Jump to content
Annons

Varning för EPIDEMIC SOUND!


BHR

Recommended Posts

Dom sk. Epedemic sound erbjuder 606kr per verk som du själv ska producera, mixa och mastra( !! ) Och om man tänker efter vad en mix plus mastering kostar att göra så är detta skrattretande.

Låt er inte luras av deras reklam om vilka proffs dom är, nån som producerat med Madonna, nån som proddat den o den" bla BLA BLA IN MY ASS det är bara ett gäng uttnyttjare som vill uttnyttja dej.

Så om dom inte 5 eller 6 dubblar summan (OM INTE MER) så uppmanar jag alla att inte prodda musik till dom! var inte så billig o smutsig att sjunka till en sån nivå, behåll dina låtar med stolthet och med huvud högt istället.

Whos With ME!

Redigerat av BHR
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju inga fullskaliga Cheiron-produktioner det handlar om. Finns ju en del här på forumet som jobbat åt dom och varit nöjda.

Är man någorlunda slängd med sitt instrument och arbetsmiljö, ser till att skapa sig ordentliga rutiner, samt jobbar mycket med mallar och presets så borde det ju inte vara några problem att skapa snuttar med 1-2 minuters bakgrundsskval på de kanske 2 h som de 600 kronorna täcker.

Visst, i början tar det kanske lite längre tid, men när du gör din 14:e låt med lite pianoklink, stråke och kontrabas så behöver du ju inte mixa om allt från början, utan plocka fram de presets som du förfinat på de första 13 styckena.

Man kan absolut ha en hel del att invända mot ES, vilket också många gjort, men det är ju som sagt ingen som tvingar en. Och jag tror att många inte riktigt förstår vilken typ av verk det är dom verkar köpa in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som dom numera vill ha "vanliga" låtar och har högre ersättning och möjlighet till förhandling. I detta fall är det väl inga problem längre.

Visserligen skulle det vara trevligt om det stod nåt mer konkret om exempelvis 25 % av intäkterna åt upphovsmannen, eller nåt sånt. (Det kanske står?)

"Revolution"? Det finns väl fler sätt/aktörer att sprida musik genom om ES inte passar? Jag kör Youtube (och om nån får för sig att min musik går att omsätta i pengar hör dom väl av sig).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Min bror jobbar hos dem. Det har gjort att han fått en massa kontakter inom musikbranschen och att han jobbar med producera musik på heltid. Sen följer de ju en mall i princip så det är som sagt inga fullskaliga super produktioner vi pratar om. Och precis som JJrockford sa så i början tar det lite längre tid men efter ett tag så har man både mall och presets man kan använda så sedan går det desto snabbare.

En jätte bra chans att få lite kontakter inom musikbranschen och tjäna pengar.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta är väl egentligen inte de mindre summorna pengar man får betalt för låtar man levererar, utan att man som kompositör inte tillåts vara med i STIM och alltså inte har möjlighet att få royalties för de låtar man skapar och levererar till Epidemic Sound. ES i sin tur har avtal med t ex SVT så att klippare där kan använda sig av hela deras bibliotek i TV-program. Varje gång en låt används i SVT går alla STIM-pengar för offentligt framförande rätt ner i ES fickor, eftersom de är registrerade hos STIM som ett musikförlag och således har 100% av rättigheterna av de verk de "köpt" av kompositörer som är knutna till dem.

Kort sagt - deras verksamhet bygger på att tjäna andras STIM-pengar. Iallafall så som jag har förstått det.

Link to comment
Dela på andra sajter

@godhead:Som jag förstått det är anledningen till att man inte kan vara med i STIM och jobba för Epedemic Sound är att enligt STIM:s anslutningsavtal, så ska dom automatiskt hantera ALLA verk du gör.

Själv tycker jag ju att det självklara hade varit att man själv fick skicka en verk-anmälan om de verk som man tycker att STIM ska hantera, och att man kan göra vad man vill med resten. Men så är det inte.

Tror inte heller att ES själva verkanmäler låtarna till STIM. Hela deras affärs-idé är väl att de som köper musiken INTE ska behöva bekymra sig om STIM-licenser. Men jag kan ha missförstått det helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Crille. Hur funkar den däringa mallen?

Hade ju vart kanon ju.

Själv använder jag Cubase SX3. Där går det att skapa mallar där man väljer vilka kanaler som ska finnas, hur de ska vara routade, vilka VST-instrument som ska laddas, effekter på kanaler o s v.

