Jump to content
Annons

Problem med EMU-0404 pci


Myran

Recommended Posts

Kanske lite tråkig första tråd här på forumet, men lever man efter lagen om alltings jävelskap så gör man.

Har kopplat in kortet och installerat medföljande programvara och laddat ner drivrutiner.

Jag kopplar in gitarren i kortet genom förstärkaren, och när jag öppnar det medföljande "PatchMix DSP-application" så ser jag att programet reagerar när jag spelar http://www.imagehosting.com/show.php/1786952_clp2.jpg.html (PCI-card in L, har dock inte gitarren inkopplad i fotot så det syns inte).

Men när jag försöker att spela in i audacity så spelas inte det minsta lilla ljud in.

Har satt mitt integrerade ljudkort som "uppspelnings-kort" eftersom jag saknar en adapter för att koppla in mina högtalare i EMU-kortet (om någon vet var jag kan få tag på en en kabel med en 1.6 mm hona --> två 6.3mm hane så vore jag ytterst tacksam).

Har provat att avaktivera det gamla kortet helt men det blir lik förbannat inget inspelat.

Kör btw på vista.

Alla tips är välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...
Patrikjo77 (oregistrerad)

Har också liknande problem med 0404 pci och Vista. När jag försöker spela in så verkar det ok i patchmix, men inget ljud kommer till inspelningsprogrammet. Det har funkat tidigare under windows XP. Nåt tips??

Link to comment
Dela på andra sajter

Patrikjo77 (oregistrerad)

Problemet löst! Kollade i Vistas ljud-kontrollpanel, där fanns det möjlighet att andra inspelningsnivå för emu-kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet löst! Kollade i Vistas ljud-kontrollpanel, där fanns det möjlighet att andra inspelningsnivå för emu-kortet.

Vadå, vilken Vistas "ljud-kontrollpanel"? Har inte sett ngn, saknar XP:s gamla vanligt.. 😲

Edit: Nä, det var inget, fattar vilken du menade... DEN! hehe...

Redigerat av darkhaze
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kanske lite tråkig första tråd här på forumet, men lever man efter lagen om alltings jävelskap så gör man.

Har kopplat in kortet och installerat medföljande programvara och laddat ner drivrutiner.

Jag kopplar in gitarren i kortet genom förstärkaren, och när jag öppnar det medföljande "PatchMix DSP-application" så ser jag att programet reagerar när jag spelar http://www.imagehosting.com/show.php/1786952_clp2.jpg.html (PCI-card in L, har dock inte gitarren inkopplad i fotot så det syns inte).

Men när jag försöker att spela in i audacity så spelas inte det minsta lilla ljud in.

Har satt mitt integrerade ljudkort som "uppspelnings-kort" eftersom jag saknar en adapter för att koppla in mina högtalare i EMU-kortet (om någon vet var jag kan få tag på en en kabel med en 1.6 mm hona --> två 6.3mm hane så vore jag ytterst tacksam).

Har provat att avaktivera det gamla kortet helt men det blir lik förbannat inget inspelat.

Kör btw på vista.

Alla tips är välkomna.

Clas Ohlson och Teknikmagasinet har sådana kablar.

Nu vet jag inte vad du skall göra med ditt ljudkort.

Men ett tips är att Asio drivrutiner bara ger en fördel när man använder ETT ljudkort i taget.

Skall du spela med tex mjukvarusyntar och har kopplat lyssning via ditt inbyggda ljudkort så kommer förseningen på ljudet närmast bli av kosmisk storlek.

Så köp kablar snarast!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
radonhus (oregistrerad)
Kanske lite tråkig första tråd här på forumet, men lever man efter lagen om alltings jävelskap så gör man.

Har kopplat in kortet och installerat medföljande programvara och laddat ner drivrutiner.

Jag kopplar in gitarren i kortet genom förstärkaren, och när jag öppnar det medföljande "PatchMix DSP-application" så ser jag att programet reagerar när jag spelar http://www.imagehosting.com/show.php/1786952_clp2.jpg.html (PCI-card in L, har dock inte gitarren inkopplad i fotot så det syns inte).

Men när jag försöker att spela in i audacity så spelas inte det minsta lilla ljud in.

Har satt mitt integrerade ljudkort som "uppspelnings-kort" eftersom jag saknar en adapter för att koppla in mina högtalare i EMU-kortet (om någon vet var jag kan få tag på en en kabel med en 1.6 mm hona --> två 6.3mm hane så vore jag ytterst tacksam).

Har provat att avaktivera det gamla kortet helt men det blir lik förbannat inget inspelat.

Kör btw på vista.

Alla tips är välkomna.

Clas Ohlson och Teknikmagasinet har sådana kablar.

Nu vet jag inte vad du skall göra med ditt ljudkort.

Men ett tips är att Asio drivrutiner bara ger en fördel när man använder ETT ljudkort i taget.

Skall du spela med tex mjukvarusyntar och har kopplat lyssning via ditt inbyggda ljudkort så kommer förseningen på ljudet närmast bli av kosmisk storlek.

Så köp kablar snarast!

Jag kapar tråden lite...

Har just tryckt i ett EMU 0404-kort (PCI) och installerat det med de nyaste drivrutinerna. Kortet är valt som enhet för uppspelning osv, och det finns i enhetshanteraren. Tidigare använt ljudkort (moderkortets inbyggda) är avaktiverat i BIOS.

Jag har kopplat en 2xTele-2xRCA-kabel från ljudkortets analoga sladdknippe till en ingång på förstärkaren. Men - jag får inget ljud ur kortet! Winamp ger utslag i equalizern så allt verkar frid och fröjd tills det kommer till att faktiskt producera ljud!

Har någon haft liknande erfarenheter, eller vet någon på råd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...