Jump to content
Annons

MIDI-synt som kombinerad livesynth/sampler


maxed

Recommended Posts

Hejsan, jag är ny här - blev hänvisad hit av plankarna på GMF eftersom ni är mer datorkunniga inom musicerandet 😛

Jag spelar gitarr/sjunger i ett band som är ganska gitarrorienterat och effektbaserat. Vi gillar att experimentera med olika saker.

Nu har jag haft tankar på att köpa en liten MIDI-synth (möjligtvis microKONTROL som har många möjligheter och verkar prisvärd), och använda den live.

Jag undrar om möjligheterna att starta längre samples o.s.v med en MIDI-synths olika kontroller med hjälp av en laptop. Så som jag förstår det kan man praktiskt taget kontrollera vad som helst via MIDI, så länge den mottagande enheten stöder det. Så vad jag egentligen undrar är väl kanske vad jag ska använda för mjukvara till något sådant.

Sånt som jag vill kunna göra:

- Lägga stråkar och andra typiska "bakgrundsljud"

- Trigga längre (kan vara minutlånga) samples ifrån ljudfiler på datorn

- Gärna tap:a för att ställa in tempo på samples

Anledningen till att jag hellre vill använda mig av en laptop än en hårdvarusampler är lagringsmöjligheten (samt att jag redan har en laptop).

Tack på förhand för all info

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Borde inte vara omöjligt att genomföra. Men det hänger väl lite på vilken typ av program du har och vad det kan ta emot för signaler och hur du ställt in att dina samples ska spelas upp. Finns ju risk för att du måste stå och hålla in en tangent en bra stund, och det är väl varken ett rolig eller bra alternativ. Kanske finns någon mer här på forumet som är mer insatta i MIDI.

Vad tänker du köra för mjukvara på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...