Jump to content
  • Så kommer du igång med din egen podcast


    4Sound

    Podcast181210-compressor.jpg.eef22353f3274712f4c0a8f9203e31e1.jpg

    Podcaster har kommit att bli ett riktigt populärt format. Så här skapar du din egen.

    En podcast är ungefär som att ha ett eget radioprogram. Du bestämmer själv vad du vill prata om, vilka eventuella gäster du ska ha och hur ofta du ska sända. Att skapa sin egen podcast är inte särskilt svårt. Processen ser ut ungefär enligt följande: Först planerar du vad avsnittet ska handla om, sedan spelar du in avsnittet, därefter klipper du det (inte ett måste) och slutligen publicerar du det.

    Men för att kunna utföra alla dessa steg behöver du teknisk utrustning. Du kan förstås spela in ljud på din mobiltelefon eller direkt i datorns inbyggda mikrofon men det blir sällan särskilt bra kvalitet. Eftersom podcasten är ett ljudformat är ljudkvalitet a och o.

    Chris-Anderson2-compressor.jpg.534349aed172e7fc08304dfa8f5304e0.jpgDet vanligaste tillvägagångssättet är att man kopplar en mikrofon till datorn och spelar in allt som sägs i ett ljudprogram. Det finns gratisprogram, exempelvis Audacity – men även betalprogram såsom Adobe Audition och Protools. Till Mac finns även Garageband som ett bra alternativ.
    – Spelar du in i en dator, istället för direkt i mobiltelefonen, har du fördelen att du enkelt kan editera ljudspåret i efterhand, till exempel klippa in en jingel eller klippa bort sådant du inte vill ha med. Jag rekommenderar också att du använder en bra studiomikrofon, säger Chris Andersen, produktspecialist Luthman SMTTS.                           



    Skapa rätt ljudmiljö                                                                               
    Ska du ha gäster är det en god idé att välja en rundtagande bordsmikrofon som plockar upp ljudet från flera riktningar. Alternativt en som plockar upp riktat ljud men från minst två håll. Ett annat, ofta lite dyrare alternativ, är att sätta så kallade myggor på alla – då är du inte beroende av att personerna måste sitta stilla och prata mot mikrofonen.
    Kommer mikrofonen att befinna sig nära munnen på de som pratar kan det även vara bra att köpa till ett puffskydd.

    Knapp_3.thumb.png.9ddf685476f2f2f5130f40021c0fd3e2.png

    Förutom utrustning behöver du även en passande miljö. Har du inte tillgång till en studio finns det ett par faktorer du bör tänka på när du väljer rum. Stora rum med få möbler ger sällan god akustik, då kommer ljudet att studsa mot väggarna. Välj istället ett välmöblerat rum med mycket mjuka material.
    – Sovrum brukar vara bra. Där finns det ofta gardiner, puffiga kuddar och annat som bryter ljudvågorna. Köket är däremot ett sämre alternativ eftersom det främst är hårda ytor där, och dessutom bakgrundsbrus från vitvaror, säger Chris Andersen.

    Spela in
    När du har all utrustning på plats i rummet som du har valt är det bra om du först gör en testinspelning och lyssnar på ljudet – både i hörlurar och högtalare. Då får du en uppfattning om hur det kommer att låta för dina lyssnare. Är du nöjd är nästa steg att du börjar spela in.

    Råkar du få med störningsljud kan du tvätta ljudet i efterhand.
    – Det finns ofta plugins till programmen som har just det ändamålet. Personligen använder jag en som heter Izotope RX6 och jag vet att den är populär även bland andra, säger Chris Andersen.

    Nå ut till publiken
    När du är nöjd med din inspelning är det dags att publicera den. Många rekommenderar podcasthotell som har till uppgift att lagra dina avsnitt och distribuera dem till kända podcasttjänster. Men Chris erfarenhet är att det är bäst att börja smått.
    – Ladda upp på exempelvis Soundcloud och sköt distributionen till Itunes och andra platser själv i början – tills du har en publik och kanske även en inkomst på podcasten. Först då är det mer motiverat att börja betala för ett podcasthotell.

