Jump to content
Annons

PowerBook G3 "Pismo" Hjälp!!


Farbror_Blå

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått tag på en billig Powerbook G3 Pismo på 400mhz och 512mb minne.

Vilket ljudkort rekomenderas? Har både USB och FireWire. Behöver datorn för audio inspelning, inte så många VST. Tänkte kanske göra musik på Abelton Live och exportera till Logic eller Cubase. Vilen version funkar bäst? Vill kunna exportera det färdiga materealet till wav eller mp3 format.

//Farbror Blå

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta en titt på Echo's PCMCIA kort, kan vara det allt du behöver 😉

Det som heter Indigo IO ger stereo in och ut.

Fast det funkar inte under OS9, om du har några såna tankar 🙂

www.echoaudio.com

Redigerat av replicant
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog jag sattsar på en M-Audio Ozone eller Audiophile USB.

Någon som vet om dom funkar ok med Mac och mina behov?

Jag har OSX på den. Skall jag köra OS9 istället? Vilka versioner av Logic och Cubase funkar på en G3:a 400mhz under OSX då? Ska kanske köpa en Newer Technology G4 uppgradering? 550mhz G4. Kostar dock ganska bra, $285.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min rekommendation skulle nog vara att köra OS9 på en Pismo 400, men jag undrar om Live stödjer det 😉 . Finns väl ingen version av vare sig Cubase SX eller Logic som stödjer OSX på en G3 400 MHz. 😎

Köp ett begagnat Logic 4 Gold/Platinum eller Cubase VST 5 (bör du kunna få tag på under tusenlappen). Det kommer nog att ge dig bäst "track-count" under OS9.

Försök att undvika USB ljudkort om du kan. 😱

Uppgraderingskort i all ära, men jag tror du får ut mer av att köra audio mot en extern firewire hårddisk än att slänga in ett uppgraderingskort... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade Logic Audio Platinum 5.0... Inhandlat, funkar perfekt! Kör nu OS 9.2.2 istället för Panther.

Nu gäller det att få tag på en version av Reason eller Live som funkar under OS9.

Någon som vet var man kan få tag i det? Någon som vill sälja? 😛

Jaja, Den gammla Atari TT:n har i alla fall fått lämna plats åt Pismon i studion!

//Farbror Blå

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...