Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Efter att 15år sedan jag spelat så har jag upptackt att man kan spela via datorn och detta har gjort mig till återfallsgitarrist.. 😉

Jag har lite vänner som spelar och tror att det kan vara möjligt att spela in ett spår och maila detta till vännerna så man kan lägga på ytterligare, på detta sätt kan man spela tillsammans utan att "samla ihop bandet".

Tacksam för svar.

Fråga:

Vilket kort(låda) skall man använda?

Vilka filformat gäller, sist jag spelade så var det 4-kanals portastudio?

Kikat på Line6 och Zoom men använder de samma filformat?

Kan dessa olika kort(lådor) fungera tillsammans?

Annons
Postat

ljudkortet har inget med filformat att göra förutom att det kanske finns begränsningar i ljudkvalitet

tex om man spelar in i 48kHz24bit är det ju bra om alla spelar in i samma kvalitet.

alla program idag typ läser alla typer av filer. tex wav aif mp3

men ibland måste ljudet vara i samma kvalitet för att spelas upp med rätt hastighet.

det är alltså i programmet man avgör vilket filformat

det är enklare om alla har samma program

då kan man växla hela projekt med varandra.

men det går ju att importera ljudfiler in i olika.

att ha olika ljudkort är ju inget problem

Postat
ljudkortet har inget med filformat att göra förutom att det kanske finns begränsningar i ljudkvalitet

tex om man spelar in i 48kHz24bit är det ju bra om alla spelar in i samma kvalitet.

alla program idag typ läser alla typer av filer. tex wav aif mp3

men ibland måste ljudet vara i samma kvalitet för att spelas upp med rätt hastighet.

det är alltså i programmet man avgör vilket filformat

det är enklare om alla har samma program

då kan man växla hela projekt med varandra.

men det går ju att importera ljudfiler in i olika.

att ha olika ljudkort är ju inget problem

Tack.

Efter vad jag sett på marknaden så är det Line6 och Zoom som verkar leda så det lutar ditåt.

En sak jag dock fortfarande undrar. wav aif mp3 , går det att lägga olika kanaler på dem?

Eller det fungerar inte som på gamla bandare längre?

Postat
Tack.

Efter vad jag sett på marknaden så är det Line6 och Zoom som verkar leda så det lutar ditåt.

En sak jag dock fortfarande undrar. wav aif mp3 , går det att lägga olika kanaler på dem?

om man spelar in en sång eller gitarr är det oftast i mono: alltså en kanal

men man kan även spela in något i stereo 2kanaler med två micar

ljudspår på cd är ju oftast i stereo

i vissa fall kan man även ha surroundformat i samma fil men detta är ju inte så vanligt och alla program kan nog inte läsa surroundfiler.

att välja ljudkort beror ju oftast på hur många kanaler du vill spela in samtidigt

zoom är ju inte så stora på ljudkort vad jag vet eller söker du en porta?

Postat
Tack.

om man spelar in en sång eller gitarr är det oftast i mono: alltså en kanal

men man kan även spela in något i stereo 2kanaler med två micar

ljudspår på cd är ju oftast i stereo

i vissa fall kan man även ha surroundformat i samma fil men detta är ju inte så vanligt och alla program kan nog inte läsa surroundfiler.

att välja ljudkort beror ju oftast på hur många kanaler du vill spela in samtidigt

zoom är ju inte så stora på ljudkort vad jag vet eller söker du en porta?

Tack.

Det jag undrar är vilken burk jag och min kompis skall köpa.

Vi vill kunna spela in och skicka fram och tillbaka där vi lägger på gitarr, bas etc.

Är Line6 eller Zoom rätt för oss?

Postat

med det info jag har låter som om ni skulle köpa varsin

http://www.thomann.de/de/digidesign_mbox_2_mini.htm

där ingår det ett bra program också

line6 går ju säkert också bra men då måste ni skaffa något program till

zoom verkar inte ha något alls som är intressant för er eller har jag missförstått dig helt.

det viktigaste är att ni har samma musikprogram och det finns många att välja mellan.

läs trådar på detta forum hur man kommer igång...

ljudkort kan ni ha vilket som helst i princip.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.