Jump to content
  • Så får du ut det mesta av dina studiomonitorer


    Genelec

     

    Att placera studiomonitorerna rätt är A och O för att få en korrekt ljudåtergivning.

    musicstudio_mainimage.thumb.jpg.f4d83a263f4117a47d3c2973770b0736.jpg

    Knapp.thumb.png.a68455e8743d353a6564c7b90eda7376.png

    En studiomonitor ska vara fullt transparent för det ljudmaterial som återges. Den ska inte lägga till, ta bort eller maskera någonting i materialet, detta med minimal påverkan från omgivningen. Det vi hör är summan av våra örons uppfattningsförmåga, högtalarens prestanda och rummets akustik.

    Att välja rätt högtalare
    Genelecs rekommendationer för vilken högtalare du ska välja baseras på avstånd till högtalaren samt önskad ljudtrycksnivå. Till varje högtalare finns även en matchande subwoofer. På Genelecs hemsida finns verktyg som gör det enklare att välja rätt högtalare. Läs mer här.

    Här kommer några tips på hur du hittar rätt lyssningsavstånd och tar reda på den optimala lyssningspositionen:

    Specificera din lyssningsposition
    Dela in rummet i tre lika stora delar: en främre del, mitten och en bakre del. För musikproduktion placerar du dina studiomonitorer i den främre delen. Vinkeln mellan den vänstra och den högra högtalaren ska vara 60 grader. Båda högtalarna ska vara riktade mot lyssningspositionen.

    1627325259_Bild1.thumb.png.c157ed79faa00fa92dfc0d28be02308e.png

    Rumsresonansen som uppstår mellan rummets ytor kallas stående vågor eller rumsnoder. Det maximala ljudtryck som uppstår av rumsresonansen sker mot plana ytor, därför bör du placera lyssningspositionen minst en meter från någon av väggarna för att undvika att hamna där rumsresonansen är som starkast.

    476497891_Bild2.png.1b5e95354dd05e5828d15decac863ac7.png

    Mät upp var i rummet mittlinjen går och placera högtalarna symmetriskt på var sin sida om mittlinjen.

    212717053_Bild3.thumb.png.f2f8aaa072cc3fce0b19d02e16fc6e8b.png

    För en typisk setup med två studiomonitorer rekommenderar vi att högtalaren placeras så att dess akustiska axel ligger i höjd med lyssnarens öron, vanligen mellan 1,2 och 1,4 meter över golvet. För att minimera reflektioner från golvet kan högtalaren vid behov placeras högre med en lätt vinkel nedåt.

    För återgivning av ljud i stereo eller flera kanaler rekommenderas dock inte en placering där högtalaren måste lutas nedåt mer än 15 grader. Högtalarna ska alltid vara riktade mot lyssningspositionen. Ju högre upp från golvet högtalarna sitter desto lägre är risken för frekvensgångsstörningar orsakade av reflektion. Dock ska man försöka undvika att placera högtalarna högre än halva rummets höjd eftersom lägre frekvenser även reflekteras i taket.

    1649335007_Bild4.1.thumb.png.86c92dfdb2b1cf223db07e9411c61095.png

    1660173589_Bild4.2.thumb.png.d8b4796ca211d2eb5a7f7484da9cb21a.png

    453487903_bild4.3.png.bfb6d8bf6b8e5ae107d83744f4f30362.png

    Förslag på hur monitorer kan placeras i två olika typer av rum.

    Placering av högtalare och lyssningsposition i rummet
    Ljud reflekteras från väggar, tak och golv. Ljudnivån för lyssnaren ökar när det reflekterade ljudet är i fas med det direkta ljudet. Om rummets ytor inte utformats så att de diffrakterar ljudet kommer det mesta av ljudet att lämna väggen med samma vinkel som det träffade den. Undvik därför att placera högtalarna så att reflektionerna från den närmaste sidoväggen, taket eller golvet träffar lyssningspositionen.

    1277072368_Bild5.thumb.png.1917de63ba2fef39b910ef8dac4e7f4e.png

    Utsläckning mot den bakre väggen – högtalarplacering
    För att undvika att ljud dämpas eller försvinner på grund av att det reflekteras mot väggen bakom högtalaren bör du följa de här placeringsråden:

    Den här typen av reflektion uppstår bara vid relativt låga basfrekvenser. För att högtalarens basfrekvensåtergivning inte ska uppfattas som för låg är det viktigt att undvika det här fenomenet. Det gör du genom att placera högtalaren så att det är maximalt 60 centimeter från väggen till högtalarens framsida. Det säkerställer att de låga frekvenserna inte dämpas. Det minsta mellanrummet som krävs för att högtalarens bakre basreflexport ska fungera optimalt är fem centimeter.

