Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det var sannolikt ofrånkomligt att MkGee skulle dyka upp i mitt YouTubeflöde. Med minst 1-24 timmars dagligt "tittande" (en tredjedel katter, en tredjedel politik och en tredjedel musikteori/komposition) kom hans låtar på shorts och video men ännu mer shorts o videor från "content creators" i "the guitar community" + intervjuer av kända elgitarrister och profiler inom gitarrbaserad populärmusik. MkGee gör (enligt mina öron) fantastisk musik men det enda alla dessa (ev överdrifthabila, kunniga gitarrnördar och ibland  t.o.m. gitarrgudar fokuserar på är utrustning (ev överdrift) och strängarnas tjocklek ("tjocklek" vilket lustigt ord). Det finns många musikinstrument i världen; många kallade vi som barn "gitarr" för att de hade sex strängar, en kropp och en hals och påminnde om George  Formbys ukulele (eller tvärtom). Sen lärde vi oss att André Segovia avskydde elgitarr men uppskattade att den trots allt var mer lik en "klassisk gitarr" än en ukulele.

MkGee spelar uppenbarligen inte "klassisk gitarr" men att han använder elektricitet betyder inte att han spelar "elgitarr". Hans musik "behöver" ett instrument som visserligen liknar en elgitarr (och något lite en ukulele) men egentligen är . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . .(fyll i valfritt ord). Min resa mot rätt ukuleleliknade musikinstrumentet tog sju år och gick över "mandolin" som nioåring (lärde mig ingenting),  "klassisk gitarr" som tolvåring (nix),  "halvakustisk" Höfner som fjortonåring (nu liknar de nåt) och till slut, som sextonåring, rätt GITARR, en Fender Stratocaster 1961 års modell. MEN HALLÅ DÄR GUBBE hojtar "riktiga" elgitarrister du har glömt HALVA instrumentet!  . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .(fyll i valfritt ord).

En gång har jag använt en gitarr med nylonsträngar i en låt, men det ger mig inte "klassisk" cred 

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.