Så kan man skapa olika t ex "rock-mall", "kammarorkester-mall" eller vad det nu är, som ser helt olika ut. När man ska göra en ny rock-låt väljer man "Nytt projekt" och sen vilken mall man ska använda. Och så skapas ett projekt med alla de inställningar man har i mallen. Så slipper man lägga kanske 15-30 minuter på att sätta upp allting varje gång...

Sen hjälper det säkert också att skapa någon slags typ av arbetsflöde/checklista, det hjälper de flesta att jobba mer systematiskt och strukturerat. T ex:

- Fundera ut ett tema (max 25 min)

- Spela in piano

- Lyssna igenom

- Editera tagningen

- Spela in bas

- Lyssna igenom

- Editera tagningen

- Programmera stråkar

- Lyssna igenom

- Justera volymer (har ju redan presets på alla kanaler...)

- Exportera

Ser man sen till att följa ett sånt schema så kommer man förmodligen jobba mycket effektivare i längden.

Sen är det såklart upp till var och en hur detaljerade punkter man ska ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

@godhead:Som jag förstått det är anledningen till att man inte kan vara med i STIM och jobba för Epedemic Sound är att enligt STIM:s anslutningsavtal, så ska dom automatiskt hantera ALLA verk du gör.

Själv tycker jag ju att det självklara hade varit att man själv fick skicka en verk-anmälan om de verk som man tycker att STIM ska hantera, och att man kan göra vad man vill med resten. Men så är det inte.

Tror inte heller att ES själva verkanmäler låtarna till STIM. Hela deras affärs-idé är väl att de som köper musiken INTE ska behöva bekymra sig om STIM-licenser. Men jag kan ha missförstått det helt och hållet.

Om man anmäler vissa (de man tänker sälja till Epidemic) verk till STIM som LIB, så utgår ingen STIM-ersättning och det kommer aldrig att finnas någon risk att slutanvändaren eller Epidemic drabbas av några extra kostnader för det aktuella verket, så egentligen borde det inte finnas några som helst hinder för STIM-anslutna att sälja verk till Epidemic (eller andra liknande aktörer).

Ett LIB-anmält verk kan ju aldrig ändras från LIB-registreringen, utan är LIB-registrerat för tid och evighet.

Möjligheten finns alltså, men Epidemic vill ändå inte veta av STIM-anslutna upphovsmän...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta är väl egentligen inte de mindre summorna pengar man får betalt för låtar man levererar, utan att man som kompositör inte tillåts vara med i STIM och alltså inte har möjlighet att få royalties för de låtar man skapar och levererar till Epidemic Sound. ES i sin tur har avtal med t ex SVT så att klippare där kan använda sig av hela deras bibliotek i TV-program. Varje gång en låt används i SVT går alla STIM-pengar för offentligt framförande rätt ner i ES fickor, eftersom de är registrerade hos STIM som ett musikförlag och således har 100% av rättigheterna av de verk de "köpt" av kompositörer som är knutna till dem.

Kort sagt - deras verksamhet bygger på att tjäna andras STIM-pengar. Iallafall så som jag har förstått det.

Hela grejen med royalty fri musik bygger ju på att.. eh.. det inte ska finnas några royalties att betala för slutkunden. Man betalar en gång up-front istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man anmäler sina verk till STIM som LIB, så utgår ingen STIM-ersättning och det kommer aldrig att finnas någon risk att slutanvändaren eller Epidemic drabbas av några extra kostnader för det aktuella verket, så egentligen borde det inte finnas några som helst hinder för STIM-anslutna att sälja verk till Epidemic (eller andra liknande aktörer).

Ett LIB-anmält verk kan ju aldrig ändras från LIB-registreringen, utan är för LIB-registrerat för tid och evighet.

Möjligheten finns alltså, men Epidemic vill ändå inte veta av STIM-anslutna upphovsmän...

Sedan när har denna "LIB" funnnits? Senast jag var i kontakt med Stim, ca 2008, skrattade de åt mig när jag sa att jag behövde skriva royalty fri musik pga diverse uppdrag. De var dessutom då helt säkra på att det inte var aktuellt med vidare lösning från deras sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en grej till: det är praxis i ungefär hela branschen som innefattar produktionsmusik att kompositören/producenten ej är medlem i Stim, så att inte ytterligare ersättning krävs av dem än den som faktureras till kunden.

