Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har tÀnkt att köpa ny dator, ljudkort och programvara, och koppla den till utrustning jag redan har. Har hyfsad datorvana men Àr nybörjare vad gÀller datorer och musik. De instrument jag har Àr följande: tvÄ analogsyntar utan MIDI, Roland JV 1010 (ljudburk, MIDI), ensoniq SQ1 som jag tÀnkte anvÀnda som "masterkeyboard"

(Àven syntens egna ljud), samt Rhodespiano. Instrumenten gÄr tillsammans med en Zoom effektmodul (MIDI) till en 8-kanals mixer. jag vill kunna spela in Ätminstone ett par instrument/ sÄng samtidigt, Àven bas, gitarr, mickad ak. gitarr etc. , sammanlagt kanske 20-30(?) ljudspÄr och lika mÄnga (?) midispÄr. NÀr det gÀller dator mm har jag tÀnkt mig pentium 4/ 512 Mb RAM/ hÄrddisk 80 Gb 7200 rpm. Har nÄgon erfarenhet av DELLS datorpaket? LÀste nÄnstans att man ska undvika en lösning dÀr det redan finns ljudkort integrerat/ byggt pÄ moderkortet.

Grafikkort? Vidare tÀnkte jag koppla mixern till ett externt Audiophile USB ljud- och midiinterface, men dÄ behöver jag vÀl ytterligare MIDIin-/utgÄngar (SQ1:an, rolandmodulen + effektenhet)? Slutligen Cubase SE för inspelning, midiseqencer mm. Tacksam för synpunkter och kommentarer.

/Jonas

Annons
Postat (redigerat)

NÀr det gÀller datorköp sÄ rekommenderar jag faktiskt att du anvÀnder nÄgon datorbyggar-funktion pÄ exempelvis datorbutiken.com Du kommer relativt billigt undan o lÀgger upp din dator precis som du vill. Se till att det blir en P4 med ordentligt med minne. TÀnker du köra mÀngder av audiokanaler sÄ lÀgg ett par hundralappar extra pÄ en s-ata disk (avbelastar processorn och Àr bra mycket snabbare)

Ljudkort: M-AUDIO Audiophile 2496 .. LÄter kanon, har bra drivrutiner och Àr hur stabilt som helst. Ett litet minus Àr vÀl att det inte Àr balanserade in/utgÄngar.

Mixer eller Preamp... Jadu, sjÀlv snÄlade jag och köpte en behringermixer som inte lÄter speciellt bra, men eftersom jag bara gör förproduktioner hÀr hemma sÄ funkar det fint för mig.

Mikrofon: Är grymt nöjd me min ADK S51. Billig, men lĂ„ter dyrt. Beror vĂ€l mycket pĂ„ vad du tĂ€nkt spela ocksĂ„. ADK'n funkar till det mesta, men tar upp vĂ€ldigt mycket rumsklang. Har du gott om pengar sĂ„ skaffa en SHURE SM57 -och- en stormembransmick.

ps

SÄg inte att du vill spela in fler saker samtidigt.. DÄ blir det dyrare med ljudkortet. Körde förr pÄ ett MOTU 2408 8 in och 8 ut. Funkade apbra med macOS9. Har ingen aning om hur de funkar med Win. Behringermixern lÀr du ju inte ha nÄgon större nytta av heller. Rekommenderar ett gÀng med preamps för mikrofonerna istÀllet..

ds

Redigerat av VacUm
Postat

Smetade ihop en maskin för 5 500:-. Asus moderkort, Celeron 2,6, 3 st KingMax 512, 2 st Maxtor (40&80). Hittade en nÀtverkslÄda med nÀtdel pÄ utförsÀljning (utan hölje). Hade tvÄ PCI-grafikkort liggande (ett frÄn en 486:a, det andra frÄn en P100MHz:are). Klockade lÄdan till 3,2 GHz. Toppade upp med ett M-Audio (som jag sÄlde igen) 2496 PCI och en DVD-brÀnnare. Inga skrivarportar, inga COM, inga USB, inget nÀtverk, ingen diskettstation eller CD. XP begrep sig inte pÄ maskinen, men Win Me (minimal installation) svalde allt med hull och hÄr. Billigare blir det knappast.

Postat
Smetade ihop en maskin för 5 500:-. Asus moderkort, Celeron 2,6, 3 st KingMax 512, 2 st Maxtor (40&80). Hittade en nÀtverkslÄda med nÀtdel pÄ utförsÀljning (utan hölje). Hade tvÄ PCI-grafikkort liggande (ett frÄn en 486:a, det andra frÄn en P100MHz:are). Klockade lÄdan till 3,2 GHz. Toppade upp med ett M-Audio (som jag sÄlde igen) 2496 PCI och en DVD-brÀnnare. Inga skrivarportar, inga COM, inga USB, inget nÀtverk, ingen diskettstation eller CD. XP begrep sig inte pÄ maskinen, men Win Me (minimal installation) svalde allt med hull och hÄr. Billigare blir det knappast.

Har aldrig testat dom nyare celeronburkarna me DDR-minne. Funkar dom bra med musikprogrammen?? NÄn som gjort en test mellan P4 och Celeron?? Det gör ju en viss skillnad i pris.

JassĂ„ du har fĂ„tt ME o funka utan strul? *imponerad* 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.