mtornros Postat 27 oktober 2008 Postat 27 oktober 2008 Ok, detta problem kommer förmodligen bli ganska luddigt formulerat, dĂ„ jag har svĂ„rt att placera vad följande fel beror pĂ„. Allt detta la jag mĂ€rke till idag för första gĂ„ngen, dĂ„ jag skulle lajna en gitarr in ljudkortet. DĂ„ jag kopplade in instrumentet sĂ„ surrade det vĂ€ldigt mycket. Surret försvann dĂ„ jag kom i kontakt med metall pĂ„ gitarren (strĂ€ngar, skruv, svajarm t.ex.) DĂ„ jag kopplade ut kabeln frĂ„n gitarren och la tummen pĂ„ telekontakten lĂ€t det VĂLDIGT mycket (mitt hĂ„r blĂ„ste pga vindtrycket frĂ„n basmembranet). Detta gĂ€ller alla 4 teleingĂ„ngar pĂ„ Fireboxen (2 instrument / 2 line-in) InstrumentingĂ„ngarna tar emot signal trots att rattarna Ă€r nervridna pĂ„ noll. Felsökning har gett följande: NĂ€mnda problem kvarstĂ„r oavsett om jag byter instrument (elgitarr/elbas) eller byter telekabel. Ifall jag kopplar in datorn/ljudkortet i ett annat (ojordat) eluttag kvarstĂ„r problemen. DĂ„ jag kopplar in datorn/ljudkortet i ett jordat uttag (skarvat frĂ„n köket) tycks problem 1 och 2 försvinna, men problem 3 kvarstĂ„r. Ăvrig studioutrustning (dator, monitorer Ă€r det enda jag testat) tycks inte pĂ„verkas nĂ„nting.. Jag antar att det Ă€r nĂ„gonting i ljudkortet som har fĂ„tt sig en knĂ€pp, men jag Ă€r vĂ€ldigt dĂ„lig nĂ€r det kommer till el och elektronik. Ifall det Ă€r sĂ„ att mina line-ins skickar ut ström(?) eller liknande, finns det dĂ„ en risk för att övrig urustning tar skada, sĂ„som extern mikrofonförstĂ€rkare m.m.? NĂ„gon som kan gissa vart problemet sitter? Garantin pĂ„ ljudkortet Ă€r med största sannolikhet utgĂ„ngen, men kanske kan be en kompis skruva upp ljudkortet och ta en titt? MVH, Martin
kuriyakin Postat 27 oktober 2008 Postat 27 oktober 2008 (redigerat) Knack, knack! Elektrikern Ă€r hĂ€r! Helt klart har de med jorden att göra. Jag har ocksĂ„ ett presonus kort, och det Ă€r samma sak för mig. Jag kör med laptop, sĂ„ jag fĂ„r ingen jordning heller. Vill jag fĂ„ bort surret drar jag ur kontakten. đ Men oroa dig inte, för det Ă€r inget problem med ditt interface. 1. Det Ă€r du som blir jorden, sĂ„ att sĂ€ga, dĂ€rför försvinner surret nĂ€r du rör en metalldel pĂ„ gitarren. Samma för mig. Ljudinterfacet jordas via datorn, Ă€r datorn inte inkopplad i ett jordat uttag sĂ„ blir det ett sĂ„nt surr. 2. Att det lĂ„ter vĂ€ldigt mycket nĂ€r du tar pĂ„ telekontakten Ă€r helt i sin ordning, sĂ„ ska det vara. Du ger signal till telekontakten, typ. DĂ€rför lĂ„ter det sĂ„. 3. Detta Ă€r ocksĂ„ normalt, sĂ„vitt jag vet iaf. SĂ„ Ă€r det för mig ocksĂ„. SĂ„ nu kan du andas ut. Inget fel pĂ„ ditt kort đ Det rekommenderas inte att dra kabel frĂ„n köket och ha det permanent sĂ„. Om din kompis Ă€r bra pĂ„ el Ă„ sĂ„nt kan han fixa sĂ„ du fĂ„r jordat uttag i rummet, genom att dra i en jord trĂ„d till uttaget. Ett jordat uttag behövs och pĂ„ biltema kostar vĂ€l det en tjuga eller tvĂ„. TrĂ„d kan du köpa 25m för 65:- sĂ„g jag. FĂ€rgen skall vara gul/grön för jord. Annars kostar det inte sĂ„ mycket att anlita en elektriker att göra det, snabbt gĂ„r de ocksĂ„. Du kan ju införskaffa grejjerna sĂ„ gör han bara jobbet. TrĂ„d har han i sĂ„ fall, behövs förmodligen inte mĂ„nga meter. edit: ett förtydligande Redigerat 27 oktober 2008 av kuriyakin
mtornros Postat 30 oktober 2008 TrĂ„dstartare Postat 30 oktober 2008 Tack för svaret! Fast det kĂ€nns ju Ă€ndĂ„ konstigt att ljudkortet aldrig agerat sĂ„hĂ€r förut under de 3 Ă„ren jag anvĂ€nt det. Jag kan hĂ„lla med om att det alltid har surrat lite grann, och jag kĂ€nner igen att surret har försvunnit nĂ€r jag kommit i kontakt med metall. Men skillnaden nu Ă€r den otroliga volymen/signalstyrkan som skickas in till ljudkortet. Den röda peak-lampan pĂ„ ljudkortet börjar lysa nĂ€r jag nuddar kontakten med tummen och det lĂ„ter HĂGT. Och det sprakar till nĂ€r jag jordar (nuddar metallen).. detta Ă€r nĂ„got nytt mot det mer diskreta surrandet som jag Ă€r van vid, som jag antar att du ocksĂ„ menar. Vad gĂ€ller punkt 3 sĂ„ tror jag inte att sĂ„ Ă€r fallet vanligen. Kan inte minnas att jag har fĂ„tt in volym i instrumentingĂ„ngarna dĂ„ gainen har stĂ„tt pĂ„ 0. NĂ„gon som vet? Vad Ă€r skĂ€let till att man alltid bör köra jordat, förutom det uppenbara nu att mitt problem minskar? Jag har alltid kört ojordat förut i denna lĂ€genheten och dĂ„ har detta problem inte funnits. MVH, Martin