Det är ju helt och hållet Stims fel från början, de kräver att de bevakar kompositörens samtliga verk, historiska som framtida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan när har denna "LIB" funnnits? Senast jag var i kontakt med Stim, ca 2008, skrattade de åt mig när jag sa att jag behövde skriva royalty fri musik pga diverse uppdrag. De var dessutom då helt säkra på att det inte var aktuellt med vidare lösning från deras sida.

Det har funnits väldigt länge, men jag vet inte exakt när det började. Både jag och Valle och troligen några till, har skrivit om det för länge sedan i den andra Epidemic-tråden.

http://www.stim.se/s...oduktionsmusik/

Att STIM-medlemmar automatiskt är uteslutna från Epidemic, beror med andra ord helt på Epidemic och inte alls på STIM.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har funnits väldigt länge, men jag vet inte exakt när det började. Både jag och Valle och troligen några till, har skrivit om det för länge sedan i den andra Epidemic-tråden.

http://www.stim.se/s...oduktionsmusik/

Att STIM-medlemmar automatiskt är uteslutna från Epidemic, beror med andra ord helt på Epidemic och inte alls på STIM.

Det vore ju en bra fråga för Criss David att svara på, vad som skulle vara problemet om man registerar verket på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har funnits väldigt länge, men jag vet inte exakt när det började. Både jag och Valle och troligen några till, har skrivit om det för länge sedan i den andra Epidemic-tråden.

http://www.stim.se/s...oduktionsmusik/

Att STIM-medlemmar automatiskt är uteslutna från Epidemic, beror med andra ord helt på Epidemic och inte alls på STIM.

Nej, alltså: det beror fortfarande på Stims förfarande när det gäller att håva in sina royalties. Stims medlemmar är ju inte enbart uteslutna ur det företagets modell, utan också de flesta andra. Men det fungerar ju också väldigt bra iom att den typen av royalty är obefintlig i media/tv/spel etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, alltså: det beror fortfarande på Stims förfarande när det gäller att håva in sina royalties. Stims medlemmar är ju inte enbart uteslutna ur det företagets modell, utan också de flesta andra. Men det fungerar ju också väldigt bra iom att den typen av royalty är obefintlig i media/tv/spel etc..

Med LIB-registreringen förekommer det ju aldrig några royalties. Vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med LIB-registreringen förekommer det ju aldrig några royalties. Vad är problemet?

1. Stim förnekar att det existerar.

2. Det jag sagt hela tiden. Att Stim tar sig rätten att bevaka samtliga verk - det fungerar inte i en verklig situation där kompositören/producenter redan fakturerat kostnaden för verket.

3. Om du köper ett paket mjölk, ska du dels betala i kassan - och sedan även betala varje gång du häller upp den i glaset? Så skulle det fungera om Stim, och dess medlemmar, skulle verka i mediabranschen. Lyckligtvis vet de creative proffsen att det inte är så det fungerar.

Det är klart att det är kul med Stim för de som sysslar med popmusik och som har dålig koll på affärer. De skulle dock behöva sätta sig in i hur all annan musik fungerar. Dvs som vilken annan affär som helst - du levererar och du får betalt. Inte tramsa med tredjepartsorganisationer som Stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Stim förnekar att det existerar.

Öööh?!? Nej, det gör de knappast när de har info om det på sin hemsida. Läste du inte det jag länkade till innan?

Vi tar länken en gång till för säkerhets skull: http://www.stim.se/s...oduktionsmusik/

2. Det jag sagt hela tiden. Att Stim tar sig rätten att bevaka samtliga verk - det fungerar inte i en verklig situation där kompositören/producenter redan fakturerat kostnaden för verket.

De bevakar samtliga verk, ja - UTOM DE SOM ÄR LIB-REGISTRERADE, allt enligt beskrivningen i länken som du tydligen inte läste...

3. Om du köper ett paket mjölk, ska du dels betala i kassan - och sedan även betala varje gång du häller upp den i glaset? Så skulle det fungera om Stim, och dess medlemmar, skulle verka i mediabranschen. Lyckligtvis vet de creative proffsen att det inte är så det fungerar.

Som sagt, så är det precis den situationen som man undviker med LIB-registrering, eftersom det inte utgår några STIM-pengar för LIB-verk.

Så åter igen: Vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det är kul med Stim för de som sysslar med popmusik och som har dålig koll på affärer. De skulle dock behöva sätta sig in i hur all annan musik fungerar. Dvs som vilken annan affär som helst - du levererar och du får betalt. Inte tramsa med tredjepartsorganisationer som Stim.

