Jump to content
Annons

Hur billig Cajon vågar man köpa?


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Hej!

Jag ska äntligen beställa en Cajon. Kan börja med att nämnas att jag inte -kan- spela cajon. Har bara provat på men verkar ha talang för det. Den ska användas i studion för dem mer aukustiska produktionerna.

Nu till frågan: Hur billig cajon vågar jag köpa? I svenska butiker kostar de flesta som inte (enligt affärsinnehavarna) är "kines skit" mellan 2500-3000. Nu ska jag beställa lite diverse saker från Thomann, som jag förstått har bra rykte och verkar ha riktigt bra priser. Där hittade jag ett antal Cajon för runt 90 euro. Bland annat en från Meinl, som väl ändå är ett pålitigt percussionmärke?

Vågar jag köpa en så billig cajon eller borde jag gå upp till runt 200 euro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag ska äntligen beställa en Cajon. Kan börja med att nämnas att jag inte -kan- spela cajon. Har bara provat på men verkar ha talang för det. Den ska användas i studion för dem mer aukustiska produktionerna.

Nu till frågan: Hur billig cajon vågar jag köpa? I svenska butiker kostar de flesta som inte (enligt affärsinnehavarna) är "kines skit" mellan 2500-3000. Nu ska jag beställa lite diverse saker från Thomann, som jag förstått har bra rykte och verkar ha riktigt bra priser. Där hittade jag ett antal Cajon för runt 90 euro. Bland annat en från Meinl, som väl ändå är ett pålitigt percussionmärke?

Vågar jag köpa en så billig cajon eller borde jag gå upp till runt 200 euro?

Meinl törs du köpa utan tvekan! Se bara till att modellen har en justerbar sejarmatta.

Helst bör justeringen av mattan ske på utsidan av lådan så att du snabbt kommer åt justeringsratten.

Med en inbyggd justerbar sejarmatta så ökar du möjligheterna till att kunna variera soundet på instrumentet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska äntligen beställa en Cajon. Kan börja med att nämnas att jag inte -kan- spela cajon. Har bara provat på men verkar ha talang för det. Den ska användas i studion för dem mer aukustiska produktionerna.

Nu till frågan: Hur billig cajon vågar jag köpa? I svenska butiker kostar de flesta som inte (enligt affärsinnehavarna) är "kines skit" mellan 2500-3000. Nu ska jag beställa lite diverse saker från Thomann, som jag förstått har bra rykte och verkar ha riktigt bra priser. Där hittade jag ett antal Cajon för runt 90 euro. Bland annat en från Meinl, som väl ändå är ett pålitigt percussionmärke?

Vågar jag köpa en så billig cajon eller borde jag gå upp till runt 200 euro?

Det jag kan säga skiljer mest i billigare Cajon mor "professionella" är trycket mest och botten, det var iaf det som jag la märke tills som största skillnad när jag A/B spelade på två stycken, minns dock inte märkena, men den billigare kan mycket väl varit en Meinl, kanske inte hjälpte dig ett skit 🙁

MVH

Anders

EDIT: kollade upp det nu, är en Meinl vi har på jobbet, den låter helt okej.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Meinl törs du köpa utan tvekan! Se bara till att modellen har en justerbar sejarmatta.

Helst bör justeringen av mattan ske på utsidan av lådan så att du snabbt kommer åt justeringsratten.

Med en inbyggd justerbar sejarmatta så ökar du möjligheterna till att kunna variera soundet på instrumentet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Utanpå? Hur går det till? Vart sitter stämskruvarna då? Man sitter på toppen och slår på framsidan. Har aldrig sett en Cajon med stämskruvarna på utsidan, eller hur menade du?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Meinl törs du köpa utan tvekan! Se bara till att modellen har en justerbar sejarmatta.

Helst bör justeringen av mattan ske på utsidan av lådan så att du snabbt kommer åt justeringsratten.

Med en inbyggd justerbar sejarmatta så ökar du möjligheterna till att kunna variera soundet på instrumentet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Utanpå? Hur går det till? Vart sitter stämskruvarna då? Man sitter på toppen och slår på framsidan. Har aldrig sett en Cajon med stämskruvarna på utsidan, eller hur menade du?

MVH

Anders

Det finns modeller med en liten "ratt" på utsidan för att justera "virveln".. Ratten sitter på de modeller jag sett på övre delen av ena sidan (alltså inte på fronten eller där bak)..