    698211464_Bild6.png.4054ded51f8d93652731e708150da31b.png

    Läs mer om kalibrering och hur ett ej kalibrerat system påverkar din mixning i vår Monitor Setup Guide.



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Stefan Brisland-Ferner
      På SAE i Stockholm är den datorcentrerade hemstudion ett rum som genomgått en intressant förvandling från trång hörna till funktionell produktionsstudio.
      För flera moderna musiker och producenter är lokalen så mycket studio som behövs. För andra är det också det enda som det i praktiken finns tillgång till. För många av dagens laptop-baserade producenter finns det mindre och mindre anledning att sikta mot stora och dyra studiorum. Vi har att göra med ett utrymme under en trappa. Ombyggt till en stilig liten studio om knappa 6 kvm, sånghörna inkluderad. Till en kostnad av totalt 35 000 kr. Vår guide till projektet hela är Emil Pettersson på SAE:
      – Rummet har tidigare varit ett litet produktionsrum. Det fanns också ett sångbås i rummet men det valde vi att rationalisera bort vilket gjorde att vi kunde isolera rummet bättre. Trots att ytan faktiskt blev mindre är känslan att det blev rymligare.
      Rummet är litet men stilrent och luftigt byggt. Vad var och en anser vara hemtrevligt och hur balansen bör se ut mellan estetik och funktion är förstås individuellt men poängen är glasklar. Det är vitalt att tänka på hur det känns att vara i rummet.

      Fokuserat och effektivt. Det avskalade ger luft åt tanken.
      Hemsnickrade paneler
      SAE har valt att skapa så mycket luft som möjligt och jobbar visuellt med olikfärgade led-lampor som belyser med mjuka färger från väl valda positioner. I bakre delen av rummet upptas större delen av väggen av en platsbyggd diffusor. Det är en enkel lösning av träribbor och pianoull insvept i ett sobert grått tyg som ger en effektiv dämpning och spridning av ljudet.
      – Pianoull ger bra och prisvärd dämpning. Det är en glasfiberisolering men den är tätare än den vanliga, säger Emil.
      På båda väggarna kring arbetsplatsen samt i taket sitter det rejäla absorbenter byggda på samma sätt. Det hela ger en bra grunddämpning och ljudbilden i rummet är behaglig, känslan är att det går att sitta en stund i rummet och att det ger bra resultat. I ett litet och avskalat rum blir dessa platsbyggda lösningar en del av inredningen. Grundläggande beräkningar och mätningar är genomförda för att täcka typiska problemen för ett så litet rum. Påföljande eftermätningar har också visat på gott resultat.

      Funktion som form. Hembyggd diffusor och absorbent i ett.
      I bakre hörnet är ett sånghörn riggat för inspelning. På så liten yta enas vi om att det är meningslöst att satsa på ett eget sångbås. Själva rummet i sig ger rätt bra akustik för inspelning, något som helt skulle dödas i ett riktigt litet bås som också skulle sluka viktiga kvadratmetrar av rummet. Det är en kompromiss som funkar bra menar Emil, och hänvisar till att det skulle bli sådant läckage till båset att man ändå skulle behöva använda hörlurslyssning vid inspelning. Arbetsbänken i fronten av rummet är platsbyggd i trä och sitter på reglar i väggen. De främre hörnen är snedställda för lite extra basobsorption.
      Snyggt och proffsigt
      Även högtalarna sitter på väggfästen och allt bidrar till ett luftigt intryck. Högtalarna är ett par Blue Sky med tillhörande sub som Emil från början tyckte kunde låta lite hårt. Men det finns ett intressant trick i riggen, i form av en Dirac-system. Det är en dsp-baserad mjukvara som ger frekvenskorrigering i realtid. Dirac är ett företag baserat i Uppsala som erbjuder kostnadseffektiv optimering av rum. I små rum utan möjlighet till skrymmande basfällor kan en sådan lösning vara det som på lyfter helheten till bästa möjliga nivå. Med denna lösning levererar Blue Sky-systemet bra i rummet.
      Genom att hålla visionen enkel och platsbygga så mycket som möjligt går det att skapa bra, snygga lösningar till ett mycket lågt pris. Färdiga diffusorer och absorbenter är dyra men kan man bygga själv går det att komma ner rejält i pris. Samtidigt blir det snyggt och ger ett proffsigt intryck. För vissa ändamål kan det dock vara klokt med en dyrare lösning. Att inte ha kontakt med omvärlden utanför kan kännas klaustrofobiskt och där hjälper tex en glasdörr till mer än man tror. Det kan vara bättre att ta den sämre akustiska lösningen framför något stängt och dämpande. Det är den typen av pragmatisk hållning som gör detta rum så lyckat. Med sin ombyggnation av produktionsrummet har SAE bevisat att ett öppet sinne och nyktra avvägningar gör det fullt möjligt att få till en riktigt tillfredsställande kompromiss mellan form, akustik och funktion.
    • By Jon Rinneby
      Välkommen till Fredagstipset, en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby delar med sig av olika inspelnings- och mixningstips.
      Att välja rätt studiomonitorer kan vara både roligt, skrämmande och smått förvirrande på en och samma gång. Det är, som du säkert redan känner till, en djungel där ute. Klart står i alla fall att en god lyssning är A och O i varje seriös studio, stor som liten, och en förutsättning för att dina produktioner ska bli så bra som möjligt.

