Jump to content
Annons

Externt ljudkort, ska mitt gamla avinstalleras?


billy

Recommended Posts

Hej, har precis köpt min hemstudio och ska snart börja med installeringen av komponenterna. Min fråga är enkel, ska numera allt ljud gå genom det nya ljudkortet, dvs. även om jag lyssnar på annan "vanlig" musik eller ser film eller annat genom datorn? Har laptop med antagligen inget vidare ljudkort i grunden. Ska jag avinstallera de gamla drivrutinerna och hur gör jag bäst det i sådant fall? Ska i sådant fall alla kopplingar gå genom det nya ljudkortet, dvs koppla i hörlurar, högtalare i det nya ljudkortet även vid lyssning i exempelvis itunes?

Det verkar som det kan bli strul om fler ljudkort ligger i datorn samtidigt?? Eller?

Kan någon på en gång även rekommendera en ordning för att installera cubase sl, ljudkort, mjukvarusynth och hypersonic 2? Någon fördel att börja med en viss installation?

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om ditt ljudkort har wdm-drivrutiner ska du kunna lyssna på musik med det. Men det skadar absolut inte att ha kvar det gamla, för säkerhets skull.

Installera ljudkort först. Sen Cubase, och sist alla pluggar.

Tack för hjälpen, tänkte bara om de olika ljudkorten krockar med varandra? Det nya ljudkortet är ett MI4 och detta ska ha vdm-drivrutiner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ditt ljudkort har wdm-drivrutiner ska du kunna lyssna på musik med det. Men det skadar absolut inte att ha kvar det gamla, för säkerhets skull.

Installera ljudkort först. Sen Cubase, och sist alla pluggar.

Tack för hjälpen, tänkte bara om de olika ljudkorten krockar med varandra? Det nya ljudkortet är ett MI4 och detta ska ha vdm-drivrutiner...

Dom kan krocka om dom får samma irq eller nåt sånt, men det kan hända med all hårdvara. Prova, får du problem - ta bort det gamla. Annars låter du det vara kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...