Tack för svaren. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Meinl törs du köpa utan tvekan! Se bara till att modellen har en justerbar sejarmatta.

Helst bör justeringen av mattan ske på utsidan av lådan så att du snabbt kommer åt justeringsratten.

Med en inbyggd justerbar sejarmatta så ökar du möjligheterna till att kunna variera soundet på instrumentet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Utanpå? Hur går det till? Vart sitter stämskruvarna då? Man sitter på toppen och slår på framsidan. Har aldrig sett en Cajon med stämskruvarna på utsidan, eller hur menade du?

MVH

Anders

Det finns modeller med en liten "ratt" på utsidan för att justera "virveln".. Ratten sitter på de modeller jag sett på övre delen av ena sidan (alltså inte på fronten eller där bak)..

Tack för svaren. 🙁

AHA...det har jag aldrig stött på, har i och för sig bara spelat på tre modeller och inte tittat så mycket på andra 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

De allra enklaste konstruktionerna saknar "rassel" helt och hållet. Nästa steg upp på stegen har "rassel" inbyggd inne i lådan av ståltråd och vissa är justerbara medans andra inte är det. Högst upp på kvalitetstegen använder man riktiga sejarmattor där spännjusteringen är av samma typ som på en del virvelkaggar. Då sitter justeringen placerat lätt åtkomligt på sidan. Genom att spänna sejarmattan olika löst/hårt eller inte alls så får man en större variation i ljudet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hur billig Cajon vågar jag köpa? var frågan.

Svaret måste bli hur billig som helst! Ser du en för 5 spänn så köp den. Då har du ju inte förlorat så mycket ändå.

Å andra sidan väntar jag min Steinbach-Cajon direkt från Steinbachs egen butik i nästa vecka. Den kostade bara 650 SEK inkl väska och frakt från Tyskland, eftersom de har rea nu, normalpris 1150 SEK. Priset i svensk butik var 1750 SEK.

Hoppas den är hyfsad.

🙁

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Har inte modellen sejarmatta kan man köpa till det. Eller?

Snarewires från Cajon-Direkt Tyskland

Är dessa nåt att ha i sammanhanget?? Även om detta väl inte är en riktig sejarmatta, utan mer det där enklare rasslet som ska efterlikna virveltrumma, dessutom inte ställbart. Men för bara 50 spänn extra, så...

Kan nån mer insatt säga nåt om vad ovanstående artikel innebär?

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

De allra enklaste konstruktionerna saknar "rassel" helt och hållet. Nästa steg upp på stegen har "rassel" inbyggd inne i lådan av ståltråd och vissa är justerbara medans andra inte är det. Högst upp på kvalitetstegen använder man riktiga sejarmattor där spännjusteringen är av samma typ som på en del virvelkaggar. Då sitter justeringen placerat lätt åtkomligt på sidan. Genom att spänna sejarmattan olika löst/hårt eller inte alls så får man en större variation i ljudet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Okej, Va säkert det på den som klassades då som professionell bara att jag inte tänkte på det, hade den bara en dag med han flamenco spelaren M.Stern och hans fru då jag fick lite utbildning i flamencogitarr och Cajonspel ( minns inte riktigt hans namn, men tror efternamnet är rätt och för mig att hans förnamn började på M).

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

De allra enklaste konstruktionerna saknar "rassel" helt och hållet. Nästa steg upp på stegen har "rassel" inbyggd inne i lådan av ståltråd och vissa är justerbara medans andra inte är det. Högst upp på kvalitetstegen använder man riktiga sejarmattor där spännjusteringen är av samma typ som på en del virvelkaggar. Då sitter justeringen placerat lätt åtkomligt på sidan. Genom att spänna sejarmattan olika löst/hårt eller inte alls så får man en större variation i ljudet.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Okej, Va säkert det på den som klassades då som professionell bara att jag inte tänkte på det, hade den bara en dag med han flamenco spelaren M.Stern och hans fru då jag fick lite utbildning i flamencogitarr och Cajonspel ( minns inte riktigt hans namn, men tror efternamnet är rätt och för mig att hans förnamn började på M).

MVH

Anders

Jaha, så han heter inte Rafael då?

Och förresten...M. Steen säger du? Är du säker på hans förnamn?

