Jump to content
Annons
  • 0

Frågor inom mixning/mastring

Fråga

Postat

Hej

Jag har svårt att slutföra en låt pågrund av två problem. Ena problemet är att några transienter är störst i en del av låten där det ska vara uppbyggnad. Jag vill att det ska vara som starkast längre fram i låten. Jag har provat att eq:a och använda kompressor, men det blir ingen stor skillnad. 

Andra problemet är att när jag mastrar och ökar volymen till samma volymnivå som andras låtar, så börjar det dista. 

Vad är det jag gör för fel?

MVH

James

1 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat
17 timmar sedan sa James Thelin:

Hej

Jag har svårt att slutföra en låt pågrund av två problem. Ena problemet är att några transienter är störst i en del av låten där det ska vara uppbyggnad. Jag vill att det ska vara som starkast längre fram i låten. Jag har provat att eq:a och använda kompressor, men det blir ingen stor skillnad. 

Andra problemet är att när jag mastrar och ökar volymen till samma volymnivå som andras låtar, så börjar det dista. 

Vad är det jag gör för fel?

MVH

James

Jag vet inte om du gör något fel, men för mig låter det som att grundläggande gain staging på mixens samtliga spår kan behövas, för att utesluta att man inte får mer än -20 -18db in på masterbussen? Om man får mer än det är det möjligen så att mixen totalt är för het.
Att mastringen tar fram det som finns i mixen , är ju som ett förstoringsglas på det som kan vara dist, för heta spår. Därav gain staging, kanske ett behov.
En bild på mixern eller ett kort videoklipp på problemet?

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.