Jump to content
Annons

Mastering-hjälp!?


KingKongo

Recommended Posts

Annons

Jag brukar göra en mixdown i den kvaliten som jag spelat in i, dvs 24bit/48kh. Sedan mastrar jag den mixen och det sista jag gör är att konvertera till rätt upplösning (med dither osv..)..

Det går väl vilket som, men det känns bättre att hålla en så hög kvalitet som möjligt så långt i kedjan som möjligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

sideway (oregistrerad)

Ett gott råd är att du mastrar din låt i ca 10 olika versioner.

Skriv sedan ner vad det är som du gjort på varje version vilka plugins, inställningarna m.m som du använt. Bränn sedan en skiva och åk till 10 polare

och lyssna.... förhoppningsvis vet du vilka inställningar som sedan låter bäst.

En tumregel är ju att det ska låta okej både i cd-spelare för 400 kr som i en anläggning för 10000 kr. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, kul att man får svar 😎. Jag har en fråga till: Hur jag än bär mig åt så verkar mina exporterade projekt alltid peaka över så fort jag spelar upp mix-downen i cubase, trots att samplingsfrkvensen och bitdjupet är det samma genom hela kedjan och trots att masterkanalen ligger på max -8db i cubase innan mixdown. Nån som har en aning om vad detta kan bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...