Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena allihop, köpte nyss detta ljudkort och har intallerat det nu. Problemet är att jag inte förstår så mycket av hur man ska ställa in allting på kontroll panelen för jag är en nybörjare när det gäller detta. Jag har inte ens lyckats få ut ljud ifrån den. Jag har fortfarande min högtalare inkopplad i den gröna ingången fast förmodar att den ska in vid någon av ljudkortets ingångar?

Skulle va jäkligt schysst om någon kunde hjälpa eller ge något tips om hur man kan göra för att få till grymt ljud. Ska använda den till producering med Cubase 3 sedan och en keystation 49e.

Edit: Jag hör extremt lite ljud i bakgrunden men det är något brusnings ljud som hörs för mycket och är väldigt irriterande, de här inställningarna har jag nu:

På "monitor mixer" har jag alla kanaler ikryssade "Stero Link" är lite osäker dock vilken ljudnivå man ska ha så har satt Master Volume på -10db, de andra har jag inte rört. Patchbay/router så har jag ikryssad Wavout 1/2 i den första och sista har jag S/PDIF in. Hardware Settings: i master clock har jag internal xtal i, 48 000 codec sample rate och har en ruta ikryssad där det står "Reset Rate When Idle". Single and In-Sync ikryssad, i outputs är consumer ikryssad, latency är 256,

sedan är inget ikryssad vid asio options och input channel phase inget heller..

Vid s/PDIF har jag consumer ikryssad.

Om något är galet här som jag borde ändra på (vilket är självklart eftersom ljudet inte fungerar) så skulle det vara snällt om någon sa till och säger till vad jag borde ändra på.

Tackar

Mvh

Danne

Redigerat av trancedanne
Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har också nyligen köpt ett 2496. Visserligen är jag precis som du nybörjare men jag kan göra ett försök att hjälpa dig. Så här gjorde jag för att få det att fungera:

Kontrollpanelen>ljud,tal och ljudenheter>ljud och ljudenheter>maskinvara.

Markera sedan ljudkortet som du har använt tidigare (innan du köpte audiophile), det som sitter på moderkortet. Tryck "egenskaper", välj därefter "inaktivera". Därefter gör det samma procedur fast du väljer audiophile 2496 i listan istället och väljer sedan "aktivera".

Högtalarna kopplar du till ljudkortets rca-utgång.

Hoppas du får igång det nu!

MVH

Johannes

Edit: Såg inte ditt tillägg, så här ser mina inställningar ut:

Master Volume: 0,0

Patchbat/router: Wavout 1/2 i den första, wavout s/pdif i den sista

Hardware: samma som du fast "reset rate when idle" ej ikryssad, asio options ikryssad.

vet inte huruvida det hjälper dig, du får hoppas på att någon kunnigare svarar också.

Redigerat av Frizzle6
Postat (redigerat)

Tack Johannes för ditt svar 🙁 jag ska prova det du sa senare. Har nämligen upptäckt att mina högtalare inte kan gå in i mitt ljudkort helt, det är däför det brusar, hur kan detta hända? Det är som om att att ingångarna är för små?

Sedan en annan fråga, den här kabeln som kom med till ljudkortet, vad använder man det till? här är en bild: http://www.core-sound.com/audiophile_2496/...ophile_2496.jpg ska den in till datorn eller någonannanstans? Är helt förvirrad just nu =/ vet bara att en del ska in till ljudkortet men de andra 4?

Redigerat av trancedanne
Postat

För små ingångar? Det låter skumt, kolla först och främst att du har rätt kablar. En rca-kabel är det som ska anslutas. vad är det för anslutning på högtalarna? Du kan behöva en adapter.

Det är mycket riktigt att en del ska in till ljudkortet. De andra slabbarna är midi samt s/pdif in- och utgångar. Förmodligen har du ingen större nytta av dem eftersom du ansluter ditt midikeyboard via usb. S/pdif behöver du nog inte heller då du verkar osäker på vad det är. Kolla in bruksanvisningen för utförlig information.

Postat

Är det inte så att rca-kabeln sedan skall ut i mixern,

Sedan en annan fråga, den här kabeln som kom med till ljudkortet, vad använder man det till? här är en bild: http://www.core-sound.com/audiophile_2496/...ophile_2496.jpg ska den in till datorn eller någonannanstans?

Skall inte den in där på bilden där det står 9-pin connector....? :rolleyes: om det är det du menar.?

Jag är oxå nybörjare,som ni förmodligen ser..... Lånar gärna denna tråd om jag får för en annan Audiophilefråga. Ibland maxar mätarna på Audiophilekontrollpanelen utan att något är inkopplat,nån som vet vad detta kan bero på?,någon annan drivrutin som ligger och krockar med denna?,när detta händer blir jag tvungen o starta om datorn :/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.