Det finns en Erik Steen som spelar flamenco. Är det kanske han du menar?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så han heter inte Rafael då?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag minns inte, han skrivet eget, hade bott i spanien med sin fru, jobbade ibland på musikhögskolan i stockholm och hans fru var flamencodansös, hursomhelst så var det en helt otrolig dag! 😆

(Dock tyckte jag tekniken på flamencogitarr va lite svår)

//Anders

EDIT: men Raphael tror jag inte det var, men gud va minnet sviker mig. Tror jag börjar bli gammal 🙁

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, Raphael är en gammal god vän till mig och han brukar spela med Erik Steen så det är därför jag undrade.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

ERIK STEEN, det tror jag det va? kan det stämma. kort mörkt hår och hans fru är flamencodansös.

Han och hans fru va en hel dag på mitt jobb och utbildade oss i flamencogitarr och Cajonspel samt dans ( men jag dansade inte)

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Denna dämparmatta som man ställer under Cajonen ger Cajonen ett mer strukturerat och tydligare ljud hävdas det. Stående vågor och boom-ljud undviks. Bluff eller ej? €5, från Cajon-Direkt.

damping%20math.jpg

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte hur varken Herr eller Fru Steen ser ut.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

hehe... det var Erik Steen. Hittade hans hemsida, såg att det var han även att han hade långt hår på bilderna 🙁 Tack Ludgo-pelle att vi redde ut det. Börjar bli rädd för mitt minne alltså, har så lätt för att glömma saker nu för tiden.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Och om att Gizmosis ska köpa en bra Cajon av bra märke.

ska jag?? nä, vi har ju redan en på jobbet an Meinl märket. tror jag.......minnet!

🙂 :)

spriten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik:

Den där dämpmattan kan du glömma! Den är till för att tillverkaren och säljaren ska tjäna pengar och för att du ska bli lurad. Ingenting annat!

Sejarmattan är säkert duglig, men sedan ska du även ha sejarmekaniken plus att båda sakerna ska monteras dit också. Innan du lägger pengar på dessa saker så bör du först kolla hur dessa brukar vara monterade, för det är inte bara att slänga dit dem inte! Det är jätteviktigt att monteringen blir rätt gjort för annars har du slängt pengarna i Ryssviken!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om att Gizmosis ska köpa en bra Cajon av bra märke.

ska jag?? nä, vi har ju redan en på jobbet an Meinl märket. tror jag.......minnet!

🙂 :)

spriten...

Önskar det var så väl, men är helt nykter så minnet försvinner på grund av nått annat. Kanske all cola Zero?? Kanske är en bieffekt i den 🙂

EDIT: eftersom vi kom in på spriten så kan jag passa på och berätta en rolig historia mitt i denna tråd.

Sist jag va full så bestämde jag och min kompis att spela in på fyllan. Jag sätter igång allt och ska kolla ljudnivåerna. Inget händer. Jag vänder mig om och kollar kabeln, den sitter i som den ska. Testar igen, inget ljud. Frågar min kompis, har du skruvat upp volymen? Visst va den det, men fortfarande ingen volym. Det jag inte märkte var att så fort jag vände mig om så drog min kompis ur sladden ur min pre-amp. Så pass full va länge sedan jag va. Det alstret som blev den kvällen tar jag nog med mig i graven 🙂 :)

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Musik:

Den där dämpmattan kan du glömma! Den är till för att tillverkaren och säljaren ska tjäna pengar och för att du ska bli lurad. Ingenting annat!

Sejarmattan är säkert duglig, men sedan ska du även ha sejarmekaniken plus att båda sakerna ska monteras dit också. Innan du lägger pengar på dessa saker så bör du först kolla hur dessa brukar vara monterade, för det är inte bara att slänga dit dem inte! Det är jätteviktigt att monteringen blir rätt gjort för annars har du slängt pengarna i Ryssviken!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Ok. Själv tänkte jag att dämparmattan kanske på sin höjd hjälpte till att få vänliga grannar. 🙂

När det gällde "snare-wires" som de kallar det, så säljs de precis sådär som på bilden bara. Två skruvar medföljer, ingenting annat alltså. Lätt att montera alltså. Kan inte detta då istället vara det du kallar ståltrådsrassel - och inte en riktig sejarmatta. Hursomhelst, inuti min beställda Cajon så finns en ställbar dylik pryl, men där det är synliga strängar med mellanrum. Jag vet inte skillnaden... Hoppas den är hyfsad iaf, 650 SEK är ju inte hela världen...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Och om att Gizmosis ska köpa en bra Cajon av bra märke.

ska jag?? nä, vi har ju redan en på jobbet an Meinl märket. tror jag.......minnet!