      Men räcker det inte med ett par riktigt bra HIFI-högtalare kanske du undrar? Det enkla svaret är nej, då den klassiska högtalarens uppgift är att få musiken att låta så bra som möjligt, med allt vad basförstärkning, övertydligt mellanregister och förskönande diskant innebär. Till skillnad från studiomonitorn, vars huvudsakliga uppgift är att återge musiken så ärligt och naturtroget som möjligt. Denna kompromisslösa återgivning är ett måste när du ska fatta kritiska beslut i mixens hetta.
      Studiomonitorer kommer i alla dess former och storlekar. Det är därför viktigt att du har koll på vad du behöver och vad du faktiskt redan har. Med detta sagt: Låt oss börja!
      Aktiv eller passiv?
      Det enkla svaret på denna fråga är att du ska välja aktiva studiomonitorer, av både praktiska och ekonomiska skäl. De flesta moderna studiomonitorer har idag nämligen inbyggda Class D-förstärkare och kräver då ingen extern förstärkare. Det finns en del passiva high-end-monitorer som PMC, Amphion och ATC samt klassikerna Yamaha NS-10 och Avantone Mixcubes) vilka såklart också är trevliga för den som har kunskapen och pengarna. Men för gemene hen är det som sagt aktiva som gäller.
      Storleken och två- eller trevägs?
      Närfältsmonitorer, eller nearfields som de också kallas, är designade för att låta bra nära lyssnaren. Det är också dessa som är vanligast i hemmastudion. Midfields å andra sidan är anpassade för större rum och är gjorda för att stå längre bort.
      Många studiomonitorer, har ett högtalarelement och en diskant och kallas då tvåvägshögtalare, medan andra har två eller fler element och kallas då därefter. Kort och gott handlar detta om hur vida bas, mellanregister och diskant ska delas upp i två, tre eller ännu fler delar. En klassisk tvåvägshögtalare har en så kallad woofer, för basen och en tweeter för mellanregister och diskant. Dessa separeras sedan med ett så kallat crossover filter, så att de (om högtalaren är korrekt konstruerad) låter som en enhet. En tvåvägshögtalare räcker gott och väl för den lilla till normalstora studion, men i ett större kontrollrum eller mastringsstudion är trevägs ofta att föredra. Större högtalare ger mer bas, men mer bas kräver också ett bättre akustiskbehandlat och större rum. Stora studiomonitorer i ett litet rum är därför inte att rekommendera.
      Subwoofer?
      Vanliga studiomonitorer klarar av frekvenser ner till ungefär 40-60 Hz, vilket är förhållande vis lågt. Problemet är bara att ditt rum förmodligen inte kan återge dessa frekvenser korrekt i vilket fall. Så frågan är då om du verkligen behöver en Subwoofer som klarar ända ner till 20 Hz? Svaret på den frågan avgörs på om ditt rum är akustiskbehandlat eller inte. Och då talar vi inte om lite äggkartonger i taket, utan en ordentlig omgång med basfällor, diffusorer och andra nödvändigheter, med fördel professionellt installerade. En subwoofer kan absolut tillföra något med sin sköna botten, men kan även skapa nya problem i form av att ytterligare ett crossover-filter skapas och att saker och ting kan börja skrammla i rummet. Tänk därför gärna en extra gång innan du uppgraderar neråt.
      Vilka ska du välja?
      Avslutningsvis vill jag tipsa om några riktigt bra studiomonitorer i olika prisklass. Jag inser det komiska (i hopp om att vara behjälplig) att jag motsäger mig själv en smula, genom att rekommendera så många som 15 stycken. Men förhoppningsvis blir den snåriga djungeln lite mer som en trevlig skogsglänta, där du kan njuta och lyssna i lugn och ro. Faktum är att det är omöjligt att säga vilka som är ”bäst” för just dig. Här får pris, behov och personlig smak faktiskt avgöra. Tänk på att detta är cirkapriser och att priset gäller per styck och inte paret. Nåväl, från billigast till dyrast:
      JBL LSR305 - 1 200 kr KRK Rokit 8 G3 - 2 100 kr Equator D5 - 2 500 kr Avantone Mix Cube - 2 800 kr Yamaha HS8 - 2 800 kr KRK V6 S4 - 5 000 kr Adam Audio A7X - 5 500 kr Genelec M040 - 6 000 kr Neumann KH 120 A - 6 500 kr Dynaudio Acoustics BM6 mkIII - 6 900 kr Mackie HR824 mkII - 8 000 kr Focal Twin 6 Be - 14 700 kr PSI Audio A17M - 15 000 kr Event Opal - 17 000 kr Barefoot MicroMain27 Gen2 - 50 000 kr Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset
    • By Nyhetsroboten
      Iisalmi, Finland –May 2020... Genelec –the global leader in professional loudspeakers –is to donate a percentage of every sale of its new RAW loudspeaker range to the Audio Engineering Society (AES), for the remainder of this year. Additionally, Genelec will be funding ten one-year AES memberships for those individuals whose lives have been impacted by the COVID-19 crisis.

