Discipuli Postat 24 januari Postat 24 januari Hur skall en balanserad mix se ut/ höras? Ja som allt man hör på radio typ..😜 Så jag blev förvånad när jag efter en bra stund med Beyrdynamics nya plugin för hörlurar som säger sig göra hörlurarnas frekvens respons i stort sett neutrala, fick fram ett neutralt och detaljerat ljud men som i slutändan visade sig vara trådtunnt i jämförelse med originalet. Så hur skall en ok mix se ut? Inte så här ( se skärmbilder) tydligen, då låter den trådtunn men väldigt detaljerad, massor med luft och separation. Låter bra ända till man hör originalet. Dessutom flexar min version mot Korrelationen väsentligt mer. Originalet flexar bara 0.3 upp och ner. Jag dippar på-1.2 och flexar uppåt. Vad gör man för fel i sina beslut när det låter bra men låter tunnt, Detaljrikt, men tunnt. Jo Kollar man på MatchEQ som analyserar originalets EQ och gör ett delta av skillnaderna. Då får man den andre bilden och när jag lägger på det på den EQ kurvan på min tunna version så blir den nästan likadan som originalet, men saknar en del av samma punch som originalet. Men originalet har inte alls så mycket detaljer hörbara. Originalet i bild är en WAV fil och den jag har jobbat med, mix och remastring var en stem separation från SUNO. Ingen vidare kvalitet på den stem separationen kan jag tycka... Så nu är det paus lite. Tillbaka till ritbordet.
Discipuli Postat 25 januari Trådstartare Postat 25 januari 23 timmar sedan sa Brännsven: Det blir nog svårt att få till det i lurar för även i monitorer i prisklasser som man har råd med och ett vanligt ordinärt rum oavsett hur det är akustik behandlat så är det svårt. Men det beror väl vilken typ av musik som är man jämför med också. Jag tänker så vitt det är möjligt att gå över till riktiga men små förstärkare, mickar och riktiga instrument och då har man nog inte så stor nytta av appar och sånt. Tanken med mjukvaran från Beyerdynamic är att ha studion på huvudet... Så det gäller att hänga med i svängarna 🙂 Det är nog i kitt fall, sbs, skit bakom spakarna, mina öron vet helt enkelt ( ännu ) inte vad som är bra balans. Men jag tänker att jag skall lyssna på lite olika färdiga låtar i den här mjukvaran och träna mina öron på det. https://europe.beyerdynamic.com/headphone-lab?cid=hp_hl_icamp
Discipuli Postat 28 januari Trådstartare Postat 28 januari (redigerat) On 2026-01-26 at 00:43 sa Brännsven: Jo det har man försökt med i många år och det är nog fortfarande lika svårt. Att skapa bra mixar i lurar det debatterades och dömdes ut här på forumet för säkert 15 år sedan allaredan Schepps har mixat i lurar i många år...och många med honom. men de har å andra sidan en pro studio med högtalare att kolla det i. AYAIC grundare , Ronald "Menno" Froese, mixar helt i hörlurar och han har decennier av arbete i att bygga pro studios till andra samt skriva musik och mixa åt andra. Det är mjukvara som har hunnit ifatt verkligheten enligt honom. Enligt honom behövs det inte längre en studio. Det kan vara trevlig att ha, men inte ett krav för att mixa musik. Jag har grottat ner mig i hans metoder och teknik, det är pga av att jag har inte en behandlad studio, så jag kollade på alternativen för mig. Det är ett intressant ämne. jag applicerar stegvis hans teknik om levelplanes och bruskurvor mixning i mina mixar. men jag har en kalibrerad rums EQ på mina högtalare också. Redigerat 28 januari av Discipuli
Discipuli Postat 28 januari Trådstartare Postat 28 januari Men jag, mina öron, har inte än koll på mina "toner" , alltså var spektrum balansen skall ligga, kort sagt , vad som är rätt ljud i min beyerdynamic med den nya gratis mjukvaran. Det krävs träning, upprepning och lyssning på musik i dessa system så man lär öronen var det skall ligga för att låta bra. Åtminstone är det vad de som jag snackat med säger. Så jag tänker att det skall jag prova. Helt enkelt lyssna på redan väl mixad och mastrad musik i systemen som jag mixar i.
Discipuli Postat 29 januari Trådstartare Postat 29 januari 19 timmar sedan sa Brännsven: Jag gjorde en ny mix på den här men misslyckades totalt med basen och balasen i stort så det är inte lätt för en amatör även fast filerna är proffs inspelade i en bra studio med bra mickar och allt. Tur att det är en bra orkester som lirare med bra dynamik för annars om jag skulle ha gjort den för hand i programmet oavsett automatiseringar och fina verktyg så hade det med största säkerhet blivit total kajko. Gjorde en till mix med lite Mixbus kompression men den låter lika sugig ändå tror jag Alltid möjligt att göra en mix så nära som möjligt, eller göra en egen mix, eget "Sound". Men just hur ljudet översätter i olika enheter, landar väl slutligen i hur nära man är med sin frekvensbalans i jämförelse mot olika Brus kurvor.
Discipuli Postat 30 januari Trådstartare Postat 30 januari 3 timmar sedan sa Brännsven: Så djupt går jag inte in i det jag föredrar att hålla mig på amatör nivån för den är tillräckligt svår för mig att förstå mig på. Ditt exempel i inledningen av tråden kan man få lyssna och jämföra? Inte än, den är lite hemlig 🙂 Men snart nog. Men Mankan säga att den versionen som syns i i graferna är tunn, Låter långt bak i högtalaren, saknar in your face front trycket helt. Vilket jag tyckte var udda, Men kollar du på match grafen, alltså frekvenserna från original som jag tydligen kapat i mina mix beslut.. Så ser man det är midrange mycket av det som saknas. men även att det är en hel del high mid. Oavsett en bra och lärorik övning så här i backspegeln.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.