Jump to content
Annons

Motu 828mkII eller Saffire 26


tsmalmbe (oregistrerad)

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)

Eftersom nytt ljudkort kommer att anskaffas till hösten leder det till funderingar. Jag hade redan tänkt slå fast på en Saffire 26, men nu har den ju inte ens kommit ut på marknaden än. Första versionen av drivers brukar suga ass. Gäller detta också Saffire-korten? Erfarenheter? Motu har bra namn, och kortet har varit på marknaden en tid redan. Goda sidan med Motun är skild monitorutgång. Och kanske stabilare drivers? Goda sidan med Saffire är 2 adat-portar. Hurudana är omvandlarna på dessa kort? Jag har inte hittat info angående vilka chippar som verkligen används i dessa kort. Jag är ute efter någonting som är på riktigt bra, i 700€-800€ klassen.

Tankar, ävenså flummiga emottages gärna.

edit: FW och 19" rack är ett måste så som det ser ut nu. PCIe kunde vara ett alternativ, men det lär begränsa valmöjligheterna ganska mycket.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, Saffire26 ser ju väldigt bra ut på pappret, det ser ju ut som om det slår Motu 828mkII måste jag erkänna. Dock förstår jag inte, har det 8 preamps och 8 TRS line in men man kan inte använda alla 16 samtidigt?

Hursomhelst; Jag tycker enormt mycket om mitt 828mkII. Det fungerar så fantastiskt bra, åtminstone med min iBook och OSX Tiger. Ingen hörbar latency alls nästan (om jag spelar/sjunger och har på både software monitoring i logic och direct "latency-free" monitoring direkt från ljudkortet hör jag en viss delay, men den är nästintill obefintlig och handlar nog mest om att signalen måste färdas från ljudkortet till ibooken via 4m firewirekabel och sedan tillbaka igen.) Dessutom är MotU-kortet mycket snyggare 🙂

Fråga gärna om du har några specifika frågor om 828mkII som jag kan tänkas kunna besvara!

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, Saffire26 ser ju väldigt bra ut på pappret, det ser ju ut som om det slår Motu 828mkII måste jag erkänna. Dock förstår jag inte, har det 8 preamps och 8 TRS line in men man kan inte använda alla 16 samtidigt?

Det är väl combos?

Angående val såkan man ju undra om du kommer spela in mer än 18 kanaler samtidigt ? Motu har ju som sagt idiotsäkra drivrutiner och mer erfarenhet på ljudkortsidan än Focusrite så jag skulle satsa på 828:an i din sits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, Saffire26 ser ju väldigt bra ut på pappret, det ser ju ut som om det slår Motu 828mkII måste jag erkänna. Dock förstår jag inte, har det 8 preamps och 8 TRS line in men man kan inte använda alla 16 samtidigt?

Det är väl combos?

Nej, det verkar det inte vara om man kollar på bilderna på Focusrites hemsida iaf. Det är antagligen på samma sätt som det är med exempelvis Terratecs ljudkort, att den ena ingången kortsluter den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Saffiren har antingen XLR eller TRS, men inte båda tillika. Jag ser det inte som ett problem dock. Vad jag skall göra med alla mina inputtar är ganska klart: trots att jag har patchbay så blir det så att man har vissa effekter routade lika alltid. En par kompressorer och lite vintage-reverb, vips 6 kanaler in och ut förbrukade. Och man orkar inte patcha om allt från projekt till projekt. Så 18 kanaler kommer emot ganska snabbt sist och slutligen.

Med ADAT och S/PDIF kan man ju förstås köpa über-AD/DA nån dag om man har råd, men jag skulle gärna se att jag fick omvandlare som man inte behöver skämmas för.

Att MOTUn har bra användbarhet det har jag förstått!

För tillfället ser det ut som att Saffiren inte finns att köpe, priset ligger dock på 699€ i Thomann. Ett Motu828mkII skulle finns lokalt begagnat till salu för 550€.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saffiren har antingen XLR eller TRS, men inte båda tillika. Jag ser det inte som ett problem dock. Vad jag skall göra med alla mina inputtar är ganska klart: trots att jag har patchbay så blir det så att man har vissa effekter routade lika alltid. En par kompressorer och lite vintage-reverb, vips 6 kanaler in och ut förbrukade. Och man orkar inte patcha om allt från projekt till projekt. Så 18 kanaler kommer emot ganska snabbt sist och slutligen.

Med ADAT och S/PDIF kan man ju förstås köpa über-AD/DA nån dag om man har råd, men jag skulle gärna se att jag fick omvandlare som man inte behöver skämmas för.

Att MOTUn har bra användbarhet det har jag förstått!

För tillfället ser det ut som att Saffiren inte finns att köpe, priset ligger dock på 699€ i Thomann. Ett Motu828mkII skulle finns lokalt begagnat till salu för 550€.

