Jump to content
Annons

Montelius

Medlem
  • Antal inlägg

    6
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Bra kommentar. Intressant, verkligen. Jag ser kanske mest de mörka molnen. Som exempel i marknadsföringen av nya pluggar som erbjuder a.i.-stöd för att "snabba upp" arbetslösflödet i produktionen. Det är synd att tid är pengar så till den grad att detta blir avgörande för val av plugg och arbetsinsats i en ljudproduktion. Steget till att snabba upp flödet ännu mer genom att låta nästa Izotope masterpluggversion göra hela jobbet, är mycket kort. Men det är intressant som du skriver med motrörelsen hos branschfolk. Jag hoppas Greta kan skriva lite om sådant i sina bloggtexter för jag är intresserad av vad hon har att säga om det. Nu när automatiserade ai-system har svårt att skilja på ai-material och så kallat äkta material (som Fil på WingsOfPegasus visar beträffande den "unga kristna sångerskan och musikern "Ella Scott", en AI-musiker, ) har vi onekligen ett problem när en betald arbetsinsats ska konkurrera med en automatiserad, till låg kostnad (men mot ett högt energiresursuttag), när den största massan som ägnar sig åt easy/lazy listening inte bryr sig om eller kan skilja på det ena och det andra. Människor som organiserar sig mot destruktiva samhällsförlopp utgör ett gott hopp, och jag vill lära mig mer om detta och se hur det utspelar sig bland våra nya talanger.
  2. Någonting jag skulle vilja läsa om är hur utbildningar och de unga i branschen rustar sig för framtiden nu när a.i.-datorer tar över allt intellektuellt arbete. Hur hanteras detta av dig och andra? Det visar sig redan att vanliga musiklyssnare i stor och tydligen allt större utsträckning inte bryr sig om ifall musiken är gjord av datorer istället för människor. Jag kan sympatisera med dem. Vi har sedan länge gjort populärmusiken alltmer artificiell, konstgjord. Gamlingar har kanske fortfarande inte lärt sig att acceptera Melodyne-sång (för att ta den vanligaste debatten om äkta/oäkta musik), men unga sångare och lyssnare kräver det. Trevor Horn (legendarisk gammal pop-producent) säger att man inte ska prata med sångarna i studion om maskinell sång-"korrigering" (sabotage) eftersom det får dem att känna sig kritiserade för att de inte kan sjunga bra, men om man inte utför det kommer de tillbaka efteråt för att mörda en, och man får aldrig ett producentgig igen. Det artificiella är normen, inte bara för sången, utan för hela produktionen. Så a.i. som limmar ihop ljudkvanta stulna från musiker utgör bara den logiska fortsättningen på denna utveckling med alltmer konstgjord musik, från "trummor" och "sång" till mixning monterade på nyss 24-spårsbandspelare, idag DAW. Vad innebär allt detta för nya musikproducenter och för branschen som utbildningarna och företagen ska upprätthålla och utveckla?
  3. Jag tror att det i alla sammamhang, utom i yrkessammanhang, pratas "för lite" om musikproduktion. Produktionen är till för producenterna, lyssnarna vill bara njuta av musiken, och lyssnarna är i regel mest intresserad av sångerskan. Resten måste liksom finnas med, för utan tex basgångar från en elbas blir de inte fångade av låten trots att de inte ens medvetet hör att någon har spelat på en bas. Kanske man kan komma åt deras engagemang genom att fråga om de gillar en låt man provspela för dem och om de kan svara på vad de gillar eller inte gillar med den. Då kan man justera sin produktion till förhoppningsvis det bättre. Men något större engagemang för reglageinsrällningar och neurala gitarrförstärkaremultorer är nog inte att förvänta sig eller kanske ens önska sig, mer än bland kollegorna. Kul med en ny blogg att läsa, I alla fall!
  4. Det var en rolig tråd om Nuxen. Jag har inte bestämt mig för budgetläget ännu, det beror på vad olika prislägen ger idag för jag har inte hängt med i utvecklingen de senaste 15 åren, ungefär, men NUX var ju billig, åtminstone. Den andra NUX-videon 61 övertygade mig lite mer än den första; rätt smidigt ändå med tonbildningsfunktion direkt i tangenten istället för att bråka med ett mindre "naturligt" modulationshjul. Egentligen har jag inte direkta musikerkrav på den nya kontrollenheten heller, utan mer ha den för att mata DAW med (Nuendo), även om den bör gå att spela hela musikaliska fraser på, som om den vore ett piano. Intressant att du har optisk midi på akustiskt instrument. Jag har inte funderat på ett sådant sedan jag träffade en cembalomusiker som hade kontaktmidi på sin cembalo – hon var ofta frustrerad över tekniken, men det var också länge sedan, när sådant var "coolt". Men det är nog ändå det jag helst skulle vilja ha faktiskt! Är det alltså det där Feurich silencer-systemet som är din optiska midi? Är det väldigt dyrt? Det verkar som om det går att beställa till lite olika instrumentfabrikat, kanske det går att köpa till min Steinwayflygel? Jag letade prisuppgifter en stund, men fann inga. Måste jag göra ett personligt besök på banken och släppa in en fastighetsvärderingskvinna i huset för att köpa en sådan grej, ligger det över min ambitionsnivå.
  5. Jag letar efter en klaviaturmidikontroller gärna minst 5 oktaver med bra tangentmekanik, anslagskänslig, eftertryckskänslig. Om tillverkaren velat bygga in ett litet synt-kort också, är det okej. Robusthet är viktigare än funktioner. (Den ska driva VST3-er.) Vilka lämpliga kandidater finns idag?
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.