Jump to content
Annons

Sunchasers - The first summer


Recommended Posts

LÅTNAMN: The first summer

ARTIST/GRUPP: Sunchasers

GENRE: Trance

LÅTLÄNGD: 8 min 20 sek

KOMPOSITÖR: Mathew Saunders

PRODUCENT: Mathew Saunders / K-line

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3 / 192kbit

STORLEK: ~12mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: http://www.mathewsaunders.com/sunchasers_-...irst_summer.mp3

Jahopp, påsktider och vårstädning vilket innebär att det är dax att rensa ut ytterligare ett lik ur garderoben! "The first summer" har samlat damm i mitt hemliga arkiv lite för länge nu, så det vore kul om nån lyssnade och tog sig tid att skriva några rader.

En liten varning bara - det här är knappast ett monster för dansgolvet, så om ni är ute efter röjj och ös så får ni snällt bege er till blåkulla istället 😛

... Däremot så kan låten, förhoppningsvis, vara bra på något annat sätt.

/ M

Redigerat av mathew
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)

Hehe, rolig typ, du.

Trance är inte min kopp kaffe riktigt (har det visat sig), men detta låter snyggt. Produktionen är fresh och mixen sitter bra. Jag tycker typ alla trance jag hör idag låter daterad (förutom Driks grejer), men så är nog inte fallet. 😉

By the way, är Saunders ditt riktiga namn? Vart är du ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj..detta gillas, rent låtmässigt och i soundvalet, är nog en sucker för denna typ av ambiens med flytande atmosfäriska prylar...

Jag saknar däremot ett uns av midbas som bankar en i bröstkorgen.

Det känns som om frekvenser under bas och kick har reverb på sig? får känslan att det grötar sig lite.

Saunders? ok, då är det väl Beverly Hills - 90210 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Great intro!!!

OK this is some really really excellent work...

Its got a great feel to it and you manage to add variety here and there to keep the listener interested and hanging on to see what comes next.

I like the way you have layered the song from Intro into the Big Piano Break down.

On the mixing side of things all sounds a bit too loud 2 me, not distoring but i dont know how you have applied Paning in the mix, but sounds like you have prioratized a lot of instrumentation in the centerfield of the mix instead of maybe just panning some Stuff slightly off center to create more space. If im wrong then maybe some correctional EQuing is missing from the mix, i do feel as if a lot of frequencies are fighting for space in the mix.

Just my opinion....

Otherwise great great Track, havent heard good originality and creativity in the trance area for a long time.

Huge thumbs up!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stevster (oregistrerad)

Fantastiskt....kanonbra. Svaga vibbar av Robert Miles, sköna atmosfäriska svepningar som gör att man hela tiden har något att vila öronen på. Go bas, sköna synthslingor......

Jag gillar det skarpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Shit, vad snälla ni är! 🙂

Ärligt talat så har jag en slags hatkärlek till den här låten, det är därför den legat och skräpat så länge. Men efter alla positiva kommentarer så måste jag helt enkelt bara fräscha upp den!

Marcus, Hehe, tja vad ska man säga... Sundsvall, born and raised. Heter Mattias i förnamn, MS är mina initialer och på någon vänster blev det alltså Mathew Saunders. Inte så exotiskt kanske 😄

Lundin, Yes, det är jag och Steve! 😄

Ska kika på mixen och "toola" upp låten lite allmänt inom kort. Kicken är helt klart, eh... fluffig? Det är en aning grötigt faktiskt, men jag har ju lite att jobba med iaf, hehe.

Ruca, Hey mate, thanks alot for your opinion, I'll def look into the stuff that you mention. There will most likely be an updated version of this track, with all glitches fixed and some new parts (and glitches) added aswell. How come you write in english btw? 🙂

Starboy, Tack, kul att höra!

Stevster, Samma här, jävligt skojj att du gillar den.

Sjysst att så många av er har droppat kommentarer hittills, det uppskattas verkligen och ger väldigt mycket energi till nya produktioner, tack! 🙂

/ M

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!

Har du brutit dig in i Chicanes studio och hittat en outgiven låt? 😳

Ett kompetent ihopplockande av de där små små detaljerna i soundet, melodi och arrangemang. Det kittlar i ryggraden liksom...

Det måste vara Chicane?? Annars har du lyckats med en klockren pastisch. Imponerande! 😳

Man kan ju tycka att basen är lite luddig och den öppna hihaten lite stark, men det var också en del av karaktären i soundet som gällde för några år sedan.

Jag vet inte dina tankar bakom produktionen. 😉

Ifall du strävade efter ett eget sound ala 2006, så blev det nog fel. Det låter inte melodisk trance 2006... och det låter inte som pianodreamtrance ala Robert Miles 1995... inte heller låter det Chicane 2006.

Det låter som Chicane 2000. 😄

Låten är fräsch! Och jag tror att du kommer gå långt om du lyssnar in dig, och matar dig själv med inspiration från nutida dance-housetrender.

dax att rensa ut ytterligare ett lik ur garderoben!

Har du fler "lik" av den här klassen i garderoben, så fram med dem genast!! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...