Jump to content
Annons

Cubase eller Sonar


pianonisse

Recommended Posts

Hej alla duktiga och vana musikmakare

Är ny på detta forum så jag vet inte ens om jag skriver min fråga på rätt ställe

( Men jag gör ett försök---ni får väl tillrättavisa mig om den är på fel plats)

Jag behöver ert råd vid anskaffning av inspelningsprogram till min dator.

Kör PC så jag förstår att det är Cubase SX... eller Sonar som gäller (det är dessa två jag vet om.)

Det är också viktigt att jag inte för snabbt växer ur programmet jag köper utan att det är ett program som fixar det mesta och gör det bra.

Är van yrkesmusiker MEN MYCKET ovan vid inspelningsprogram-- har endast kört mycket FINALE notskrivning.

De genrer jag jobbar i är musikal, film, klassiskt, lite "dans-stuk".....

Är någon av dessa programvaror MER lämpat än det andra till dessa stilar( eller finns det även andra program som är bättre)

Skulle va mycket tacksam om någon/några som har jobbat länge med dessa och sett för och nackdelar kunde ge mig lite vägledning i denna snårskog av program och termer.

De övriga delar jag har som skall passa in är ett Yamaha P250. Roland 2080 modul med seesion+ orkester kort, + Garritan stråkar i burken.

Vore bra om någon med god erfarenhet (ev. av båda programmen) kunde ge mig vägledning.

Skulle va mycket bra att få lite erfaren hjälp och goda råd

Stort TACK på förhand för alla råd och tips!!!!!

MVH

Pianonisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte så mycket om Sonar men jag antar att båda programmen fungerar precis lika bra.

Cubase är det dock fler på forumet som har vetskap om och därmed kan det bli lättare att få hjälp om man kör fast med programmet.

Dessutom har Majken en helt suvverän Cubase-sida som kan vara till stor hjälp när man är lite grön på Cubase. Majkens Cubase-sida!

Lycka till 😉

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK alla vänliga/hjälpsamma människor för svar på mina nybörjarfrågor

Är det flera som har kört både Cubase och Sonar och är pigga på att ge en jämförande utvärdering så är jag väldigt tacksam

Allt är av värde för en som skall göra detta "ångestfyllda" beslut för fösta gången

Särskilt intresserad är jag om något av programmen är MERA lämpat för

för musikal- klassisk-popbalad- visor- produktion. Jag håller inte på med samplingar utan jobbar gammalmodigt d.v.s att spela in rakt av och klippa ihop det som blev OK.

Min utrustning (den är inte helt modern---men den får duga åt mig) är Roland 2080- Yamaha P250 -- Garritan stråkar -- och programmet skall fungera bra med dessa tillbehör.

En fördel som jag har förstått finns i Sonar är att det finns färdiga ljudbanker för 2080 att ladda ner. Då slipper man ju pilla med ljud-valmeddelanden. Men denna funktion finns kanske även i Cubase.

Den stora fördelen med Cubase är tydligen att det är lätt att få hjälp eftersom många kör detta program.

Tack på förhand för alla goda råd!!

Pianonisse 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...