jonasb Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 Hej, jag har tÀnkt att köpa ny dator, ljudkort och programvara, och koppla den till utrustning jag redan har. Har hyfsad datorvana men Àr nybörjare vad gÀller datorer och musik. De instrument jag har Àr följande: tvÄ analogsyntar utan MIDI, Roland JV 1010 (ljudburk, MIDI), ensoniq SQ1 som jag tÀnkte anvÀnda som "masterkeyboard" (Àven syntens egna ljud), samt Rhodespiano. Instrumenten gÄr tillsammans med en Zoom effektmodul (MIDI) till en 8-kanals mixer. jag vill kunna spela in Ätminstone ett par instrument/ sÄng samtidigt, Àven bas, gitarr, mickad ak. gitarr etc. , sammanlagt kanske 20-30(?) ljudspÄr och lika mÄnga (?) midispÄr. NÀr det gÀller dator mm har jag tÀnkt mig pentium 4/ 512 Mb RAM/ hÄrddisk 80 Gb 7200 rpm. Har nÄgon erfarenhet av DELLS datorpaket? LÀste nÄnstans att man ska undvika en lösning dÀr det redan finns ljudkort integrerat/ byggt pÄ moderkortet. Grafikkort? Vidare tÀnkte jag koppla mixern till ett externt Audiophile USB ljud- och midiinterface, men dÄ behöver jag vÀl ytterligare MIDIin-/utgÄngar (SQ1:an, rolandmodulen + effektenhet)? Slutligen Cubase SE för inspelning, midiseqencer mm. Tacksam för synpunkter och kommentarer. /Jonas
VacUm Postat 28 juni 2004 Postat 28 juni 2004 (redigerat) NĂ€r det gĂ€ller datorköp sĂ„ rekommenderar jag faktiskt att du anvĂ€nder nĂ„gon datorbyggar-funktion pĂ„ exempelvis datorbutiken.com Du kommer relativt billigt undan o lĂ€gger upp din dator precis som du vill. Se till att det blir en P4 med ordentligt med minne. TĂ€nker du köra mĂ€ngder av audiokanaler sĂ„ lĂ€gg ett par hundralappar extra pĂ„ en s-ata disk (avbelastar processorn och Ă€r bra mycket snabbare) Ljudkort: M-AUDIO Audiophile 2496 .. LĂ„ter kanon, har bra drivrutiner och Ă€r hur stabilt som helst. Ett litet minus Ă€r vĂ€l att det inte Ă€r balanserade in/utgĂ„ngar. Mixer eller Preamp... Jadu, sjĂ€lv snĂ„lade jag och köpte en behringermixer som inte lĂ„ter speciellt bra, men eftersom jag bara gör förproduktioner hĂ€r hemma sĂ„ funkar det fint för mig. Mikrofon: Ăr grymt nöjd me min ADK S51. Billig, men lĂ„ter dyrt. Beror vĂ€l mycket pĂ„ vad du tĂ€nkt spela ocksĂ„. ADK'n funkar till det mesta, men tar upp vĂ€ldigt mycket rumsklang. Har du gott om pengar sĂ„ skaffa en SHURE SM57 -och- en stormembransmick. ps SĂ„g inte att du vill spela in fler saker samtidigt.. DĂ„ blir det dyrare med ljudkortet. Körde förr pĂ„ ett MOTU 2408 8 in och 8 ut. Funkade apbra med macOS9. Har ingen aning om hur de funkar med Win. Behringermixern lĂ€r du ju inte ha nĂ„gon större nytta av heller. Rekommenderar ett gĂ€ng med preamps för mikrofonerna istĂ€llet.. ds Redigerat 28 juni 2004 av VacUm
slaptap Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 Smetade ihop en maskin för 5 500:-. Asus moderkort, Celeron 2,6, 3 st KingMax 512, 2 st Maxtor (40&80). Hittade en nÀtverkslÄda med nÀtdel pÄ utförsÀljning (utan hölje). Hade tvÄ PCI-grafikkort liggande (ett frÄn en 486:a, det andra frÄn en P100MHz:are). Klockade lÄdan till 3,2 GHz. Toppade upp med ett M-Audio (som jag sÄlde igen) 2496 PCI och en DVD-brÀnnare. Inga skrivarportar, inga COM, inga USB, inget nÀtverk, ingen diskettstation eller CD. XP begrep sig inte pÄ maskinen, men Win Me (minimal installation) svalde allt med hull och hÄr. Billigare blir det knappast.
VacUm Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 Smetade ihop en maskin för 5 500:-. Asus moderkort, Celeron 2,6, 3 st KingMax 512, 2 st Maxtor (40&80). Hittade en nĂ€tverkslĂ„da med nĂ€tdel pĂ„ utförsĂ€ljning (utan hölje). Hade tvĂ„ PCI-grafikkort liggande (ett frĂ„n en 486:a, det andra frĂ„n en P100MHz:are). Klockade lĂ„dan till 3,2 GHz. Toppade upp med ett M-Audio (som jag sĂ„lde igen) 2496 PCI och en DVD-brĂ€nnare. Inga skrivarportar, inga COM, inga USB, inget nĂ€tverk, ingen diskettstation eller CD. XP begrep sig inte pĂ„ maskinen, men Win Me (minimal installation) svalde allt med hull och hĂ„r. Billigare blir det knappast. Har aldrig testat dom nyare celeronburkarna me DDR-minne. Funkar dom bra med musikprogrammen?? NĂ„n som gjort en test mellan P4 och Celeron?? Det gör ju en viss skillnad i pris. JassĂ„ du har fĂ„tt ME o funka utan strul? *imponerad* đ
pandemon Postat 29 juni 2004 Postat 29 juni 2004 Generellt vill man undvika Celeron i absolut möjligaste mÄn. De ligger flera mil efter P4 i prestanda...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.