Jump to content
Annons

Pathetique Bo the lowlife


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Är som sagt ingen Bluesfantast längre men dom kommer ändå ibland och den här känns mer som nån slags socialt dokument. Kort sagt det här är story om livets baksida med ett riktigt kanonsolo av Andreas Ohlsson (kommer efter mitt kassa akustiska solo). Introt är inte så bluesigt men det kan väl vara lite skoj.

Tycker själv att det är en bra låt men mixen är kanske inte så toppen. Kan det va lönt att göra den här lite mer seriöst? Men snälla inget blä och spy galla bara för att du haft en kass dag va, har fått nog av det nu.

Göran

LÅTNAMN: Pathetique Bo the lowlife

ARTIST/GRUPP: Burnin Sven med gästmusiker

GENRE: Blues

LÅTLÄNGD: ca. 4 minuter

KOMPOSITÖR: Burnin Sven

PRODUCENT: Samma

MEDVERKANDE: Nils Thornman gitarr, Andreas Ohlsson gitarr, Frallan och Jonas från Kisa (bas respektive trummor) och Göran gitarr/sång

INSPELNINGSÅR: 1996 om jag inte minns fel

FORMAT: MP3

STORLEK: ca. 3,5 meg

STATUS: Färdig demo

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2047960&q=lo

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2047960&q=hi

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Huh då. Det låter inte alls kul. Kanske för de invigda och närmsat sörjande och möjligtvis på en sunkig pub med massor av öl och tequila innanför västen. Så här blir det bara muggigt platt och replokaligt.

Dessut0om tycker jag att det låter lite vit mans blues om det hela. Typ Foghat på syra eller nåt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Burnin Sven 😄 ..du har med tiden blivit bättre..delar Egghuvud´s inlägg delvis..men kan trots allt se låten som utvecklingsmöjlig o kan bli riktigt bra om du jobbar lite med den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

😉😮 Nä nu får du ursäkta äggmannen men är det så man inte gillar låtar och att man inte på något sätt ser sig kapabel att ge någon som helst kritik som syftar till att hjälpa upphovsmannen/kvinnan att utvecklas så kanske man ska försöka undvika att säga nåt överhuvudtaget. Det är nog det som gäller på de flesta messageboards av den här typen världen över.

Ha det bra 😆

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten. Tycker nog att den skulle vara värd en översyn. Personligen skulle jag vilja tajta upp den genom att korta den någon minut och dra ner på elgitarrgnylet. Kanske bara aukustisk gura, bas och trummor? Dessutom skulle jag byta titel på den 😆 Texten är klart bättre än vad titeln kan förleda till att tro.

"Dessut0om tycker jag att det låter lite vit mans blues om det hela." Mmm... Kollar man bilden på soundclick så ser Burnin Sven onekligen vit ut. Ovanligt vit t.o.m. Vet inte om jag ens orkar kommentera det trista, ålderdomliga sättet att dela upp saker i "svart" och "vitt"... Nej, det gör jag inte.

En värld, ett folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack ska du ha skönt att få normal kritik. Släpper du nån egen låt här så ska du veta att det finns några tokskallar som tycker det är kul att jävlas, men det är inget att bry sig om. Märkligt nog så har dom ingen egen musik här och jobbar bara under alias.

Jag instämmer i din kritik men det kändes rätt då. Jag jag är vit 😄 så även där håller jag med.

Tackar igen

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ser på mina inlägg för övrigt Sven så kommer du nog att märka att jag för det mesta försöker vara både saklig och konsekvent i vad jag tycker. Jag får inte ut någon personliog tillfredställelese eller självhävdelse av att såga folks demolåtar, vilket vore ganska omoget. Jag förösker oftast att ge en spontan kommentar till vad låten sade mig. Möjligt att jag inte gjorde det så konstruktivt i detta fallet. Men here goes.

Inspelningen låter mycket illa. Dels på grund av att den sakanar all form av dynamik. Försök att mixa ett instrument för sig. Sonm det låter nu och det kan iofs bero på låg avkondning. Så låter det som att det är inspelat i ett mycket litet rum utan dynamik. Mellanregistret är dominerande på alla instrumenten, vilket gör att det låter onyanserat och instrumenten smälter ihop så det är svårt att skilja ut bas från gitarrer osv.

Sången känns oinsiprerad och är på gränsen till falsk på ett för mig ohållbart sätt.

Arrangemanget är av en typ som man har hört så många gånger förr att det inte har något nytt att tillföra. Ta t ex den distade kompgitarren som ligger bakom solot på den akutstiska gitarren. Vad är det för figur den spelar. Det låter trött helt enkelt.

Jag har spelat mycket blues i mina dagar och jag kan tycka att det är kul att göra. Om man däremot skall dela med sig till andra så tycker jag att musiken bör ha något mer att komma med, något slags annorlunda upplägg, något att hänga upp det på.

Vad gäller Vit och svart Blues så är jag inte rasistisk. Det är väl snarare en vedertagen defention av blues som låter anpassad och lite själlös och har inget med färg att göra.

Du hade nog rätt Burning Sven jag kanske inte uttryckte mig så särskillt nyanserat eller gav några tips på förbättring och det var inte min mening att såra dig. Men min personliga åsikt är att det inte finns mycket att göra med det här om inspelningen verkligen låter så som den gör. I stort sett skulle jag arrangera om alltihop. Lägga nya kompfigurer på gitarrerna försöka nyansera spelet, göra om sången arbtea mycket mer med dynamiken i ljudbilden, försöka arbeta med eq och få fram mer nyanser i bas och diskant Osv Osv 🙂

edit: här är en av mina låtar förresten lite bluesinspirerad, men mer rock:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=3506&hl=

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja den här kritiken kan jag både förstå och hålla med om fullt ut. Solot som Andreas spelar där står jag dock fast :rolleyes: och tro mig i mina +50 år så har jag också hört ganska mycket blues. Nisses kompfigur det var min idé jag ville ha det där lite hårdrocks pumpa kompet bitvis, utöver det så blev det nåt spaceigt spel som han stoppade dit. Då lät det skoj och bröt sig utanför Bluesramen enligt mig i varje fall. Sen tyckte jag det var skoj att låta dom göra som dom ville fan dom ställde ju upp helt gratis. Ljudet är nog extra kasst på grund av diverse kopieringar och codningar och uppladdning via modem.

Ska kolla din blues skulle inte förvåna mig om den är riktigt skitbra men det kommer jag att säga då. Visar det sig att den bara låter bra då kommer jag att säga det också. Surfar som sagt på modem så det kan ta ett tag så ta inte bort den.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter riktigt bra!

Ljudet är ju som sagt inget vidare om det är en studio inspelning, låter väldigt mkt live över det hela, vilket jag dock tycker passar.

Skulle även, som någon annan påpekade, vilja bli av med den distade gitarren i låtens första delar. Byt ut mot piano eller nylonsträngad så blir det nog bättre!

Aja, hur som helst verkar jag gilla detta betydligt mer än alla andra 😆

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tackar Martin det var kul att du gillade den här. Får väl se om det blir en ny version vart det lider. Har du nån musik som kan streamas i lofi (surfar via modem) så kommer jag att lyssna så du får lite feedback tillbaka från mig.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...