Jump to content
Annons

radio mix


Impey

Recommended Posts

Annons
jag har gjort flera låtar (bl.a. Step Into) som i albummix är drygt 8min.

men en radiomix av låten är 3½ minut

singelmix vet jag inte vad det är??

vad är skillnaden då? på albummixen och radiomixen (ca 5minuter med va?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Vad jag vet så är radiomix helt enkelt tidsanpassad för just radio. Hur ofta hör man 8min låtar på radio? Gyllene tiden är väl ca 3min eller så. Albummix är ju då alltså som låten var tänkt att vara från början. Med andra ord idiotiskt att radion inte spelar den. Singelmix är väl bara en anledning att locka folk att köpa just den singeln, för att få med den VÄLDIGT speciella mixen. 😉

Men detta är alltså vad jag har fått för mig. Ingen sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

radiomixen körs oftast med lite högre sång på, ~1dB, sen anpassar man stereofältet (noggrant koll på mono) mer efter målgruppens utrustning, t.ex. bilradio, köksradio, sommarstugeradion, mp3-radio etc. Man gör låten också kortare till runt 3-3,5 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
radiomixen körs oftast med lite högre sång på, ~1dB, sen anpassar man stereofältet (noggrant koll på mono) mer efter målgruppens utrustning, t.ex. bilradio, köksradio, sommarstugeradion, mp3-radio etc. Man gör låten också kortare till runt 3-3,5 minuter.

Sant...

Radiostationer idag använder egna limiters/kompressorer för utljudet, dels för att få ett personligt sound (p3-soundet t.ex.), dels för att alla låtar skall ligga jämt i volym. Eftersom stationernas burkar trycker upp ljudet, så mastras en radiomix lite "fegare" än en singelmix, idag anvvänds detta som ett trick, genom att fega i mastringen (ligga lågt med trummor & bas t.ex.) så lurar man radions rigg att maximera låtens dynamik.

Ofta är introt på en radiomix kortare & anpassat för att refrängen ska komma så fort som möjligt.

Ännu en gyllene regel; första refrängen måste vara hörd inom 30 sek.

Singel/albummix är oftast alltså som låten "ska" vara. Men vi är ju alla tyvärr beroende av radio, & följer därför dess krav. Singelmix är även mastrad för att spelas i hemastereon, med lite tuffare klipp i trummor o.s.v för att låta så bra som möjliogt även i undermålig utrustning.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

radiomixen körs oftast med lite högre sång på, ~1dB, sen anpassar man stereofältet (noggrant koll på mono) mer efter målgruppens utrustning, t.ex. bilradio, köksradio, sommarstugeradion, mp3-radio etc. Man gör låten också kortare till runt 3-3,5 minuter.

Sant...

Radiostationer idag använder egna limiters/kompressorer för utljudet, dels för att få ett personligt sound (p3-soundet t.ex.), dels för att alla låtar skall ligga jämt i volym. Eftersom stationernas burkar trycker upp ljudet, så mastras en radiomix lite "fegare" än en singelmix, idag anvvänds detta som ett trick, genom att fega i mastringen (ligga lågt med trummor & bas t.ex.) så lurar man radions rigg att maximera låtens dynamik.

Ofta är introt på en radiomix kortare & anpassat för att refrängen ska komma så fort som möjligt.

Ännu en gyllene regel; första refrängen måste vara hörd inom 30 sek.

Singel/albummix är oftast alltså som låten "ska" vara. Men vi är ju alla tyvärr beroende av radio, & följer därför dess krav. Singelmix är även mastrad för att spelas i hemastereon, med lite tuffare klipp i trummor o.s.v för att låta så bra som möjliogt även i undermålig utrustning.

tack så hemskt mycket nu förstår man 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ofta att det står

(radio mix)

(album mix)

(singel mix)

på olika singlar. Så jag undrar vad det "brukar" vara för skillnad.

He he...jag brukar ha som sport att hitta på nya skitdumma mix-sorter: Mega-giga-Dance-special-vocoder-madness-rmx ....eller nåt...bara för att det är så fånigt.... (annars så är väl din fråga redan besvarad...)

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...