Jump to content
Annons

NU startar MIX-klubben!


StarCruiser

Recommended Posts

Hej!

Har ni ocksĂ„ lĂ€st oĂ€ndliga spaltmeter med "tips om hur du mixar", "sĂ„ HÄR mixar proffsen" osv? Har ni ocksĂ„ konstaterat att allt Ă€r sĂ€kert sant, men hur i h-e GÖR dom egentligen? Hur ser mixerinstĂ€llningarna ut i nĂ„gon annans projekt?

Jag Àr nyfiken pÄ hur ni andra gör, samtidigt som jag inte skÀms för det jag Ästadkommer pÄ ren amatörbasis.

SÄ dÀrför har jag följande "erbjudande": Jag ger bort en Cakewalk Bundle File frÄn OVERSTIFF's demo-inspelning. I utbyte vill jag (och andra) ha din mix... Tanken Àr alltsÄ att byta projektfiler med varandra - inte i syfte att skapa musik, utan i syfte att se hur andra mixar.

DOCK kommer jag att ha vissa - helt subjektiva - "intrÀdeskrav". Fokus ligger pÄ att mixa "analoga" instrumnet, dvs helt digitalbaserade produktioner Àr inte sÄ intressanta.

Är du intresserad?

Gör dÄ sÄ hÀr:

1) GÄ in pÄ http://www.overstiff.se/ VÀlj "Se&Lyssna / MP3-demos"

2) Lyssna och se om du tycker det lÄter bra.

3) Gör du inte det - skratta högljutt (mouhahaha) och gör nÄt annat

4) Men tycker du det lÄter bra sÄ...

5) ...fundera pÄ vad DITT bidrag skulle kunna vara

6) Gör en MP3:a av ditt projekt

7) PM:a mig med en lÀnk till projektet (eller inkludera MP3:an)

8) Efter min *oerhört kritiska granskning* (Àhum) sÄ fÄr du antagligen ett FTP:konto till min site för hemtankning + lite regler/idéer om hur vi bör dela projekt med varandra.

OBS! 1 Projekten "vÀger in" pÄ ca 800 - 1000 Mb sÄ du mÄste naturligtvis ha bredband och tÄlamod för att fÄ hem filerna.

OBS 2 Allt material Àr naturligtvis ©opyright-skyddat av resp. upphovsman.

OBS 3 FastÀn detta kan ses som ett billigt sÀtt att promota OVERSTIFF Àr det naturligtvis inte syftet ;-)

//Vi hörs!

Magnus

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Glömde sÀga att kommentarer till alla spÄr inkluderas. dvs hur de Àr inspelade etc. det blir ungefÀr som ett repotage i Studio fast inkluderat resultat ocksÄ ;-)

(Finns det nÄt mer störande Àn att lÀsa "SpÄr 1-9 - Ja dÀr la vi lite Overheadljud, schysst att ta till i en mastig kompressor...)

/M

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Delikat initiativ! Egentligen har jag nog mer att lÀra Àn att bjuda; men det verkar onekligen vetigt.

Kompatibilitet? Versioner? Köpta softwarepluggar osv... mÄste man inte vara "överens" liksom?

Är det hĂ€r den naturliga fortsĂ€ttningen pĂ„ "mixklubben" som det fanns nĂ„n trĂ„d om nyligen?

/Bengan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej,

Jo kompatibiliteten Àr ju ett problem, samtidigt vill man ju inte att alla spÄr ska vara "freezed", dÄ missar vi ju poÀngen.

Eftersom inlÀgget Àr i Cakewalk forum sÄ föreslÄr jag CWB-formatet - Som Àr kompatibelt frÄn Sonar V3 och framÄt.

Alla syntpluggar kan (och bör) vara frysta.

Sen hoppas jag att mĂ„nga (som jag) anvĂ€nder de pluggar som följer med Sonar (PE). Även om jag ocksĂ„ anvĂ€nder andra (frĂ€mst Waves)

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Argh... jag sitter med 3.11, studio edition... men jag har en uppgradering i röret. Any month lixom ... Jag tror faktiskt att det kan bli för meckigt att öppna ett 5-projekt i version 3. hmm, men det Àr ju min sak att lösa.

jag lyssnade pĂ„ ĂŒberstiff (tokstel?), och det lĂ€t ju fullt friskt:) . Bara covers?

Kör hÄrt sÄ lÀnge:)

/Bengan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Argh... jag sitter med 3.11, studio edition... men jag har en uppgradering i röret. Any month lixom ... Jag tror faktiskt att det kan bli för meckigt att öppna ett 5-projekt i version 3. hmm, men det Àr ju min sak att lösa.

Jag kör med 4:an - har inte riktigt orkat gÄ över till 5:an Ànnu. Kompatibiliteten mellan 3an och 4an har jag för mig var helt OK. DÀremot anvÀnder jag den inbyggda EQ:n i Producer vÀldigt mycket.

jag lyssnade pĂ„ ĂŒberstiff (tokstel?), och det lĂ€t ju fullt friskt:) . Bara covers?

Hehe - "Overstiff" Àr lokalt sÄ det förslÄr - i Jönköping anvÀnder man(?) uttrycket "överstyvt" för nÄnting som Àr bra. Och "Overstiff" Àr helt enkelt anglofieringen av detta dialektala - eh - uttryck.

Och det ÄR ett Coverband - Egna lĂ„tar slĂ€pper jag under bandnamnet "Blind Alley".

//Mvh Magnus

Redigerat av StarCruiser
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
jag funderar fortfarande vad jag ska lÀgga upp

Hehe... Som jag skrev tidigare sÄ Àr ju fokus i just denna trÄd/detta forum pÄ att lÀra sig av andra runt mixning - alltsÄ INTE nÄn "lÄttÀvling". SÄ har du en schysst produktion av "Amoll" sÄ Àr den vÀlkommen ;-)

//mvh Magnus

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...