Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur skall en balanserad mix se ut/ höras?
Ja som allt man hör på radio typ..😜

Så jag blev förvånad när jag efter en bra stund med Beyrdynamics nya plugin för hörlurar som säger sig göra hörlurarnas frekvens respons i stort sett neutrala, fick fram ett neutralt och detaljerat ljud men som i slutändan visade sig vara trådtunnt i jämförelse med originalet. Så hur skall en ok mix se ut? Inte så här ( se skärmbilder) tydligen, då låter den trådtunn men väldigt detaljerad, massor med luft och separation. Låter bra ända till man hör originalet.
Dessutom flexar min version mot Korrelationen väsentligt mer. Originalet flexar bara 0.3 upp och ner. Jag dippar på-1.2 och flexar uppåt.

Vad gör man för fel i sina beslut när det låter bra men låter tunnt, Detaljrikt, men tunnt. Jo Kollar man på MatchEQ som analyserar originalets EQ och gör ett delta av skillnaderna.
Då får man den andre bilden och när jag lägger på det på den EQ kurvan på min tunna version så blir den nästan likadan som originalet, men saknar en del av samma punch som originalet. Men originalet har inte alls så mycket detaljer hörbara. 

Originalet i bild är en WAV fil och den jag har jobbat med, mix och remastring var en stem separation från SUNO. Ingen vidare kvalitet på den stem separationen kan jag tycka...

Så nu är det paus lite. Tillbaka till ritbordet.

Skärmavbild 2026-01-24 kl. 19.37.10.jpg

Skärmavbild 2026-01-24 kl. 19.42.45.jpg

Annons
Postat

Det blir nog svårt att få till det i lurar för även i monitorer i prisklasser som man har råd med och ett vanligt ordinärt rum oavsett hur det är akustik behandlat så är det svårt. Men det beror väl vilken typ av musik som är man jämför med också. Jag tänker så vitt det är möjligt att gå över till riktiga men små förstärkare, mickar och riktiga instrument och då har man nog inte så stor nytta av appar och sånt. 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.