Jump to content
Annons

R.A.P - Russian Roulette


Betyg  

76 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      21
    • 2
      13
    • 3
      4
    • 4
      0
    • 5
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Russian Roulette

ARTIST/GRUPP: R.A.P

GENRE: Rap/Hiphop

LÅTLÄNGD: Dunno, never heard it!

KOMPOSITÖR: R.A.P

PRODUCENT: R.A.P

EV. MEDVERKANDE: R.A.P

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: Magnum

STATUS: Demo, så kvalitén är inte den bästa.

http://www.mixposure.com/song.php?songid=21781

Yo, lägish?

Jag är ny på forumet så välkomna mig med öppna armar...dvs du checkar av låten.

:rolleyes:

http://www.mixposure.com/song.php?songid=21781

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Sorry.

Fruktansvärt otight & konstigt. Det känns som om ni försöker använda er av en typ av flow som ni inte behärskar, det blir sluddrigt & otight riktigt dåligt rent rapmässigt.

Ni måste helt enkelt hitta ett mer eget flow & bli tightare på micen allihop.

Beatet är inte helt tight producerat heller, låter som om ni använder er av (minst) två loopar som inte synkar riktigt.

& jag brukar tjata om det här; har man inget trovärdigt engelskt uttal så är det bättre att kicka på svenska.

Back to the lab again!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid bra med kritik eller konstruktiv kritik, mindre bra när snubben som ger den inte

kan någonting.

Loopar? Det är en loop, vilket du borde höra tydligt. Det är väldigt basic i hip-hop att

veta vad som är loopar och inte. Inte synkar riktigt? Det är swing på beaten, kanske det

du hör? Verkar som du inte riktigt vet vad du hör, men, men.

Jag brukar alltid ta det med en nypa salt när ett svensk forum gnäller på engelskt uttal.

Det tappar trovärdighet, du vet?

Back to the lab indeed, you need a new game plan man. Because the piss ya drinkin’

ain’t strong enough.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Alltid bra med kritik eller konstruktiv kritik, mindre bra när snubben som ger den inte

kan någonting.

Loopar? Det är en loop, vilket du borde höra tydligt. Det är väldigt basic i hip-hop att

veta vad som är loopar och inte. Inte synkar riktigt? Det är swing på beaten, kanske det

du hör? Verkar som du inte riktigt vet vad du hör, men, men.

Jag brukar alltid ta det med en nypa salt när ett svensk forum gnäller på engelskt uttal.

Det tappar trovärdighet, du vet?

Back to the lab indeed, you need a new game plan man. Because the piss ya drinkin’

ain’t strong enough.

Peace!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller faktisk med om allting Danny sa. Han sa det klockrent.

Den ni gör bra är stråkslingan 😕

Stråkslingan är tagen rakt av från en samplingcd som heter Downtown strings..

Så beatet är rätt så fantasilöst

Link to comment
Dela på andra sajter

Stråkslingan är tagen rakt av från en samplingcd som heter Downtown strings..

Ganska basic i hiphop?

fantasilös hiphop ja.

Och det är faktiskt inte ofta man hör att seriösa producenter använder hela melodi "slingor" från samplecds.

Link to comment
Dela på andra sajter

sluta tala i tungor, du skriver helt osammanhängande.

Självklart vet jag att hiphop bygger på samplingar från grunden.

Men det handlar om hur man flippar samplingarna.

Och att köpa(ladda hem) en samplecd o sen ta en inspelad stråkslinga o sen lägga på trummor o bas tycker jag är fantasilöst!

btw, det va inte en komplimang

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite meningslöst att kritisera er för att ni inte kan ta kritik.. men så känns hela den här tråden lite meningslös.. för vafan vill ni igentligen?? ..varför har ni lagt upp den här gallupen när ni ändå inte tänker bry er vad folk faktiskt tycker? ..jag får det inte att gå ihop riktigt.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Luuuuuv' is in the air! 😛

Hehe... ert artistnamn RAP får en helt ny innebörd med den där grötiga nerpitchade rösten. RAAAAAAAAAAP.

Verket impar inte på mig iaf, men välkommen hit ändå (edit: eller inte).

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ner gapandet - demoavdelningen är till för att få feedback på sina låtar.

Spydigheter och tjafs slipper vi gärna här.

Och:

Kan man inte ta dålig kritik är det kanske läge att överväga att strunta i att posta demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte bara trumloopen som är otight, det är mer hur den ligger mot stråkarna som inte sitter, den är väldigt rak och åtminstone clap:en är timestretchad eller nåt som gör att det krockar.

Satsa lite mer på variationer i bakgrunden, nu rullar det på ganska enformigt, iallafall i basen och trummorna.

Jag har hört mycket som är sämre än det här, men våga öka lite på självdistansen och ta kritik. Man behöver ju inte stila hela tiden. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig tråd detta... 😉

Nåväl, jag tänkte ta och betygsätta låten istället.

Det sämre först:

* Beatet från början får mig faktiskt att må rätt dåligt pga att det är så otight. Virveln på 2an och 4an ligger sent - jämför med klicket på 2an och kicken på 4an. Kan det vara så att ni bara har en dålig snare-sampling som börjar med klick och sedan kommer själva snarejudet?

* Den nerpitchade rösten låter rätt löjlig tycker jag - som någon slags skämteffekt.

* Basgången känns lite lågt nermixad och är svår att höra. Dock är den ibland rätt off mot de övriga harmonierna. Det är en samplad basgång gissar jag?

* För mycket ihopplockade samplade slingor för mitt tycke - gillar när det är mer komponerat...

Det bättre sedan:

* Om man bortser från ovanstående anmärkningar så är det inget fel på själva låten och uppbyggnaden i sig. Hade gärna hört den igen annars.

Texten har jag inte ens reflekterat över, brukar inte vara jätteintresserad av den biten faktiskt.

Betyg: 2

Redigerat av 8bit
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att vi alla kan enas om att Black English och Ebonics är samma sak, oavsett i vilken riktning vi slår upp orden 😉 En sökning på google ger som första träff en CNN-artikel där följande finns att läsa:

The Rev. Jesse Jackson also blasted the proposal, which was announced Wednesday by the California School Board to officially recognize Black English, also know as Ebonics, a term combining "ebony" and "phonics."

Sen hittade jag ett par andra roliga sidor, bra att ha när man vill göra texter:

Ebonics translator

Ebonics Translator 2

Men nu, RussianRoulette, kan du väl hellre ta och kommentera recensionerna istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang det här med swing.

Inte synkar riktigt? Det är swing på beaten, kanske det

du hör? Verkar som du inte riktigt vet vad du hör, men, men.

Säga vad man vill men det är varken swing eller shuffle på det där beatet. Både kicken och hihaten ligger rätt rakt skulle jag vilja säga. Däremot ligger (som jag skrev innan) virveln något offbeat. Ca 40ms eller ungefär ett 64-delsslag (i 91BPM som tempot är) sent. Detta samtidigt som kicken är on-the-beat. Det är därför det låter otight.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
har nån rensat tråden eller?

I sånna fall så har den som gjort det lämnat rätt märkliga inlägg

Tråden är delad. "Debatten" som följde hittar du i Off Topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...