Oskar_E Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Ok, jag har lite frågor till er som vet lite om musikbranschen. Då menar jag inte internationellt utan snarare vad jag ska göra som nystartad artist i Stockholm som inte är signad. Lite tips och råd skulle sitta fint. Så här ser det ut: Jag spelar i ett pop/rockband baserat i sthlm, vi har under en lång period av få och dåliga spelningar samlat på oss en bra bunt material som vi själva tror på mer än någonsin. Vi har en liten amatörstudio i repan med möjlighet att spela in hel OK demos och promos. Alla i bandet har stora erfarenheter från tidigare band och livespelningar så rent tekniskt är det inge fel på oss ivf =) För ca ett år sen släppte vi en egenproducerad EP med fyra låtar som vi sålde till kompisar och på gig. Vi fick bra kritik och det började rycka i lite trådar, en del gig dök upp och folk kom på konserterna men vi fick ingen uppmärksamhet av branschen, förutom två halvbra recentioner i netzines. Som sagt har vi inte spelat så mkt på sistonde utan fokuserat på att vassa till musiken, skriva nytt material och få bättre samspel. I och med en ny basist fick hela bandet en nytändning och vi har nu bytt namn och tänkte börja om på nytt. Frågan är: Vad gör vi nu? 1. Ska vi satsa på att spela in en bra (och troligtvis dyr) demo/EP. 2. Ska vi spela in en lite enklare promo att bara försöka fixa gig med i hopp om att få mer kontakter. 3. Ska vi uteslutande spela live och vänta med mödan att spela in låtar tills vi har en bättre bild av vad vi behöver. Vidare; promomaterial, myspace-spaming, sälja sig på gatan... Vad är taktiken i dagens dumma musik-värld?
marc Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Oskar_E sa: Vad gör vi nu? 1. Ska vi satsa på att spela in en bra (och troligtvis dyr) demo/EP. 2. Ska vi spela in en lite enklare promo att bara försöka fixa gig med i hopp om att få mer kontakter. 3. Ska vi uteslutande spela live och vänta med mödan att spela in låtar tills vi har en bättre bild av vad vi behöver. Vidare; promomaterial, myspace-spaming, sälja sig på gatan... Vad är taktiken i dagens dumma musik-värld? jag skulle prioritera sökningen efter en bra och BILLIG inspelning, fortsätta med gig så mkt som möjligt självklart och försöka avancera i pengar och fetare spelningar. Koncentrera dig på bokningar och replokalen, ha tålamod det tar tid att grunda ett namn på marknaden. Att bli ett etablerat rockband är inte samma sak som att sälja prins korv på ica. 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.