Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok, detta problem kommer förmodligen bli ganska luddigt formulerat, dÄ jag har svÄrt att placera vad följande fel beror pÄ.

Allt detta la jag mÀrke till idag för första gÄngen, dÄ jag skulle lajna en gitarr in ljudkortet.

1. DÄ jag kopplade in instrumentet sÄ surrade det vÀldigt mycket. Surret försvann dÄ jag kom i kontakt med metall pÄ gitarren (strÀngar, skruv, svajarm t.ex.)
  2. DĂ„ jag kopplade ut kabeln frĂ„n gitarren och la tummen pĂ„ telekontakten lĂ€t det VÄLDIGT mycket (mitt hĂ„r blĂ„ste pga vindtrycket frĂ„n basmembranet). Detta gĂ€ller alla 4 teleingĂ„ngar pĂ„ Fireboxen (2 instrument / 2 line-in)
  3. InstrumentingÄngarna tar emot signal trots att rattarna Àr nervridna pÄ noll.

Felsökning har gett följande:

• NĂ€mnda problem kvarstĂ„r oavsett om jag byter instrument (elgitarr/elbas) eller byter telekabel.
  • Ifall jag kopplar in datorn/ljudkortet i ett annat (ojordat) eluttag kvarstĂ„r problemen.
  • DĂ„ jag kopplar in datorn/ljudkortet i ett jordat uttag (skarvat frĂ„n köket) tycks problem 1 och 2 försvinna, men problem 3 kvarstĂ„r.
  • Övrig studioutrustning (dator, monitorer Ă€r det enda jag testat) tycks inte pĂ„verkas nĂ„nting..

Jag antar att det Àr nÄgonting i ljudkortet som har fÄtt sig en knÀpp, men jag Àr vÀldigt dÄlig nÀr det kommer till el och elektronik. Ifall det Àr sÄ att mina line-ins skickar ut ström(?) eller liknande, finns det dÄ en risk för att övrig urustning tar skada, sÄsom extern mikrofonförstÀrkare m.m.?

NÄgon som kan gissa vart problemet sitter? Garantin pÄ ljudkortet Àr med största sannolikhet utgÄngen, men kanske kan be en kompis skruva upp ljudkortet och ta en titt?

MVH,

Martin

Annons
Postat (redigerat)

Knack, knack! Elektrikern Àr hÀr!

Helt klart har de med jorden att göra.

Jag har ocksĂ„ ett presonus kort, och det Ă€r samma sak för mig. Jag kör med laptop, sĂ„ jag fĂ„r ingen jordning heller. Vill jag fĂ„ bort surret drar jag ur kontakten. 🙂

Men oroa dig inte, för det Àr inget problem med ditt interface.

1. Det Àr du som blir jorden, sÄ att sÀga, dÀrför försvinner surret nÀr du rör en metalldel pÄ gitarren. Samma för mig. Ljudinterfacet jordas via datorn, Àr datorn inte inkopplad i ett jordat uttag sÄ blir det ett sÄnt surr.

2. Att det lÄter vÀldigt mycket nÀr du tar pÄ telekontakten Àr helt i sin ordning, sÄ ska det vara. Du ger signal till telekontakten, typ. DÀrför lÄter det sÄ.

3. Detta Àr ocksÄ normalt, sÄvitt jag vet iaf. SÄ Àr det för mig ocksÄ.

SĂ„ nu kan du andas ut. Inget fel pĂ„ ditt kort 😎

Det rekommenderas inte att dra kabel frÄn köket och ha det permanent sÄ.

Om din kompis Àr bra pÄ el Ä sÄnt kan han fixa sÄ du fÄr jordat uttag i rummet, genom att dra i en jord trÄd till uttaget.

Ett jordat uttag behövs och pÄ biltema kostar vÀl det en tjuga eller tvÄ. TrÄd kan du köpa 25m för 65:- sÄg jag. FÀrgen skall vara gul/grön för jord.

Annars kostar det inte sÄ mycket att anlita en elektriker att göra det, snabbt gÄr de ocksÄ. Du kan ju införskaffa grejjerna sÄ gör han bara jobbet.

TrÄd har han i sÄ fall, behövs förmodligen inte mÄnga meter.

edit: ett förtydligande

Redigerat av kuriyakin
Postat

Tack för svaret!

Fast det kĂ€nns ju Ă€ndĂ„ konstigt att ljudkortet aldrig agerat sĂ„hĂ€r förut under de 3 Ă„ren jag anvĂ€nt det. Jag kan hĂ„lla med om att det alltid har surrat lite grann, och jag kĂ€nner igen att surret har försvunnit nĂ€r jag kommit i kontakt med metall. Men skillnaden nu Ă€r den otroliga volymen/signalstyrkan som skickas in till ljudkortet. Den röda peak-lampan pĂ„ ljudkortet börjar lysa nĂ€r jag nuddar kontakten med tummen och det lĂ„ter HÖGT. Och det sprakar till nĂ€r jag jordar (nuddar metallen).. detta Ă€r nĂ„got nytt mot det mer diskreta surrandet som jag Ă€r van vid, som jag antar att du ocksĂ„ menar.