kuriyakin Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 (redigerat) Hello igen! Testade att röra pÄ telekontakten med mitt kort, och det lÀt ocksÄ högt. Peak lampan lyste ÄxÄ nÀr jag höjde gain lite. Det sparakar Àven för mig. Jag tror det har med impedans och motstÄnd att göra, nÄtt sÄnt. Kommer inte ihÄg det dÀr med impedans sÄ vÀrst bra. Men hur som helst sÄ tror jag det Àr normalt att det lÄter. Men har du alltid under dessa 3 Är spelat gitarr och bas i kortet, alltsÄ lajnat instrumenten nÀr du spelat in? Eller va detta första gÄngen? I och med att en elgitarr har en annan impedans eller motstÄnd Àn en mikrofon dÀrför fÄr du signal fast du har pÄ noll, en mik Àr ju balanserad ocksÄ... CLAAEES!! Var Àr du nÀr man behöver dig!!? Han kan förklara detta bra. Eller nÄn annan? Jordning Àr ju ett skydd för dig ocksÄ, om tex Äskan slÄr ner och gÄr in i apparaten eller om nÄtt fel Àr med apparaten sÄ leds strömmen ner i marken via jorden, istÀllet för att du fÄr strömmen i dig om du skulle rÄka vara i kontakt med kortet, Àven om du skulle hÄlla i en gitarr.(edit: som dÄ naturligtvis Àr inpluggad till ljudkortet...) Redigerat 31 oktober 2008 av kuriyakin
mtornros Postat 6 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2008 Ok. Ja det Ă€r ju sĂ„ svĂ„rt att veta hur det ligger till. Hur det ska vara, kontra hur det Ă€r đ Jag har alltid lajnat elgitarr och bas, och inte förrĂ€n nu har det hĂ€r "problemet" uppstĂ„tt. Det som Ă€r ett problem nu Ă€r ju inte att jag fĂ„r stark in-signal, eller att det lĂ„ter nĂ€r jag har gain pĂ„ 0, utan det som Ă€r jobbigt och förstör Ă€r det starka "knĂ€pp"-ljudet som uppstĂ„r dĂ„ min kropp jordar kretsen genom gitarren. Jag kan t.ex. inte lyfta handen och byta ackord utan att det knĂ€pper till...vilket inte lĂ„ter sĂ„ fint đ
mtornros Postat 6 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2008 (redigerat) Hmm....nu fick jag dessutom en hĂ€rlig rad av stötar genom handen nĂ€r jag nuddade vid gitarrkabeln....nĂ„t stĂ„r inte helt rĂ€tt till đ SĂ„som det Ă€r nu fĂ„r Fireboxen sin ström via Firewire, men problemet kvarstĂ„r ifall jag istĂ€llet anvĂ€nder adaptern. Kan man pĂ„ nĂ„got sĂ€tt avgöra ifall det Ă€r kortet det Ă€r "el-fel" pĂ„, eller ifall det Ă€r datorn? Ăr som sagt ingen hejare pĂ„ det hĂ€r med el... EDIT: La till det andra stycket.. Redigerat 6 november 2008 av mtornros
kuriyakin Postat 10 november 2008 Postat 10 november 2008 Nej det Ă€r inte roligt nĂ€r det krĂ„nglar sĂ„dĂ€r. Det kanske Ă€r nĂ„t fel pĂ„ kortet Ă€ndĂ„, svĂ„rt att sĂ€ga. FĂ„r du stötar och knĂ€ppljud nĂ€r du har jordat uttag? Om inte sĂ„ Ă€r det ju jord som saknas. Mer Ă€n sĂ„ kan ja tyvĂ€rr inte diagnostisera đ LĂ„ter ju helschkumt att det inte vart sĂ„ tidigare. Har du testat att mejla Presonus eller nĂ„t? Fick en idĂ© om att det kanske har med firewire att göra, Ă€r inte sĂ€ker nu men om du har en 4pins kontakt du kan koppla till datorn istĂ€llet istĂ€llet för 6pins kontakten, om datorn har en 4pins anslutning. Och sen strömförsörjer kortet med adeptern. Det kanske kan vara vĂ€rt ett försök?
mtornros Postat 11 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 11 november 2008 Jag förstĂ„r att det kan vara svĂ„rt att lösa problemet sĂ„hĂ€r över ett forum, men stort tack för all hjĂ€lp du kommit med! Ska testa med en annan firewire-kabel, ifall det funkar. Ska Ă€ven fĂ„ lĂ„na en kompis ljudkort och felsöka vidare. Jag har inte varit i kontakt med Presonus, ska först försöka lokalisera problemet lite noggrannare. Stötar och knĂ€ppljud försvinner nĂ€r kretsen Ă€r jordad (rĂ€cker t.ex. med att en avstĂ€ngd mikförstĂ€rkare Ă€r kopplad till jorden i köket), sĂ„ ja nĂ„nting med jorden spökar đ Tack igen! /Martin
kuriyakin Postat 11 november 2008 Postat 11 november 2008 De var bara roligt att kunna vara lite till hjĂ€lp för en gĂ„ngs skull đ Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.