Jump to content
Annons

Konkreta förslag för uppnå STC 55-60. Behöver svar inför beställning


niklasmagnus

Recommended Posts

Hej, håller på att bygga ett musikrum/biorum i en nybyggd villa. Rummet är ej färdigbyggt av entreprenören då jag vill kunna påverka konstruktionen av detta rum för bättre ljudisolering. Störta problemet är att rummet är rätt litet, 3540mm x 4246mm x 2400mm om det byggs med standard väggar. Se ritning för standardväggar och innertak, samt hur rummet ser ut idag.

Det sitter en vanligt standard massiv trädörr utan ljudklass. Min tanke är att installera en till dörr så det blir en luftspalt. Nya dörren blir en egenbyggd tjock massiv "ljudklassad" dörr. Att bygga dubbelvägg med luftspalt är sista utvägen då det själ väldigt mycket yta av rummet som redan är för litet. Sedan är nog taket svårast att förbättra så där har vi nog den svagaste länken.

Jag skulle behöva konkreta förslag på lösning för att uppnå minst STC 55.

post-6649-0-76086600-1471357461_thumb.png

post-6649-0-14623800-1471357456_thumb.jpg

post-6649-0-46849100-1471357449_thumb.jpg

post-6649-0-28947400-1471357439_thumb.jpg

Redigerat av niklasmagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

STC - standarden mäter från 125 Hz och är därför inte helt optimal att använda sig av när det gäller musik / biorum.

När jag tittar på bilder och ritning föreslår jag att du gör så här:

VÄGGAR

limma och foga 1 lag gips i facken innan isolering (flexibatt tex) läggs i facken.

Regla upp nya väggar innanför bef. väggar. Ju större luftspalt du kan avvara, desto bättre ljudisolering, framför allt vid låga frekvenser.

Isolera sedan facken och sedan på med 3 lag gips. Väggarna ska inte gå ända upp mot bjälklaget.

GOLV

Betonggolvet låter du vara som det är.

MELLANBJÄLKLAG

Isolera med Flexibatt (inte riktigt hela vägen upp) och sätt gles. Pendla ned ett frihängande undertak (3 - lag gips) med isolatorer typ Iso-hangers eller liknande. Det ser ut som bjälklaget är 195 mm, vilket gör att det räcker om innertaket hamnar några cm under bjälkarna. Det nedpendlade taket ska inte gå ända emot väggarna utan lämna en spalt för mjukfog.

Denna konstruktion ger maximalt med takhöjd i rummet jämfört med reglar på de nya innerväggarna.

När man gör sådana här takkonstruktioner förenklar man arbetet avsevärt om man ersätter 1:a gipsen med en K-plyfa istället. På så sätt blir det enkelt att skruva gipsen.

VENTILATION

Nu syns bara frånluften på dina bilder, men både till- och frånluftskanalerna bör frikopplas med dukstos eller flexslang innan genomföring.

Vad gäller ljuddämpning kan du bygga rejäla lådor som du skruvar utanpå kanalgenomföring. Det finns smarta sätt att integrera ljuddämpare i regelfack (både i tak och vägg) men jag hinner tyvärr inte gå igenom det nu. Jag har skrivit om hur man gör detta i någon tråd för inte allt för länge sedan vill jag minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, och tack för förslaget. Något i still med de jag tänkt själv också.

Men jag pratade faktiskt med John H Brandt igår ang rummet. Tyvärr kommer jag inte ha råd att anlita honom för designen. Men han förklara hur han skulle angripa rummet. Eftersom rummet är så litet så förespråkade han att inte bygga rummet för maximal isolering mot övriga huset eftersom vid 40Hz så kommer rummet som en tryckzon och det blir svårt att få output i basen under 40Hz. Jag förstod inte riktigt all fysik bakom detta tyvärr. Dock så klarar sig rummet väldigt bra enligt Benello grafen, vilket var mycket positivt. han tycke jag skulle kompromissa med isolering mot övriga huset och istället bygga för bästa ljud i rummet. Förslaget var:

Fylla taket med låg densitets isolering och klä med tyg

Fylla de befintliga väggarna med samma isolering som tak och ett lager Fermacell 12,5mm in mot rummet.

