Jump to content
Annons

Firepod + Dualboot=problem?


gustavl87

Recommended Posts

Hej!

Mitt Presonus Firepod hittas bara av den ena XP pro 32bit-installationen jag har på datorn.

Någon som vet vad det kan bero på? I den första installationen gick det som en dans, nu dyker inte ens "ny maskinvara" upp...

Stort tack på förhand till den som kan hjälpa mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stänger du av kortet mellan omstarterna? Kan behövas ifall kortet inte detekteras riktigt. Kanske testa att plugga ur emellan också. Vill minnas att min firepod var lite kinkig med sånt, men jag körde iofs linux.

Det kan också vara så att den andra windowsinstallationen fått för sig att använda en "inbyggd" drivrutin som följer med windows (som nästan aldrig funkar). Kan du se kortet i enhetshanteraren på den installationen? Jämför hur enhetshanteraren ser ut mellan de två, kanske finns kortet med men med fel drivrutin. Jag minns inte exakt hur man löser det där, det kan vara lite trixigt, men ibland funkar det nog att gå in på enheten och "uppgradera" drivrutinen manuellt mha tillverkarens filer.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Stänger du av kortet mellan omstarterna? Kan behövas ifall kortet inte detekteras riktigt. Kanske testa att plugga ur emellan också. Vill minnas att min firepod var lite kinkig med sånt, men jag körde iofs linux.

Det kan också vara så att den andra windowsinstallationen fått för sig att använda en "inbyggd" drivrutin som följer med windows (som nästan aldrig funkar). Kan du se kortet i enhetshanteraren på den installationen? Jämför hur enhetshanteraren ser ut mellan de två, kanske finns kortet med men med fel drivrutin. Jag minns inte exakt hur man löser det där, det kan vara lite trixigt, men ibland funkar det nog att gå in på enheten och "uppgradera" drivrutinen manuellt mha tillverkarens filer.

/Andreas

Mm jag har testat att stänga av, byta portar osv men det har inte hjälpt 🙂

Det finns inte heller med i enhetshanteraren.

Tyvärr har jag ett firewirekort med NEC-chip vilket enligt vad jag hört kanske kan förklara en del av problemen, men jag tycker ändå att datorn borde "upptäcka" firepoden...

Tack för ditt svar iaf, skönt att det finns folk att fråga när sånt här dyker upp! har mailat Presonus nu, hoppas dom har en lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter skumt att du inte får upp det i enhetshanteraren. Om det funkar på den första installationen är det ju inget fel på kortet, hmm... Det låter som drivrutinen inte blivit ordentligt installerad. Eller att något är vajsing med själva windowsinstallationen. Får du någon respons alls om du pluggar i kortet med den strulande installationen igång? Byter lampan på kortet färg till blått?

Jag skulle testa att försöka avinstallera varje spår av firepod-drivrutinen och börja om. Gör det via felsäkert läge, det finns tricks för att visa "dolda" enheter i enhetshanteraren (någon registernyckel som behöver ändras, googla så hittar du det nog) som bara funkar där. Det brukar ofta ligga gamla enheter kvar efter misslyckade installationer som inte syns i vanliga fall, om du får bort dom kanske det löser sig.

Funkar inte det gå tillbaka till en återställningspunkt om du har någon, eller i sista hand installera om OS:et tyvärr.

PS. Kolla om du kan avinstallera NEC-kortet också, så att windows installerar om drivrutinen vid nästa omstart, kanske är där det kniper.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter skumt att du inte får upp det i enhetshanteraren. Om det funkar på den första installationen är det ju inget fel på kortet, hmm... Det låter som drivrutinen inte blivit ordentligt installerad. Eller att något är vajsing med själva windowsinstallationen. Får du någon respons alls om du pluggar i kortet med den strulande installationen igång? Byter lampan på kortet färg till blått?

Jag skulle testa att försöka avinstallera varje spår av firepod-drivrutinen och börja om. Gör det via felsäkert läge, det finns tricks för att visa "dolda" enheter i enhetshanteraren (någon registernyckel som behöver ändras, googla så hittar du det nog) som bara funkar där. Det brukar ofta ligga gamla enheter kvar efter misslyckade installationer som inte syns i vanliga fall, om du får bort dom kanske det löser sig.

Funkar inte det gå tillbaka till en återställningspunkt om du har någon, eller i sista hand installera om OS:et tyvärr.

PS. Kolla om du kan avinstallera NEC-kortet också, så att windows installerar om drivrutinen vid nästa omstart, kanske är där det kniper.

/Andreas

Nu har jag provat allt, men inget resultat. Mycket riktigt låg det gamla installationer kvar men tyvärr hjälpte det inte att ta bort dom.

Jag har mailat Presonus direkt nu, hoppas att det ger resultat.

Stort tack för energin du lagt på att hjälpa mig iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det verkar som om problemen löst sig, iaf tillfälligt.

Jag hittade ett gammalt FWkort med VIAchip som låg och skräpade, med detta hittades firepoden av båda bootarna, även om den bara gick att installera i den ena.

Via google hittade jag äldre drivrutiner som funkade!

Enda kruxet är att de bara funkar med en firepod, jag kan alltså inte koppla in fler för att få fler kanaler, men det är ett problem för framtiden 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...