+1

Man skall betrakta Epidimic som ett vanligt arbete och inte som att du ger bort världshitar. Och då är 600:- rimlig summa för 2h arbete. Och det finns de som tj'nar mycket mer /låt som jobbar på Epedimic.

Dett är STIM och inte Epidemic som inte tillåter att du är med i STIM samtidigt om inte det nämnst tidigare här.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Dett är STIM och inte Epidemic som inte tillåter att du är med i STIM samtidigt om inte det nämnst tidigare här.

Eftersom möjligheten finns att registrera verk som LIB hos STIM, så ligger hindret som sagt inte hos STIM - utan det är Epidemic som själva har bestämt att det ska vara så.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Dett är STIM och inte Epidemic som inte tillåter att du är med i STIM samtidigt om inte det nämnst tidigare här.

Nu hänger jag inte riktigt med, på vilka grunder då? Får inte låtarna man säljer till ES registreras som LIB-låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öööh?!? Nej, det gör de knappast när de har info om det på sin hemsida. Läste du inte det jag länkade till innan?

Vi tar länken en gång till för säkerhets skull: http://www.stim.se/s...oduktionsmusik/

De bevakar samtliga verk, ja - UTOM DE SOM ÄR LIB-REGISTRERADE, allt enligt beskrivningen i länken som du tydligen inte läste...

Som sagt, så är det precis den situationen som man undviker med LIB-registrering, eftersom det inte utgår några STIM-pengar för LIB-verk.

Så åter igen: Vad är problemet?

Claes, du tycks inte förstå hur verkligheten ser ut. Säger jag att Stim skrattat åt mig gällande produktions/biblioteksmusik så är det så. Om du nu läser din byråkratiska text som en svenne - så ok!

Vad problemet är? Du länkar hit och dit, men du kanske skulle testa att även läsa min text ovan? Eller är det för långt utanför dina ramar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, du tycks inte förstå hur verkligheten ser ut. Säger jag att Stim skrattat åt mig gällande produktions/biblioteksmusik så är det så. Om du nu läser din byråkratiska text som en svenne - så ok!

Vad problemet är? Du länkar hit och dit, men du kanske skulle testa att även läsa min text ovan? Eller är det för långt utanför dina ramar?

...men när du skriver sådant som bevisligen inte stämmer, så kan jag ju knappast ta dig på allvar... Om du har frågat dem 2008, som du sade, så utgår du tydligen från att allting kommer att vara exakt likadant för all framtid - även om du nu har fått svart på vitt att det inte är så... Märklig inställning, tycker jag - så jag undrar vem som inte kan se utanför sina ramar...

Även om STIM är stela och tar tid på sig att göra förändringar, så finns bevisligen möjligheten att registrera sina verk som produktionsmusik - och eftersom möjligheten till det finns, så ligger inte hindret hos STIM, utan hos Epidemic, som i likhet med dig, har bestämt sig en gång för alla att världen är oföränderlig...

Länkar hit och dit? Jag har länkat till EN beskrivning som finns på STIM:s hemsida, angående produktionsmusik, som enligt deras regler är undantagen från STIM-ersättning.

  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ganska tydligt, 2008, att det inte var intressant för Stim att ta biblioteksmusik/produktionsmusik i åtanke. Det nämnde Stim specifikt då.

Det är fortfarande Stims fel, såklart, det beskriver jag ju ovan, och varför tror du att alla andra musikbibliotek använder sig av liknande avtal? Jag har minst tre kontrakt här, som jag har fått från olika förlag/musikbibliotek som skriver exakt samma sak. Det har alltid handlat om samma sak - Stims (och andra PROs) policy och rutiner. Det inget jävla påhitt.

Du tycks kunna läsa på bra, men verkar ha väldigt svårt att förstå den egentliga verkligheten. Speciellt när det gäller hur professionella musikers verklighet ser ut.

Varför skulle jag överhuvud taget vilja vara i kontakt med en organisation som är, rent ut sagt, vidrigt otrevliga, skrattar åt mig och har en allmänt jävligt kass attityd?

Visst, Claes, du håller din byråkrati varmt om hjärtat. Den fungerar kanske för dig, men den egentliga, fria, marknaden är alltid en annan - och nån gång måste även du och övriga Stim-anslutna inse hur en bransch måste fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ganska tydligt, 2008, att det inte var intressant för Stim att ta biblioteksmusik/produktionsmusik i åtanke. Det nämnde Stim specifikt då.