Wellness, skulle du gå på samma koncept som du förslår om inte ljudisolering är prio 1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst är det så, har basen möjlighet att smita ut från rummet är det gynnsamt för akustikregleringen.

Här tycker jag att du ska se till helheten och prioritera vad som känns viktigast för dig och övriga som bor i huset. Vetskapen om att man stör någon kan ibland påverka lyssningsupplevelsen mer negativt jämfört med en dipp i low-end tex.

Det går absolut att åstadkomma en god rumsakustik med dessa rumsmått men allt handlar om utrymme och kostnad.

Att göra en inside-out konstruktion som Brandt föreslog är smart för att spara utrymme. Om du gör det skulle jag först förstärka upp bjälklaget med gips underifrån, dvs att du skruvar gips mot undersida golvspån i facken och fogar alla kanter med mjukfog. Samma sak kan du göra med väggar som jag nämnde i mitt förra inlägg. Du skulle även kunna göra inside-out på väggarna med spaltpanel eller slats. Framför kortväggen som är mot rummet intill skulle du kunna ljudisolera och göra lite djupare för att absorbera i low-end osv.

Min kollega Christian (C-borg här på forat) designar och räknar på sådana här rum dagligdags och jag ska se om han har möjlighet att hoppa in här (vi har lite knappt om tid bägge två just nu) och komma med lite feedback.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst skall man se till sitt eget behov. Som jag ser det idag så har jag två alternativ.

1. Köra på ett rum som släpper ut en del bas för att få bästa upplevelse inne i rummet. Om det innebär enkla gips väggar och takt eller inside-out vet jag inte. Oavsett så kommer rummet läcka mycket ljud och kan ev störa övriga famlijen. Vi har barnrum på andra sidan av huset en våning upp. Ovanför kök, WC och tvättstuga enligt denna ritning. Hur mycket det stör är svårt att säga.

http://www.component...attach_id=17071

2. att bygga dubbla väggar känns väldigt avlägset så rummet kryper för mycket, ett alternativ kan vara att köra med "staggered wall" (http://www.soundproo...ered-stud-wall/) för ökad ljudisolering men frågan om det är så mycket bättre än att bara trycka på med fler lager osb och gips (eller fermacell) på de befintliga innerväggs reglarna. Typ 1x osb + 2x fermacell. Oavsett så är det en kompromiss för ljudisolering jämfört dubbelvägg. Och i båda fallen så kommer det blir mer problematisk basgång i rummet.

Kanske att bästa kompromiss alt 2 med massa osb och fermacell för att få ökad ljudisolering samtidigt som det inte försvåra bygget så mycket.

Till saken hör även att vi inte har något allrum på övervåningen då det är full takhöjd i allrumsdelen där soffan står. Så biorummet kommer även få agera "allrum" åt barnen när det skall lekas eller spelas tv-spel och då kan det vara skönt att kunna stänga dörren om man vill se tv eller äta middag utanför.

Wellness

Skulle verkligen uppskatta om din kollega kan lägga ett öga på detta och ge en rekommendation. Måste då ta ett beslut rätt snart, men kanske att han hinner. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kör på punkt 2 vad behöver man tänka på?. Skall man lämna springa mellan vägg-vägg vinkel och vägg-tak vinkel för att pressa in en gummitätning och sedan tätningsmassa. Eller ska man bygga utan spring och bara använda tätningsmassa?

Räcker det att täta det innersta (sett från rummet) skiktet, dvs skarvar mellan skivor eller måste man göra detta för alla lager?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan!

STC - standarden mäter från 125 Hz och är därför inte helt optimal att använda sig av när det gäller musik / biorum.

När jag tittar på bilder och ritning föreslår jag att du gör så här:

VÄGGAR

limma och foga 1 lag gips i facken innan isolering (flexibatt tex) läggs i facken.

Regla upp nya väggar innanför bef. väggar. Ju större luftspalt du kan avvara, desto bättre ljudisolering, framför allt vid låga frekvenser.