🙂 :)

spriten...

Önskar det var så väl, men är helt nykter så minnet försvinner på grund av nått annat. Kanske all cola Zero?? Kanske är en bieffekt i den 🙂

EDIT: eftersom vi kom in på spriten så kan jag passa på och berätta en rolig historia mitt i denna tråd.

Sist jag va full så bestämde jag och min kompis att spela in på fyllan. Jag sätter igång allt och ska kolla ljudnivåerna. Inget händer. Jag vänder mig om och kollar kabeln, den sitter i som den ska. Testar igen, inget ljud. Frågar min kompis, har du skruvat upp volymen? Visst va den det, men fortfarande ingen volym. Det jag inte märkte var att så fort jag vände mig om så drog min kompis ur sladden ur min pre-amp. Så pass full va länge sedan jag va. Det alstret som blev den kvällen tar jag nog med mig i graven 🙂 :)

Cola Zero innehåller ju ett konstgjort sötningsmedel som kan störa nervsystemet - det gör alla sötningsmedel. Dessutom stör ju cola alltid kaliumbalansen, dvs. förhållandena mellan de livsviktiga kalium-kalcium-magnesium-salterna. I förlängningen kan det alltså påverka blodkärlens strömning av blod till och från hjärnan. Men det krävs normalt stora mängder av drycker av det slaget för att det ska slå igenom, som att man dricker flera 33 cl-burkar i veckan.

Jag tror mer på att du är uttröttad - klockan är ju mycket! Stress är ju också minnets sämsta vän - provat yoga?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Och om att Gizmosis ska köpa en bra Cajon av bra märke.

ska jag?? nä, vi har ju redan en på jobbet an Meinl märket. tror jag.......minnet!

🙂 :)

HAHA...Bo Gabriel Nurmi var det ju, ja...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik:

Den där dämpmattan kan du glömma! Den är till för att tillverkaren och säljaren ska tjäna pengar och för att du ska bli lurad. Ingenting annat!

Sejarmattan är säkert duglig, men sedan ska du även ha sejarmekaniken plus att båda sakerna ska monteras dit också. Innan du lägger pengar på dessa saker så bör du först kolla hur dessa brukar vara monterade, för det är inte bara att slänga dit dem inte! Det är jätteviktigt att monteringen blir rätt gjort för annars har du slängt pengarna i Ryssviken!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Ok. Själv tänkte jag att dämparmattan kanske på sin höjd hjälpte till att få vänliga grannar. 🙂

När det gällde "snare-wires" som de kallar det, så säljs de precis sådär som på bilden bara. Två skruvar medföljer, ingenting annat alltså. Lätt att montera alltså. Kan inte detta då istället vara det du kallar ståltrådsrassel - och inte en riktig sejarmatta. Hursomhelst, inuti min beställda Cajon så finns en ställbar dylik pryl, men där det är synliga strängar med mellanrum. Jag vet inte skillnaden... Hoppas den är hyfsad iaf, 650 SEK är ju inte hela världen...

🙂

:musik

Nej, det är skillnad på ståltråd och sejarmatta! Det du har på bilden vet alla trummisar att den på svenska heter just sejarmatta. En sejarmatta kräver en sejarmekanik också och den måste du också köpa i så fall. Men du kan inte köpa vilken mekanik som helst till en Cajun. Mitt råd är att du skippar sejarmattan helt. Dels så blir det krångligt att få dit den på rätt sätt och dessutom kommer din Cajun i slutänden kosta lika mycket som en fabriksmonterad eller mer! Men om du inte följer min rekomendation om detta så bör du köpa den helst i en slagverksbutik i sverige så att du får rätt grejer och rätt montering. Dämpmattan är inte till nytta varken för dig eller dina grannar. Glöm dämpmattan....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om att Gizmosis ska köpa en bra Cajon av bra märke.

ska jag?? nä, vi har ju redan en på jobbet an Meinl märket. tror jag.......minnet!

🙂 :)

HAHA...Bo Gabriel Nurmi var det ju, ja...

🙂

Vi kanske alla ska prova Yoga 🙂 :) 🙂

Nä, nu ska jag se boogeyman 2......scary 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...