Jag säger slå till på MotU-kortet. Det är ett beprövat koncept och €550 är ett bra pris dessutom! Jag köpte mitt för 7000kr, dvs 2000kr dyrare än så, och jag tyckte att jag fyndade vid den tidpunkten (iofs nytt i svenska affär inklusive garanti o.s.v.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Saffire 26 finns nu på jam's webshopp och nästan på thomann, man blir lätt sugen. Vore smidigt med 8 inbyggda preamps när man arbetar med laptop och dessutom 16 ADAT vid behov av fler kanaler. Undrar just om någon hunnit testa kortet än?

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag antar att det är just det, focusrite får inte ut skräpet på marknaden. De har säkert eld i arslet redan, så i värsta fall är version 1 bara skit (t.ex drivrutinerna halvfärdiga eller så).

Hoppas på att nån får en betaversion att testa - snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
tsmalmbe (oregistrerad)

Varför vill man då byta ut ett 828 II mot ett saffire? Jag skulel villa veta det på riktigt.

Motu har bara 2 preamps. För mindre pris har saffiren 8. Dom måste hålla sämre kvalitet. Eller så har dom lika kvalitet och AD/DA-delen är betydligt sämre? När man dessutom får två adat-portar? Var har det sparats? Nånstans, garanterat?

Varför fan finns det ingen review på nätet eller ordentliga kalla fakta!

Jag har väntat på Saffiren nu i flere månader. När man äntligen skulle kunna beställa en, funderar jag om man borde ta en 828 istället...

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, en review vore najs.

Jag tror det har sparats pengar på den fula frontfärgen. 😕

Skämt å sido, jag har inte världens högsta krav på premparna, men jag förutsätter ju att de låter bättre än behringer brus?! Känns på pappret som en billig lösning för mig som ofta behöver många kanaler, framför allt för liveinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

8pre har t.ex bara 2 out, så att använda externa effekter kan man ju glömma helt.

Jag är fortfarande övertygad att motu 828 måste vara bättre. Varför vill inge bevisa mig ha fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Saffire har "sparat in" jämfört med 828:an eftersom det är 8 mipreamps behöver inte vara sant. Teknik utvecklas, prylar blir billigare, man får mer för pengarna idag och Motun har några år på nacken. Dessutom har Focusrite mycket erfarenhet om just preamps och kan därför erbjuda kvalitet till ett bra pris.

Färgen är förresten inte hemsk i verkligheten. Var lite skraj tills jag öppnade kartongen.

Vad jag hittills tycker om Saffiren:

- välljudande och "starka" micpreamps (828ans var svaga men bra)

- snabbare att hantera från hårdvaran/fronten (tex en volymratt per kanal)...

- ...men jag saknar Motuns display och mer heltäckande navigering från fronten

- störningsljud när program startar som jag aldrig haft med Motun

- väldigt stabil. Spelade in på alla 8 kanaler plus en massa mjukvarusyntar, audiospår och tonvis med effekter utan minsta bekymmer i två timmar. Har inte krånglat någon gång eller hängt sig. Lika stabil som Motun.

- två hörlursutgångar med separat mix i samma burk är kanonbra.

Jag var helnöjd med mitt 828. Det som fick mig att byta till Saffiren var att jag behövde en mer mobil lösning med minst 6 preamps. Jag har inte ångrat att jag bytte och kan verkligen rekommendera Saffiren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tankar och kommentarer namnet!

Jag kommer nog satsa på saffiren, då den i alla fall på pappret tillfredställer mina behov bättre än ett 828.

Håller med om att en display i fronten inte hade varit fel för att visa nivå, men det är å andra sidan inget man inte kan bygga själv om komplettera med. Undrar förresten vad det är för störningsljud du upplever samt om du provat adat anslutningarna?

.Lui

Redigerat av Lui
Link to comment
Dela på andra sajter

Störningsljuden är t.ex knaster när jag startar Cubase och att det "smäller till" ibland i början eller slutet på en låt i Winamp. Störigt att behöva dra ner volymen hela tiden. Känns inte så nyttigt för högtalarna direkt... Men jag tror att en driver uppdatering kan råda bot på det hela.

Jag har inte provat adatarna ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

828 är så otroligt förbannat mycket bättre och mer användbart än mitt Herculeskort. Fan va skönt med volymkontroll i frontpanelen, fan vad skönt med riktiga nivådisplayer i frampanelen (så jag led med Herculesen i detta avseende..)

Måste följa med om det skulle uppkomma några riktiga recensioner på saffiren!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nu har även jag ett Focusrite Saffire Pro i min ägo. Verkar trevligt även om mjukvaran kanske känns lite lågbudget. Dock får jag inte ADAT till att fungera. De vägrar dyka upp i min sequencer, någon som har tips och idéer? Är inte värst van vid ADAT, men vad jag förstår så är det syncat och har kontakt med ljudkortet och borde enligt manualen dyka upp i inspelningsprogramet som kanal 9-24, men uppenbarligen inte.

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...