Vad gÀller punkt 3 sÄ tror jag inte att sÄ Àr fallet vanligen. Kan inte minnas att jag har fÄtt in volym i instrumentingÄngarna dÄ gainen har stÄtt pÄ 0. NÄgon som vet?

Vad Àr skÀlet till att man alltid bör köra jordat, förutom det uppenbara nu att mitt problem minskar? Jag har alltid kört ojordat förut i denna lÀgenheten och dÄ har detta problem inte funnits.

MVH,

Martin

Postat (redigerat)

Hello igen!

Testade att röra pÄ telekontakten med mitt kort, och det lÀt ocksÄ högt. Peak lampan lyste ÄxÄ nÀr jag höjde gain lite.

Det sparakar Àven för mig. Jag tror det har med impedans och motstÄnd att göra, nÄtt sÄnt.

Kommer inte ihÄg det dÀr med impedans sÄ vÀrst bra. Men hur som helst sÄ tror jag det Àr normalt att det lÄter.

Men har du alltid under dessa 3 Är spelat gitarr och bas i kortet, alltsÄ lajnat instrumenten nÀr du spelat in? Eller va detta första gÄngen?

I och med att en elgitarr har en annan impedans eller motstÄnd Àn en mikrofon dÀrför fÄr du signal fast du har pÄ noll, en mik Àr ju balanserad ocksÄ...

CLAAEES!! Var Àr du nÀr man behöver dig!!? Han kan förklara detta bra. Eller nÄn annan?

Jordning Àr ju ett skydd för dig ocksÄ, om tex Äskan slÄr ner och gÄr in i apparaten eller om nÄtt fel Àr med apparaten sÄ leds strömmen ner i marken via jorden, istÀllet för att du fÄr strömmen i dig om du skulle rÄka vara i kontakt med kortet, Àven om du skulle hÄlla i en gitarr.(edit: som dÄ naturligtvis Àr inpluggad till ljudkortet...)

Redigerat av kuriyakin
Postat

Ok. Ja det Ă€r ju sĂ„ svĂ„rt att veta hur det ligger till. Hur det ska vara, kontra hur det Ă€r 🙂

Jag har alltid lajnat elgitarr och bas, och inte förrĂ€n nu har det hĂ€r "problemet" uppstĂ„tt. Det som Ă€r ett problem nu Ă€r ju inte att jag fĂ„r stark in-signal, eller att det lĂ„ter nĂ€r jag har gain pĂ„ 0, utan det som Ă€r jobbigt och förstör Ă€r det starka "knĂ€pp"-ljudet som uppstĂ„r dĂ„ min kropp jordar kretsen genom gitarren. Jag kan t.ex. inte lyfta handen och byta ackord utan att det knĂ€pper till...vilket inte lĂ„ter sĂ„ fint 😄

Postat (redigerat)

Hmm....nu fick jag dessutom en hĂ€rlig rad av stötar genom handen nĂ€r jag nuddade vid gitarrkabeln....nĂ„t stĂ„r inte helt rĂ€tt till 🙂

SĂ„som det Ă€r nu fĂ„r Fireboxen sin ström via Firewire, men problemet kvarstĂ„r ifall jag istĂ€llet anvĂ€nder adaptern. Kan man pĂ„ nĂ„got sĂ€tt avgöra ifall det Ă€r kortet det Ă€r "el-fel" pĂ„, eller ifall det Ă€r datorn? Är som sagt ingen hejare pĂ„ det hĂ€r med el...

EDIT: La till det andra stycket..

Redigerat av mtornros
Postat

Nej det Àr inte roligt nÀr det krÄnglar sÄdÀr. Det kanske Àr nÄt fel pÄ kortet ÀndÄ, svÄrt att sÀga.

FĂ„r du stötar och knĂ€ppljud nĂ€r du har jordat uttag? Om inte sĂ„ Ă€r det ju jord som saknas. Mer Ă€n sĂ„ kan ja tyvĂ€rr inte diagnostisera 🙂

LÄter ju helschkumt att det inte vart sÄ tidigare.

Har du testat att mejla Presonus eller nÄt?

Fick en idé om att det kanske har med firewire att göra, Àr inte sÀker nu men om du har en 4pins kontakt du kan koppla till datorn istÀllet istÀllet för 6pins kontakten, om datorn har en 4pins anslutning. Och sen strömförsörjer kortet med adeptern. Det kanske kan vara vÀrt ett försök?

Postat

Jag förstÄr att det kan vara svÄrt att lösa problemet sÄhÀr över ett forum, men stort tack för all hjÀlp du kommit med! Ska testa med en annan firewire-kabel, ifall det funkar. Ska Àven fÄ lÄna en kompis ljudkort och felsöka vidare.

Jag har inte varit i kontakt med Presonus, ska först försöka lokalisera problemet lite noggrannare.

Stötar och knĂ€ppljud försvinner nĂ€r kretsen Ă€r jordad (rĂ€cker t.ex. med att en avstĂ€ngd mikförstĂ€rkare Ă€r kopplad till jorden i köket), sĂ„ ja nĂ„nting med jorden spökar 😉

Tack igen!

/Martin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.