Jump to content
Annons

Hjälp med PA-System

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Hallå!

Med en budget på 20.000 vill vi ha ett pa system som låter bra, pallar driva en spelning i lokaler upp till 100-150kvd samt replokal.

Det som ska ingå är:

2 toppar

2subbar

1 mixerbord minst 16 kanaler

samt kablar.

Vad ska man kika på?

Kan man ens få något som låter bra för 20.000 till vårt ändamål?

Annons
Postat

Vad är det för musik ni lirar? Har ni akustiska trummor?

Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Jag har jobbat med många system och ägt både JBL & Prophon riggar med Labsteg och hela faderullan osv. Men jag har sålt av det mesta just av den enkla anledningen att det är tunga grejer + att det är överskattat.

Testade en rigg mest på skoj för några år sedan som fick mej ramla av stolen. En Peavey rigg bestående av 3 basar (Peavey 118) per sida och 1 topp (Peavey 115) överst. Trodde först killen skämtade när han sa att dom kostade 2000 kr per låda INK moms!! Köpte givetvis en egen uppsättning och för dom pengarna hittar du nog inget bättre. Har 2 st Alto slutsteg till som kostar typ 3000 kr st och sen EQ och delning är typ 500 kr vardera. Så jag tror att den riggen landar på runt 20-25000 kr.

Är det max 20 000 kr som ni har att spendera så börja med att köpa en baslåda och en topp per sida och sen sätter ni "dansbandspinnar" emellan så ni får upp dom på höjden. Då har ni lagt 8000 kr och har 12000 kr kvar till mixerbord, slutsteg, eq, delningsfilter samt kablage. Inga problem 🙂!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.