Jump to content
Annons

Räcker denna laptop till musikeditering?


Chrille

Recommended Posts

Jag har fått ett ruskigt bra erbjudande på en HP Pavilion dv1000 som är svårt att motstå. Det primära användningsområdet kommer att vara som arbetsstation för enklare syften - kolla film, göra skolarbeten etc. Men jag undrar huruvida man även skulle kunna göra enklare mixing av befintligt inspelat material. Jag har en ganska rejäl stationär burk där allt annat görs. Det vore så oerhört skönt att kunna sitta ute i en park och pula på projekten. Aah, drömmen.. 😄

Prestandan är:

Pentium Mobile 750 1,86 ghz (chipset: i855GM)

512MB DDR SDRAM (2048kb cache)

80GB (4200 rpm)

Ljudkortet är ett Soundblaster Pro

Dessa parametrar är väl de som egentligen har relevans? Minnet tänker jag uppgradera till 1256 MB, vilket jag förutsätter kommer göra stor skillnad. Eventuellt funderar jag på att uppgradera hårddisken till 7200 rpm (vilket skulle kosta 1300:- extra). Är det värt det?

Nå, vad tror ni? Kommer denna funka att mixa och pula med hyfsat ambitiösa rock/pop-projekt i Cubase SX 3? Jag kommer naturligtvis försöka optimera användandet, typ freeza alla icke-aktiva spår, snåla (så mkt det går) med pluggar etc.

Skulle vara grymt om någon kunde tipsa! Jag måste ge besked senast imorn! 🙂

<edit>smärre stavfel</edit>

Redigerat av Chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tror det skulle fungera helt okej. sitter själv med en laptop (p4, 2,8ghz med 1024mb ram). det som jag lider mest utav är den långsamma hårddisken (4XXX RPM) och den dåliga upplösningen (1024x768) vilket gör det irriterande att arbeta i cubase. detta går ju att fixa med att använda en extern skärm för min del. om jag hade kunnat hade jag defentivt betalat extra för 7200RPM på hårddisken men nu får jag nöja mej med att använda en extern USB2 drive. ska iofs skaffa en som går på firewire istället när jag får råd.

iaf, med de uppgraderingar som du nämner tror jag det kommer fungera helt okej. ett nytt ljudkort blir ju dock ett måste - kolla in echo indigo i/o eller nåt!

smiles,

~ f

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer funka galant!

Sitter på en dell 8600 med Pm 1,7 och har mixat projekt med 20-30 kanaler med eq pluggar och kompressorpluggar på allt plus x antal reverb. Pallar även en hel del vsti utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är värt att uppgradera disken om du gör det till större storlek samtidigt.

Tänk på att mer MB RAM inte gör någon skillnad på antal VST du kan köra. Det är CPUn som är flaskhalsen där.

Sen hade jag köpt ett externt USB MIDI keyboard med inbyggt ljudkort istället för SoundBlaster kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej! Tack för svaren. Nu är beställningen gjord, vilket känns ganska lättande (mitt konsumtionsbegär stillas en aning...😛)

Angående ljudkort. Kommer det att vara ett krav fastän ingen som helst inspelning kommer ske in i laptopen - det kommer enbart röra sig om lite mixing och klippning etc. Det kanske behövs ändå?

Soundblasterkortet är standard och går tyvärr inte att byta ut, men som du säger hackeman låter onekligen ett USB Midi keyboard som en bra investering. Är det Ozone som gäller på den fronten? Studio recenserade förvisso ett nytt dito i senaste numret men det minns jag inte namnet på 🙂

Tja, man kanske borde öka storleken på hårddisken samtidigt. Å andra sidan har jag redan en 200gb extern (Firewire, 5400rpm). Så jag vet inte riktigt. 80gb 7200rpm kanske räcker, en 100gb dito kostar så enormt mycket! 🙂

Bergis - Det där låter onekligen jäkligt lovande! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...