag, det Àr bara det att jag vill kunna, precis som pÄ en riktig synt spela in mina ratt och reglage-rörelser, sÄ jag fÄr cc nummren och kurvan i mitt midispÄr.

Det Àr en mkt enkel vÀg att fÄ reda pÄ vilket nummer tex cutoff har, bara trycka rec och dra lite i cutoff sÄ han man numret och kurvan.

Ingen annan som förstÄr vad jag menar?

Postat

Aha 😳

Det Ă€r inte sĂ„ att du har dom bortfiltrerade i Midi Setup dĂ„? 😉

Eller, menar du att du vill spela in nĂ€r du rör reglagen pĂ„ VSTi'n? 🙁

dubsmith (oregistrerad)
Postat

nej inget bortfiltrerat i midisetup,

jag vill bara kunna spela in ratt och reglage-rörelserna frÄn synten rakt in i mitt midispÄr sÄ jag fÄr rÀtt midi cc till dem olika rattarna.

visst dÀr finns en "midimap" i min manual till Hydra dÀr det stÄr vilka midi cc nummer dem olika rattarna har. Men som sagt jag vill kunna spela in mina rattrörelser pÄ midispÄret

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

lÄter ÀndÄ som att det Àr "W" du Àr ute efter...

dubsmith (oregistrerad)
Postat

tack för ni tog er tid iallafalll.

Antingen Àr jag helt vÀrdelös pÄ att förklara, eller sÄ kÀnner inte folk till att man kan spela in rattrörelser sÄ det blir kurvor i midispÄret.

AlltsÄ som sagt: "rec"- sen gÄr man loss lite i dem olika rattarna man vill styra-och vipps sÄ har man cc nummren och kurvorna i MIDI-spÄret.

Jag menar inte "Write" funktionen

Mvh

Postat (redigerat)

Det du menar Àr att kunna spela in CC pÄ samma spÄr som MIDI-noterna hamnar pÄ... som t.e.x nÀr man vrider pÄ pitchjulet eller modulationshjulet pÄ en vanlig extern synt...jag kollade pÄ t.e.x SX 2:ans monologue, men den gick inte att sÀtta som MIDI-input.. Det gjorde dÀremot reFx Vanguard

Sitter o lajjar precis nu och det funkar hur bra som helst med Vanguard som MIDI-input och monologue'n som MIDI-output..och dÄ spela in t.e.x CC74 ( filter )

Det Ă€r alltsĂ„ bara att sĂ€tta den styrande VSTi'n som MIDI-input, REC-enable och sen tuta o köra.. o vrida pĂ„ alla mjuka rattar.. 😉 ( ful-gubbe-varning bara )

Redigerat av demoniqus
dubsmith (oregistrerad)
Postat

Allright!

ska testa nu. vÀldigt mkt tack!

dubsmith (oregistrerad)
Postat

hmm fÄr kanske inse att dem som tillverkar vsti har missat den absolut vÀsentligaste funktionerna.

det funkade inte.

DÄ Àr det vÀl sÄ att bara enstaka vsti som pro53 och vanguard klarar av att sÀttas som bÄde input och otput och dÄ kunna spela in syntens ratt-rörelser.

alltsÄ för att kunna spela in ratt-rörelsena pÄ den synten man ska anvÀnda och styra sÄ mÄste man kunna sÀtta den som bÄde input och output

Postat
DÄ Àr det vÀl sÄ att bara enstaka vsti som pro53 och vanguard klarar av att sÀttas som bÄde input och otput och dÄ kunna spela in syntens ratt-rörelser.

alltsÄ för att kunna spela in ratt-rörelsena pÄ den synten man ska anvÀnda och styra sÄ mÄste man kunna sÀtta den som bÄde input och output

Ja..det Àr nog bara en del tillverkare som bryr sig om sÄdant... rent krasst tror jag inte mÄnga anvÀnder en VSTi och skruvar fram filtersvep och allehanda CC-meddelanden pÄ utan kanske har en extern VA-synt med motsvarande hÄrda rattar eller nÄgon keyboard/knapphybrid för det ÀndamÄlet..

Men jag förstÄr samtidigt dom som inte har nÄgon hÄrdvara att styra med, att det blir mer intuitivt att "spela" in en rörelse i takt med musiken i realtid Àn att rita in kurvan i nÄgon editor..

Det kanske finns nÄgon gratis-VSTi som fixar det du Àr ute efter?

Och ja: den som styr mĂ„ste vara som midi-input och den som ska styras som midi-output... och förresten gĂ„r det hur bra som helst att styra externa prylar med samma metod.. fast det kanske Ă€r mindre logiskt.. 😄

😆

öhh... lycka till

Postat
Det Ă€r sĂ„ vitt jag vet, dom och Groove Agent som anvĂ€nder sig av Midi out funktionen. 😄

..och..Albino 1, Albino 2, Battery, LM-7, Kontakt, Bass-station, Neon.. troligtvis fler.. 😆

dubsmith (oregistrerad)
Postat

ok jag ska skaffa mig en midiklaviatur nu!

tack för responsen

dubsmith (oregistrerad)
Postat

ok sista inlÀgget av mig nu,

sÄ, nÀr jag sÀtter pro53 som input och output och trycker rec och drar med muspekaren i dem rattarna jag vill styra sÄ skriver den verkligen dem kurverna i mitt midispÄr, helt perfekt,

det Àr den enda vsti som kan göra sÄ. visst kan man sÀtta albino och battery som bÄde input och output, men vad hjÀlper det nÀr ingenting spelas in nÀr man drar i rattarna man vill Ät och redigera.

Postat
Det Ă€r sĂ„ vitt jag vet, dom och Groove Agent som anvĂ€nder sig av Midi out funktionen. 😄

..och..Albino 1, Albino 2, Battery, LM-7, Kontakt, Bass-station, Neon.. troligtvis fler.. 🙂

😆

Satt precis och lekte med Albino 2 och du har ju sĂ„ rĂ€tt, sorry.. 😄

Jag tycker bara att det Ă€r enklare att anvĂ€nda sig av spĂ„ren som Ă€r nere vid VSTinstrumentet i Projektfönstret, men men, jag förstĂ„r att man kan vilja göra det pĂ„ annat sĂ€tt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.