      Founded in the United States in 1948, the AES is the only professional society devoted exclusively to audio technology. Since then, the Society has grown to become an international organisation that unites audio engineers, creative artists, scientists and students worldwide by promoting advances in audio, and disseminating new knowledge and research.
      Genelec has been a sustaining member of the AES for many years, and greatly appreciates the benefits that the Society brings to individuals for career advancement, and to the audio industry as a whole. The AES’s crucial Standards work, promotion of audio research, development of milestone events and education spanning the breadth of audio technology has led the industry forward for more than 70 years.
      Unfortunately, the cashflow of the AES has been significantly affected recently by the coronavirus situation. So to help sustain itself and continue to support its members, the Society is looking to raise $500,000 in donations.
      Genelec Managing Director Siamak Naghian comments:
      “To us, the AES represents the only serious forum for the development of audio, and the work it does for our industry is invaluable. In its pursuit of excellence and dedication to raising the bar in the industry, it is without equal, and our approaches have much in common. We will do everything we can to help the Society through the ongoing crisis, and this donation is just one way of showing our support and appreciation for this much-loved institution.”
      Genelec’s special RAW aluminium colour finish is available on a selection of the most popular models in its Studio, AV and Home Audio ranges. All RAW models feature the timeless Minimum Diffraction Enclosure (MDE) design, developed in close collaboration with leading industrial designer Harri Koskinen, and fashioned from recycled aluminium. The RAW versions require no painting and less finishing material than standard painted models –creating an even more environmentally friendly loudspeaker that allows the natural beauty of the enclosure’s raw aluminium to shine through, and gives each individual loudspeaker a unique look and feel.
      Genelec will donate a percentage of each global RAW sale to the AES, and is also inviting professional or student members of the audio community who have been affected by the COVID-19 crisis to apply for a 12 month AES membership. Genelec will then select ten worthy recipients, and fund the membership for eachof them. This initiative sits alongside Genelec’s existing Ilpo Martikainen Audio Visionary Scholarship, offered annually to U.S. graduate students in the field of audio engineering who are members of the Society. The scholarship is offered in associationwith the AES Education Foundation to students who have a passion for advancing audio through innovation and technology development.
      “Genelec has been a steadfast partner to the AES for decades, contributing resources and expertise that play a major role in the quality of our Convention technical programs,” shares AES President Agnieszka Roginska. “Genelec engineers consistently and generously share their knowledge as well, enriching the dialogues that advance the science and practice that are the foundation of professional audio. With the announcement that they are contributing a share of the proceeds of all sales of the new Genelec RAW loudspeakers to the AES’s current fundraising initiative, Genelec is reinforcing their commitment to the continued vitality of the audio industry. The AES greatly appreciates Genelec’s pledge of yet further support, helping sustain the Society’s essential contributions to the audio industry.”
      For more information on the AES fundraising initiative please visit: https://customer258769455.portal.membersuite.com/donations/MakeDonation.aspx
      To apply to Genelec for a one year AES membership please visit:
      www.genelec.com/AES
      For more information on Genelec RAW, please visit
      www.genelec.com/RAW
    • By Nyhetsroboten
      Helsinki, Finland, April 2020... Genelec is proud to announce the launch of G SongLab, an initiative that forms part of the Genelec Academy and offers young people free access to asafeon-line learning community, through which they can collaborate and engage with others in developing their skills in songwriting and music creation.
      Launching in Helsinki, the initiative is a collaboration between Genelec and a number of operators including the Tiuku Public Information Cultural Factory,the City of Helsinki, University of the Arts Helsinkiand the ArtsEqual research initiative, all of whom have joined forces to encourage and support young people’s active participation in music creation –and the sense of social integration and companionship that this brings.

