Jump to content
Annons

vad påverkar ljudkortet?


peterpop

Recommended Posts

Jag håller på att uppgradera min studio och min kunskap.....och måste gå till botten med hur det ligger till med en sak. :-) Jag är risig på det tekniska.....

....om jag arbetar med VST, så skickas VST signalen till ljudkortet och tillbaka till min sequencer (Cubase). Ljudkortet är därför viktigt för ljudkvaliteten på den audiofil som jag sedan konverterar VST till?

Ja eller nej?

....om jag exporterar ett VST track till audio, då kommer mitt ljudkort att påverka ljudkvaliteten på (t.ex. slutmixen av) den audiofilen?

Ja eller nej?

Eller annan kunskap jag kan behöva här....;-))

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

VST:na är "interna i datorn" så att säga. Har du endast VST:n och inga inbandade instrument eller externa effekter så kan du lika gärna ha ett soundblaster-kort. Lyssningen kan ju lida då, så dina mixar kan bli potetentiellt sämra, men tekniskt sätt är kvaliteten likadan oberoende av ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra ljudkort är väl mer eller mindre endast för att få ner latencyn(fördröjningen) på ljudet när du spelar in&upp samtidigt.

Om du inte behöver ha medhörning så behöver du inget ASIO2 kort, utan klarar dig med ett vanligt soundblaster som föregående talare nämnde..

Sen kan man ju diskutera om AD-omvandlarna i dyrare kort är bättre eller ej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag förstod inte riktigt vad du var ute efter? Du menar egentligen midi va? då du har en klaviatur och spelar på, sen lägger du till ett VST-instrument i cubase och får olika ljud? det är det du vill kunna göra va? i så fall rekomenderar jag ett M-audio 2496 kort med en billig midiklaviatur för 1000 kronor. ( det kanske itne var det här du menade, men?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan fått svar, men jag kanske kan förtydliga något, om det behövs...

Jag håller på att uppgradera min studio och min kunskap.....och måste gå till botten med hur det ligger till med en sak. :-) Jag är risig på det tekniska.....

....om jag arbetar med VST, så skickas VST signalen till ljudkortet och tillbaka till min sequencer (Cubase). Ljudkortet är därför viktigt för ljudkvaliteten på den audiofil som jag sedan konverterar VST till?

Ja eller nej?

Bara för att reda ut detta; Du menar VSTi (alltså virtuella instrument - och inte VST = Virtual Studio Technology), eller hur...? För att det ska bli solklart vad som diskuteras, så är det viktigt med det lilla i:et också... 😆

Om du gör en mixdown av ett VSTi-spår för att få en audiofil av det, så hanteras det helt av Cubase - och det enda som kan påverka ljudet där, är om ditt ljudkort ger dig en kass lyssning och därför påverkar vad du hittar på med ljudjusteringar.

....om jag exporterar ett VST track till audio, då kommer mitt ljudkort att påverka ljudkvaliteten på (t.ex. slutmixen av) den audiofilen?

Ja eller nej?     

Åter igen nej - inte direkt, men indirekt. Detta sker internt i Cubase och går inte ut till ljudkortet först. Det som påverkar är hur ljudkortet ger dig möjlighet att lyssna och göra justeringar efter vad du hör.

När du spelar in audio så spelar däremot ljudkortet (eller dina externa omvandlare om du har sådana) in och påverkar det inkommande ljudet - så där påverkar det ljudet direkt - och förstås indirekt genom den lyssning du får också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...