Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har läst här tidigare om många som haft problem med knaster i sina inspelningar.

Nu är jag också drabbad av detta!

Jag har ett Terratec X24FW och installation mm gick smidigt och kortet låter bra men, när jag öppnade cubase och spelade in lite gitarr så började det ljudet knastra. Det lät som latency eller buffringsproblem så jag höjde värdena, fortfarande knaster.

Stängde ner cubase och nu lät det även på mina mp3:or, vilket det inte gjorde tidigare!

Startar om datorn och ljudet är ok på mp3:orna öppnar ett projekt i cubase och knastret är tillbaka!

Ja, jag har valt rätt Asio drivrutiner.

Jag öppnade ett tungt projekt i cubase och kollade cpu och diskhantering...allt flyter men det knastrar!

Snälla... någon som klarat ta sig ur detta problem? hur gjorde ni?

Jag kör Cubase SE 3 på en:

Laptop LG 1,73 Ghz med 1,5 Gb Ram

Terratec X24FW

Windows XP Home Sp2

Annons
oloan808 (oregistrerad)
Postat

Du skrev att du hade en laptop, det är nämligen så att vissa bärbara datorer fungerar mycket dåligt till musikproduktion. Vad man kan göra är att först se till så att man har nyaste drivrutiner till korter och om det inte fungerar i alla fall så kan man testa att installera BIOS på datorn. Kan hjälpa om man har tur, är ju dock en riskabel installation hela datorn kan paja men det är det enda tipsen jag fått. Har själv haft en del problem med detta och distributören förklarar problemet med att firewire porten har ojämt flöde (är ett chip i moderkortet som inte går att byta ut som inte är anpassat för musikproduktion). I vart fall kan en bios installation hjälpa.

Postat

Har du testat att inaktivera det inbyggda ljudkortet i datorn? Eventuellt så skulle det ju kunna bli en konflikt mellan det inbyggda och FW-kortet.

/Majken

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Lugn, din dator har nog BIOS installerat torts att tidigare inlägg kan ha givit en annan bild. Vad du egentligen ombads göra var att uppdatera din BIOS revision till en nyare, där möjliga problem som kunde orsaka ditt knaster skulle vara lösta. Konsultera moderkortets manual och/eller tillverkarens hemsida här.

Postat
Har du testat att inaktivera det inbyggda ljudkortet i datorn? Eventuellt så skulle det ju kunna bli en konflikt mellan det inbyggda och FW-kortet.

/Majken

Hej Majken,

Är det samma sak att inaktivera ljudkortet i enhetshanteraren som att stänga av det i bios?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.