Det är fortfarande Stims fel, såklart, det beskriver jag ju ovan, och varför tror du att alla andra musikbibliotek använder sig av liknande avtal? Jag har minst tre kontrakt här, som jag har fått från olika förlag/musikbibliotek som skriver exakt samma sak. Det har alltid handlat om samma sak - Stims (och andra PROs) policy och rutiner. Det inget jävla påhitt.

Du tycks kunna läsa på bra, men verkar ha väldigt svårt att förstå den egentliga verkligheten. Speciellt när det gäller hur professionella musikers verklighet ser ut.

Varför skulle jag överhuvud taget vilja vara i kontakt med en organisation som är, rent ut sagt, vidrigt otrevliga, skrattar åt mig och har en allmänt jävligt kass attityd?

Visst, Claes, du håller din byråkrati varmt om hjärtat. Den fungerar kanske för dig, men den egentliga, fria, marknaden är alltid en annan - och nån gång måste även du och övriga Stim-anslutna inse hur en bransch måste fungera.

Du har tydligen indoktrinerats starkt av propaganda från Epidemic - och fortsätter tjata om samma sak trots att du har sett hur bestämmelserna ser ut NU (alltså inte 2008, när du senast kollade upp det).

Det är väl knappast STIM:s fel att aktörerna på "den fria marknaden" håller sig med otidsenliga bestämmelser - något som STIM alltid beskylls för (med rätta ibland, men inte i detta fallet)...?

Med STIMS nuvarande (alltså senare än 2008) bestämmelser kan man skapa och sälja produktionsmusik utan restriktioner. Det du därför kanske hellre borde fundera över, är alltså varför Epidemic och andra aktörer inte vill veta av STIM-anslutna upphovsmän trots att LIB-registrering av verken innebär att de aldrig kommer att kosta dem eller deras kunder en spänn mer än vad de betalar för verket från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har skummat igenom tråden men orkar inte lägga min energi påatt förstå detta, verkar ju jävligt blajigt att bajsa ur sig mall-baserad musik på detta vis enl. mitt sätt att se på saken, inga som helst kvalitétskrav alltså?!?

Var ligger er stolthet och konstnärliga integritet folks??? Hora kan man göra på andra sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har sett denna tråd efter veckans reportage om oss i Kulturnyheterna och vi skulle gärna vilja göra ett par förtydliganden. Tyvärr framkom ett antal felaktiga faktaredogörelser under reportaget trots våra försök att beskriva vår verksamhet.

Epidemic Sound jobbar med en ersättningstrappa där ca 600 kronor är det lägsta trappsteget. Snittersättningen är ca 300 % högre än detta. Utöver detta tillkommer ytterligare ersättning för varje sålt verk. Ersättningen är naturligtvis differentierad och beror på ett antal parametrar men vi betalar mellan ca 600 kronor till flera hundra tusen kronor per verk. Vi arbetar även aktivt med att marknadsföra vår upphovsmän i produktionerna, trots att detta inte är vanligt i produktionsmusikssammanhang. Titta gärna på sluttexterna i Julkalendern som var Kulturnyheternas referens i reportaget.

Vi vill även passa på att förtydliga att vi startade vår verksamhet som ett alternativ åt de upphovsmän som inte fick ekonomin att gå ihop i STIM-systemet. Vi ville även konkurrera med de stora engelska och amerikanska produktionsmusiksbiblioteken som kanalerna använder när de inte använder oss. Vi har skapat en modell som inte är för alla men som fungerar mycket bra för vissa. Framför allt tycker vi att varje upphovsman skall få välja och att fri konkurrens är bra, även mellan olika sammanslutningar av upphovsmän.

Vi uppskattar alltid en dialog och svarar på allt vi kan.

Vänligen

Epidemic Sound

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att dom inte vill veta av stim tror jag är för att stim kostnaderna för att använda musik till film/blid/dvd etc. är betydligt högre än att bara spela en "vanlig" låt tex på lokalradion.

Epidemics gräj är altså att dom tillhandahåller musik utan dom höga stimkostnaderna, altså är dom inte intresserad av något som är anslutet till stim. Både Epidemics och deras kunder känar på detta, däremot gör inte den som gjort låten/musiken det.

Epidemic installerar dörren och tarbetalt. Stimansluten installerar dörren och tarbetal, stim tar även betalt varge gång någon går igenom dörren. Det är skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...