Jump to content
Annons

Göteborgsdatorn - nåt' att ha till hemstudio?


krabbankalle

Recommended Posts

Har fått ett erbjudande från jobbet, den sk Göteborgsdatorn. Tänkte först köpa mig en ny dator på företaget, men detta paket kostar 127:-/mån i nettokostnad så det är ju värt att överväga... Jag kan tyvärr väldigt lite om hårdvara och vänder mig därför till expertisen! Jag vill kunna köra typ Cubase SX & Reason med både audiospår och pluggar. Har ett M-audio delta 1010lt som jag tänkte addera. Vad tror ni om paketet nedan? Finns det några svaga punkter? Är det ett bra pris?

• Kabinett: Midi Tower

• Moderkort: MB uATX nVidia nForce 4 AMD Athlon™ A64/Sem 939 PCIe

NVIDIA nForce4, Cool’n’Quiet, Dual Channel DDR400 (4st, 3 GB), USB, 1394, SATA, AC’97 6-kanals 5.1

• Processor: AMD Athlon™ 64 3200+ 2.0 HT2000 512K 939

• Internminne: 1024 MB PC3200 (400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)

• Hårddisk: 250GB SATA/7200rpm 8MB cache

• Grafik: NVIDIA 6600 GT 128MB (DVI, VGA, Video-Ut)

• Ljud: Integrerat 6-kanals 5.1

• Nätverkstöd: 10/100 MBit/sek (integrerat på moderkortet)

• Modem: PCI, V.92 56k, Data/Fax

• Optisk enhet: Multi-format DVD-BRÄNNARE DL (Double Layer)

• Diskettenhet: Ja

• Minneskortläsare: Nej

• Tangentbord: Trådlöst Multifunktion - svarta tangenter med svart ram

• Mus: Trådlös optisk

• Högtalare: Nej

• Anslutningsportar framsida: 1st IEEE 1394(FireWire), 2st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång

• Anslutningsportar baksida: 1st IEEE 1394(FireWire), 4st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång,

1st Line in, 1st Serial, 1st LAN 10/100 (RJ-45)

• Format: BxDxH i cm 188x508x451 mm / Vikt i kg ca: 15

Hoppas ni vet mer än jag...! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går att klara sig ganska långt med en hårddisk. Eller det gör i a f jag. CPU-mätaren slår ju oftast i botten innan man ens ser något utslag på HD-mätaren.

Sen kan det väl i och för sig vara så att om jag skaffade en HD till så kanske inte CPUn behöver jobba lika mycket, det vet jag inte?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, inbyggda ljudkort burkar inte vara så bra ...

Men en musik-dator bör vara *tyst* utan störrande fläkt/hårddisk-ljud och så är det ju bra med två skärmar (en för sequencer och en för "annat")!?

Och försök hålla den "ren" utan spel etc (alt använd olika användare) ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Allt det där hade jag nog kläm på, slänger väl i en extra hårddisk tänker jag. Det jag tänkte på var snarare vad ni säger om processor, moderkort och grafikkort. Är det någon som fattar vad det är för fabrikat på moderkort, t ex (MB uATX...?)? Hurpass kraftfull är denna processor, och hur väl lämpar den sig till musikproduktion. Hur snabbt och lämpligt är typen av minne...? etc

Är detta paket prisvärt (nettokostnad efter tre år: 4572 kr).

Det finns ett alternativ där man uppgraderar grafikkortet och processorn (till en 3700+), men detta är avsevärt dyrare (Nettokostnad: 7236 kr på tre år). Behövs det tror ni eller klarar man sig?

(Jag är inte helt novis, det kanske lät så... Har gjort en del produktioner och är Musikhögskoleutbildad musiker och musiklärare, med ganska mycket dator vana. Det är just hårdvaran som jag inte har totalkoll på...)

Tackar på förhand för råd, hjälp och åsikter!

Redigerat av krabbankalle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudnivån: Du borde kräva att veta vad det medföljer för CPU-kylare samt hårddiskens modell. Om du har hårddiskens modell så kan du ganska lätt söka upp hur många dBa den ger ifrån sig. Samma med CPU-kylarn. Sen är jag lite orolig för grafikkortet, det som medföljer är ett ganska högpresterande grafikort för att spela med, och det kan hända att det sitter en liten 40/60-mm's fläkt på GPU'n (Grafikchipset). Om du planerar att ha datorn i inspelningsrummet kan det medföra en hel del brus speciellt med kondesatormickar. Men såkallade OEM-datorer, eller "jobbdatorer" brukar oftast vara ihopkomponerade med en relativt låg ljudnivå i minnet.

Prestandan: Med din dator kommer du långt, men som sagt. Det är lite snefördelade resurser. Behöver du verkligen ett dyrt grafikkort, gillar du att sitta och spela spel på datorn? Kommer du använda det medföljande modemet? Kommer du använda det medföljande ljudkortet (som är helt världelöst för musik)? Processorn, samt minnet och hårddisken är mer än bra.

Slutsats: I och med köpet av "jobbdatorer" brukar man få skriva på att man inte ska öppna datorn (i vissa fall), man ska låta den vara i det skicket man får den. Om du måhända skulle bryta mot det kan garanti, och support sluta gälla. Om det nu vore så kan du ju kasta ut allt du inte behöver i den, modem, grafikort, ljudkortet, och sälja det och köpa tystare/sämre grejjer och samtidigt spara pengar.

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...