Jump to content
Annons

Kräver olika musik-stilar olika mycket datorkraft?


pianonisse

Recommended Posts

Hej

Jag jobbar med musikal, visor, ballader, kör ......osv FUNDERAR PÅ INKÖP AV EN "VANLIG" BÄRBAR.

Jag vill kunna 1)spela in ett instument i taget via mitt Yamaha P250 + Garritan stråkar + Roland 2080 med session och orkesterexp.

2) Lägga på en solist eller kör - 3)mixa ihop - 4)lägga lite effekter--5)mastra (har jag förstått att man gör det på slutet--är för nybörjare för att kunna den biten eller riktigt veta vad den verkligen innebär)

När jag läser svaren på olika trådar får jag ofta intrycket att "kraven som olika användare har" på datorutrustning varierar mycket.

Vissa tycker 1Gb i Ram är Ok vissa tycker 2 GB är minimum och 4Gb önskvärt.

En del tycker 5.400rpm är ok medan vissa tycker 7.200 rpm är ett måste.

VAR LIGGER EN NYANSERAD SANNING?---det är svårt för en nybörjare att avgöra!!

Är det så att olika arbetsätt eller musikstilar ---kräver olika mycket av datorerna ELLER finns det även en "fara i att datorkraften- tekniken - blir viktigare än musiken"?

Drar olika program olika mycket kraft? (Cubase eller Sonar)

Kan någon ärlig, nyanserad och kunnig musikskapare som är i ungefär samma stil-träsk som jag ge mig några kloka ord på vägen????

DET ÄR JU ONÖDIGT ATT KÖPA MER OCH KRAFTFULLARE UTRUSTNING ÄN MAN NÅGONSIN KOMMER ATT BEHÖVA:

Var går gränsen för det som jag listat ovan att jag vill göra--- för att en sådan inspelning skall fungera bra?

Skull vara mycket tacksam för råd

Pianonisse

Redigerat av pianonisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

I all enkelhet.

Musikstil spelar ingen roll.

Avgörande är:

Använder du mjukvarusyntar så drar det mer resurser.

Du verkar använda hårdvarusyntar så dina krav är väl modesta.

Sedan är det så att antalet ljudkanaler (audio) du vill kunna spela in spela upp samtidigt beror på hur snabb disken är. Jag kör 7200 HD och har kört upp till 40 kanaler hittils, inga problem för disken.

5400 räcker säkert, om du får problem kan du alltid köpa en extern snabbare disk när så krävs.

Effekter tar CPU kraft.

Mjukvarusyntar tar cpu och minne.

Jag kör tex Reason drumkit och ett set kan ta upp till 700MB. Så jag vill ha 1-2GB minst i min maskin.

Utan att köra så stora trummkit kan jag klara mig på 1GB primärminne.

Undvik maskiner med billighets processorer som tex, celeron och de billigaste AMD. De har litet cacheminne och det drabbar prestandan ordentligt när du börjar använda plug ins och effekter.

MAO, köp nåt med 1GB minne. Börja med en intern disk på 5400. Behöver du mer köpt till en extern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack drloop

Det var mycket bra info på en gång!!!

Kör du bärbart?

Jag hade tänkt att komma undan med en investering på under 12.000:- i dator

är det realistiskt?

Räknas allt i syntväg som ligger i dator som mjukvarusynt dvs. Garritan stråkar?

stort

TACK

Pianonisse

Redigerat av pianonisse
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag klarar mig på 650 mhz, 320mb minne och en hårddisk från 99 😄

Allting handlar om hur anpassningsbar man är.

Precis, jag körde med min 233mHz Mac fram till förra året i maj.

Körde Reason och Cubase, fick inte in många spår audio (5-8 stycken) men man anpassar sig som sagt.

Det var ruggigt skönt att köpa ny dator dock, men man vänjer sig också med nya dyra vanor som att köra SIR reverb och ladda in mina gamla Lexicon 480 favvisar.

Snart dags att köpa ny maskin igen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄR det flera som har goda råd och tips så hör gärna av er

för oss nybörjare är allt av värde.

Särskilt värdefullt i starten är råd angående inköp av utrustning (bärbart i mitt fall) så att man lägger sig på en vettig nivå ------ lagom för de behov man har.

Så att det fungerar bra --- (för en nybörjare)---men inte kostar skjortan.

Se frågan i början på tråden.

Tack på förhnd för era råd och synpunkter

Pianonisse 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...