Isolera sedan facken och sedan på med 3 lag gips. Väggarna ska inte gå ända upp mot bjälklaget.

GOLV

Betonggolvet låter du vara som det är.

MELLANBJÄLKLAG

Isolera med Flexibatt (inte riktigt hela vägen upp) och sätt gles. Pendla ned ett frihängande undertak (3 - lag gips) med isolatorer typ Iso-hangers eller liknande. Det ser ut som bjälklaget är 195 mm, vilket gör att det räcker om innertaket hamnar några cm under bjälkarna. Det nedpendlade taket ska inte gå ända emot väggarna utan lämna en spalt för mjukfog.

Denna konstruktion ger maximalt med takhöjd i rummet jämfört med reglar på de nya innerväggarna.

När man gör sådana här takkonstruktioner förenklar man arbetet avsevärt om man ersätter 1:a gipsen med en K-plyfa istället. På så sätt blir det enkelt att skruva gipsen.

VENTILATION

Nu syns bara frånluften på dina bilder, men både till- och frånluftskanalerna bör frikopplas med dukstos eller flexslang innan genomföring.

Vad gäller ljuddämpning kan du bygga rejäla lådor som du skruvar utanpå kanalgenomföring. Det finns smarta sätt att integrera ljuddämpare i regelfack (både i tak och vägg) men jag hinner tyvärr inte gå igenom det nu. Jag har skrivit om hur man gör detta i någon tråd för inte allt för länge sedan vill jag minnas.

----------------------------------------------------------------------------

Gällande väggarna. Är Flexibatt bättre än ex lågdensitets glasfiberskivor typ Isover Piano?

Menar du att den uppreglade vägg inte har någon förankring i överkant mot balkarna i mellanbjälklaget? Känns som det blir ganska instabil vägg då. Jag kommer ju fästa upp både surr högtalare och akustikfix på väggen.

Gällande taket. ISO-hangers känner jag inte till, är AP akustikprofil samma grej? Vart köper man dessa ISO-hangers?

Ett alternativ skulle kunna vara att hänga reglar på yttervägg-frireglad vägg och skippa all fysiskt kontakt med mellanbjälklaget. Dock är jag lite osäker vilken dimension som krävs för avståndet 4,25m. Blir längre takhöjd i bion då.

/Niklas

Edit, inser att det blir rätt stora dim på väggreglarna om de skall bära upp ett tak. Ändå möjligheten till dubbelväggar är att innerväggen blir så tunn som möjligt. Allts max 45 regel + OSB och ev gips, 5-10 mm luftspalt.

Redigerat av niklasmagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten skiss på fristående väggar samt ett fribärande innertak, ingen kontakt med annat än betongplattan. För att få taket frikopplat så måste det vara en stötta i nedre högra hörnet av rummet. Som tar upp taklasten. Mindre snyggt och lite svårare att bygga än att fästa innertakbjälkarna direkt i ytterväggen. Är det överkurs med helt frikopplat innertak?

Ska åka till Beijer imorgon och be om hjälp med dimensionering.

Här ser man även att jag 90 graders ställt reglarna på den korta fristående väggen för att inte stjäla mer ön nödvändigt av rummets längd.

post-6649-0-73683400-1477257488_thumb.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Frikopplingen (av rummet) syftar till att vibrationerna inte skall fortplanta sig vidare via skivor och reglar m.m.  Vibrationerna (i materialet) fortplantar sig även via luften så där kommer man tyvärr inte undan att ha bra med avstånd och mineralull till nästa vägg (ju mindre avstånd desto högre upp i frekvensen läcker det).

Kan vara bra att tänka på om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall göra om ritningen då jag nu fått klart för mig hur jag skall bygga. Hade samtal med en ljudkille och han tyckte jag var på rätt spår med några justeringar. Kommer köra på 10 mm luftspalt mellan väggarna. Den inre väggen kommer även hålla upp det fribärande taket. Kommer köra plåtprofil för taket som klarar 3,5m spannvidd med två lager gips. 

Laddar upp ny ritning när den är klar. 