    Knapp_3.thumb.png.9ddf685476f2f2f5130f40021c0fd3e2.png

    Tips för dig som är ovan
    •    Bestäm i förväg hur långt varje avsnitt ska vara och vilket ämne det ska handla om.
    •    Skriv gärna ett manus eller ett par stödpunkter som du kan hålla dig till.
    •    Försök att prata så naturligt som möjligt.
    •    Lyssna gärna på några populära podcaster och hämta inspiration. Vad gillar du? Vad gillar du inte?



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Loading...

Annons


  • Similar Content

    • By Genelec
      Att placera studiomonitorerna rätt är A och O för att få en korrekt ljudåtergivning.

      En studiomonitor ska vara fullt transparent för det ljudmaterial som återges. Den ska inte lägga till, ta bort eller maskera någonting i materialet, detta med minimal påverkan från omgivningen. Det vi hör är summan av våra örons uppfattningsförmåga, högtalarens prestanda och rummets akustik.
      Att välja rätt högtalare
      Genelecs rekommendationer för vilken högtalare du ska välja baseras på
      avstånd till högtalaren samt önskad ljudtrycksnivå. Till varje högtalare finns även en matchande subwoofer. På Genelecs hemsida finns verktyg som gör det enklare att välja rätt högtalare. Läs mer här.
      Här kommer några tips på hur du hittar rätt lyssningsavstånd och tar reda på den optimala lyssningspositionen:
      Specificera din lyssningsposition
      Dela in rummet i tre lika stora delar: en främre del, mitten och en bakre del. För musikproduktion placerar du dina studiomonitorer i den främre delen. Vinkeln mellan den vänstra och den högra högtalaren ska vara 60 grader. Båda högtalarna ska vara riktade mot lyssningspositionen.

      Rumsresonansen som uppstår mellan rummets ytor kallas stående vågor eller rumsnoder. Det maximala ljudtryck som uppstår av rumsresonansen sker mot plana ytor, därför bör du placera lyssningspositionen minst en meter från någon av väggarna för att undvika att hamna där rumsresonansen är som starkast.

      Mät upp var i rummet mittlinjen går och placera högtalarna symmetriskt på var sin sida om mittlinjen.

      För en typisk setup med två studiomonitorer rekommenderar vi att högtalaren placeras så att dess akustiska axel ligger i höjd med lyssnarens öron, vanligen mellan 1,2 och 1,4 meter över golvet. För att minimera reflektioner från golvet kan högtalaren vid behov placeras högre med en lätt vinkel nedåt.
      För återgivning av ljud i stereo eller flera kanaler rekommenderas dock inte en placering där högtalaren måste lutas nedåt mer än 15 grader. Högtalarna ska alltid vara riktade mot lyssningspositionen. Ju högre upp från golvet högtalarna sitter desto lägre är risken för frekvensgångsstörningar orsakade av reflektion. Dock ska man försöka undvika att placera högtalarna högre än halva rummets höjd eftersom lägre frekvenser även reflekteras i taket.



      Förslag på hur monitorer kan placeras i två olika typer av rum.
      Placering av högtalare och lyssningsposition i rummet
      Ljud reflekteras från väggar, tak och golv. Ljudnivån för lyssnaren ökar när det reflekterade ljudet är i fas med det direkta ljudet. Om rummets ytor inte utformats så att de diffrakterar ljudet kommer det mesta av ljudet att lämna väggen med samma vinkel som det träffade den. Undvik därför att placera högtalarna så att reflektionerna från den närmaste sidoväggen, taket eller golvet träffar lyssningspositionen.

      Utsläckning mot den bakre väggen – högtalarplacering
      För att undvika att ljud dämpas eller försvinner på grund av att det reflekteras mot väggen bakom högtalaren bör du följa de här placeringsråden:
      Den här typen av reflektion uppstår bara vid relativt låga basfrekvenser. För att högtalarens basfrekvensåtergivning inte ska uppfattas som för låg är det viktigt att undvika det här fenomenet. Det gör du genom att placera högtalaren så att det är maximalt 60 centimeter från väggen till högtalarens framsida. Det säkerställer att de låga frekvenserna inte dämpas. Det minsta mellanrummet som krävs för att högtalarens bakre basreflexport ska fungera optimalt är fem centimeter.

      Läs mer om kalibrering och hur ett ej kalibrerat system påverkar din mixning i vår Monitor Setup Guide.
       