      The G SongLab concept has been developed by a team of songwriters and music educators led by Petter Korkman and AnnaKuoppamäki. The project provides an international online learning community for all young songwriters aged between 13 and 29, allowing them to participate from the comfort of their homes and share their songs with others – which is particularly beneficial in view of the recent COVID–19 outbreak.Also, Genelec themselves will contribute to the educationalprogram by teaching some of the basics of sound and audio monitoring, so participants can learn how to evaluate and improve the quality of their work.
      A selection of the music created during the workshops will be shared with the wider public via the Genelec Music Channel on YouTube, along with live performances by workshop participants being broadcast from Helsinki via the Genelec Artist Room in the future.
      As a company with an international standing, Genelec have a long tradition of supporting educational programs that help young people realise their dreams through the creation of music. With a partnership already in place with the John Lennon Educational Tour Bus in the US and Europe, and the establishment of the Ilpo Martikainen Audio Visionary Scholarship in conjunction with the Audio Engineering Society, G SongLab is a natural extension of this commitment to global music education.
      Genelec’s Juho Martikainen explains “This is an excellent way to express our valuesof enthusiasm and justice. Music creation belongs to everyone,and if we can help young people to learn and find their own way in life, then that is the best prize there is. In the difficult times we currently live in, we believe that music can help create hope, a sense of belonging and a shared determination to support each other and survive.
      ”Petter Korkman and Anna Kuoppamäki add “Anyone can write a song just as anyone can draw a picture. Songwriting is a powerful means of self-expression and connecting with others through music. It’s a way of sharing your views, experiences and feelings, and a way of spelling out who you are. We want to be both ears and loudspeakers, as it were, carefully listening but also actively projecting this polyphony of voices out into the world.”
      To celebrate the launch, Genelec will bestaging a G SongLab Songwriting Challenge, inviting young music creators to submit their original songs.The challenge will be open to young people worldwide, with the three most innovative entrants receiving a premium quality home studio recording package, and the chance to perform their song live at the Genelec Artist Room. More details of the Songwriting Challenge will follow very soon.
      To register aninterest in G SongLab, simply visit www.genelec.com/g-songlab
    • By Nyhetsroboten
      Belgium. April 8th 2020 – AUDAC is excited to announce a partnership with the German audio brand Sennheiser, as the new exclusive distributor of their innovative audio solutions in the Indian market. Sennheiser will manage the sales, distribution and service of the complete AUDAC product line in India where they are headquartered in Gurugram and Branches in Mumbai and Bangalore.
      The Sennheiser team in India provides a large range of audio equipment from multiple audio brands which now will be supported by the experience and products of AUDAC. The company has a rich experience since 2007 and developed a team of 77 reliable employees. AUDAC is announcing to be an addition to the distributor's existing product range.
      ‘This is an exciting partnership for us and will further help us to strengthen our distribution network. At Sennheiser, we believe in providing the best offerings to all our customers. Collaborating with AUDAC provides us with the platform to share our passion for innovative audio solutions with like-minded companies. Sennheiser has one of the largest sales, service and support operations in India and this new partnership will further strengthen the relationship with our customers. We look forward to a strong and long-lasting partnership with them.”- Vipin Pungalia, Director- Professional Segment
      AUDAC’s international sales director, Mark Asselberghs, is equally excited about the new appointment. “Sennheiser is a well-established distributor who knows their market inside-out. They understand the importance of not just selling a product, but the added value of excellent service and technical assistance at every stage of the project. And that is exactly what AUDAC stands for.”
      Audac Website
      Sennheiser Website
  • Pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.