Redigerat av niklasmagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte varit inne på ett tag..

Lite feedback:

Spaltens storlek (10 mm som du nämner) mellan väggreglarna har inget med ljudisoleringen att göra, den är bara till för att säkerställa att inre- och omslutande skal inte kommer i mekanisk kontakt med varandra. Den spalt som avgör konstruktionens Rw är den mellan skivlagren, ju större desto bättre Rw. I ditt fall som du tänkt prioritera bör du nog ha minst 200 mm där.

Tvärställa reglarna som du gjort fyller ingen funktion alls, det tom försämrar ljudreduktionen något.

I ditt fall fall skulle jag absolut föreskrivit ISO-hangers pga. konstuktionshöjden. Väggsektionerna blir stabilt nog utan att kalva,

Ett alternativ är att saxa in takreglar mellan bjälklagets regelfack (ser att det finns krysskolvning på något ställe som får ändras). 45 x 195 funkar C24 funkar bra på det korta spannet med 2 lag gips. Reglarna fäster du med vinkelplåt som skruvas i väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har inte varit inne på ett tag..

Lite feedback:

Spaltens storlek (10 mm som du nämner) mellan väggreglarna har inget med ljudisoleringen att göra, den är bara till för att säkerställa att inre- och omslutande skal inte kommer i mekanisk kontakt med varandra. Den spalt som avgör konstruktionens Rw är den mellan skivlagren, ju större desto bättre Rw. I ditt fall som du tänkt prioritera bör du nog ha minst 200 mm där.

Tvärställa reglarna som du gjort fyller ingen funktion alls, det tom försämrar ljudreduktionen något.

I ditt fall fall skulle jag absolut föreskrivit ISO-hangers pga. konstuktionshöjden. Väggsektionerna blir stabilt nog utan att kalva,

Ett alternativ är att saxa in takreglar mellan bjälklagets regelfack (ser att det finns krysskolvning på något ställe som får ändras). 45 x 195 funkar C24 funkar bra på det korta spannet med 2 lag gips. Reglarna fäster du med vinkelplåt som skruvas i väggen.

---------------------------------------------------------------------------

Nu förstår jag inte. Alla jag pratat med om ljudisolering säger att man måste ha luftspalt så inre- och yttre konstruktion inte kommer i kontakt då annars ljudet vandrar genom skivor och reglar. Nu säger du att det inte spelar någon roll. Utveckla gärna detta? I inlägg #3 skriver du att ju större luftspalt dessto bättre.

Redigerat av niklasmagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs första stycket i mitt inlägg så ser du att jag skriver att den enda funktion spalten mellan reglarna har är att förhindra kortslutning.

Det är spalten mellan skivlagren som påverkar konstruktionens Rw.

Tänk 99,5 cm tjocka reglar med 1 cm spalt mellan reglarna - det konstruktionsdjupet blir 2 meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer, ett frikopplat system (mekaniskt frånskilda byggnadselement) förbättrar alltid ljudisoleringen.

Vi använder mest Vibratecs produkter för avvibrering och då även deras hangers som mer eller mindre är standard här i Sverige för nedpendlade high-end akustiktak. Du kan handla direkt från dom eller från oss eller någon annan ÅF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, då har jag i alla fall inte fått allt om bakfoten.

Finns väldigt många hangers på deras sida. Vilken är det du tänker på? Vad tror du kostnaden är för 15 kvm tak?

Kostnaden för fribärande plåtprofilsystem från Gyproc ligger på ca 4500 kr. Vore ju skönt om detta är billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har varit i kontakt med Vibratec nu och fått offert. Blir ca 2000 kr dyrare med nedpendlat tak jämfört fribärande. Fördelen är dock extra takhöjd och jag slipper bygga regelverk längs ytterväggarna för att bära upp taket. Så frågan blir nog snarare om fribärande tak är markant mycket med effektivt som ljudisolering än nedpendlat?

Ett billigare alternativ är Gyprocs AP25 akustikprofiler. De känns inte lika vetenskapliga men hur mycket sämre är de?

Redigerat av niklasmagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...