       
    • By NiklasLarsson
      Tjenare!   Skulle vilja tipsa om min podcast som jag har med tre compadres där vi snackar rock. Senaste avsnittet firade vi Krampusnacht där vi tävlade om vem som skulle få besök av Krampus och åka ned i hans säck. De som hade risken att åka ned i säcken var Lars Ulrich, Gene Simmons och Tobias Forge.   Det finns möjlighet att prenumenera via RSS, iTunes eller i vilken podcastapp som helst, leta efter Podkast Friendly Unit Shifter i din app så dyker den upp.
      Ni kan besöka även podkast.se för att hitta all info.   Info om podden:    
      PODKAST FRIENDLY UNIT SHIFTER består av fyra pojkar, alla bördiga från Västerbotten. Uppväxta på rockmusik och med en gemensam historia i en replokal i Skellefteå samtalar de om rockmusik och allt som hör till. Här får du svaren på frågorna som du aldrig ställt: Varför behöver Vanilla Ice en pooluppvärmare? Vilka typer av roadies finns det? När är det dags att lägga av med musik? Finns det någon som är sämre än Lars Ulrich? Att lyssna på Podkast Friendly Unit Shifter är lite som att hänga med sina sköna kompisar och snacka musik, öl och trams.   Tack på förhand!
    • By Recultcha
      Hej!
      Jag har länge velat göra signaturmelodier eller bakgrundsmusik till podcastprogram och dylikt. Jag undrar lite över var man hittar folk som ska göra podcasts och som vill göra ett samarbete eller dylikt! Finns det kanske till och med någon på det här forumet som går med idéer på att göra en podcast? 
       
      I övrigt, någon som gjort musik till podcasts förut? Hur har det fungerat rent ekonomiskt och rättsligt? Var det ett intressant och roligt arbete eller rent av långtråkigt? Hur stor del av arbetet gjorde ni (mixning, mastring m.m.)? Vad är era erfarenheter?
       
      Mvh Jimmy
    • By viktordahlberg
      Ska börja spela in poddradio och behöver nu hitta den ultimata hårdvaran för just podcasting. Micken skall vara riktigt bra, och för ett pris upp mot 4 000:- som max.
       
      Jag är rätt ny inom området så behöver lite tips, vill inte köpa fel liksom.
    • By Havsutsikt
      Hej, kära ljudnördar!
       
      (Ligger denna tråden i fel kategori nu så ber jag om ursäkt. Men det kändes närmast här.)
       
      Jo, det är så att jag och tre av mina vänner bedriver en podcast. Vi har hållit på ett tag nu och har märkt att utrustningen vi köpte in i början lämnar en del övrigt att önska.
       
      Det vi köpte då var:
       
      1 Behringer Xenyx 1204 USB, mixerbord (?)
      1 Millenium HA4, hörlursförstärkare
      3 Behringer C-1, mikrofoner
      3 0,9m mikrofonsladd (precis för korta för alla ändamål)
      3 puffskydd
       
      Då var vi tre men sen blev vi fyra och då pusslade vi ihop så att vi hade fyra mikrofoner.
       
      Vi köpte inte vanliga mikrofonstativ så som jag tyckte vi skulle göra. De fanns trots allt från typ 85kr på Thomann, där vi beställde allt annat.
      Istället inhandlades skrivbordslampor på Ikea á 75kr eftersom att det var "billigare och mer praktiskt" eller nåt.
       
      Vi, som ju inte är så insatta på ämnet visste ju inte då att dynamiska mikrofoner är att föredra om inspelningsplatsen är exempelvis ett kök, ett vardagsrum eller en lånad konferenslokal.
       
      Så nu går vi (jag) i köpetankar. Har spanat lite och kommit fram till att Rödes Procaster kan vara ett bra alternativ till ett rimligt pris. De har ju även sin Podcaster som kan tyckas lämpligare men det är ju in USB-mikrofon och det funkar dåligt när man är flera.
       
      Men för att KOMMA TILL SAKEN nån gång så tänkte jag att ni skulle få hjälpa oss. Hur skulle ni satt ihop den ultimata podcastriggen? Från det att ljudet kommer ut ur mellan våra läppar tills det att det sparas i vår dator. Vad hade ni valt? Hur hade ni gjort? Till vettiga priser förstås.
      Vi är tyvärr väldigt osponsrade för tillfället.
       
      Tack på förhand!
       
      (Vill ni höra hur det låter nu heter poden Våran Podcast)
  • Pressmeddelanden

×
×
  • Create New...