Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Så får du ut det mesta av dina studiomonitorer


    Genelec

     

    Att placera studiomonitorerna rätt är A och O för att få en korrekt ljudåtergivning.

    musicstudio_mainimage.thumb.jpg.f4d83a263f4117a47d3c2973770b0736.jpg

    Knapp.thumb.png.a68455e8743d353a6564c7b90eda7376.png

    En studiomonitor ska vara fullt transparent för det ljudmaterial som återges. Den ska inte lägga till, ta bort eller maskera någonting i materialet, detta med minimal påverkan från omgivningen. Det vi hör är summan av våra örons uppfattningsförmåga, högtalarens prestanda och rummets akustik.

    Att välja rätt högtalare
    Genelecs rekommendationer för vilken högtalare du ska välja baseras på avstånd till högtalaren samt önskad ljudtrycksnivå. Till varje högtalare finns även en matchande subwoofer. På Genelecs hemsida finns verktyg som gör det enklare att välja rätt högtalare. Läs mer här.

    Här kommer några tips på hur du hittar rätt lyssningsavstånd och tar reda på den optimala lyssningspositionen:

    Specificera din lyssningsposition
    Dela in rummet i tre lika stora delar: en främre del, mitten och en bakre del. För musikproduktion placerar du dina studiomonitorer i den främre delen. Vinkeln mellan den vänstra och den högra högtalaren ska vara 60 grader. Båda högtalarna ska vara riktade mot lyssningspositionen.

    1627325259_Bild1.thumb.png.c157ed79faa00fa92dfc0d28be02308e.png

    Rumsresonansen som uppstår mellan rummets ytor kallas stående vågor eller rumsnoder. Det maximala ljudtryck som uppstår av rumsresonansen sker mot plana ytor, därför bör du placera lyssningspositionen minst en meter från någon av väggarna för att undvika att hamna där rumsresonansen är som starkast.

    476497891_Bild2.png.1b5e95354dd05e5828d15decac863ac7.png

    Mät upp var i rummet mittlinjen går och placera högtalarna symmetriskt på var sin sida om mittlinjen.

    212717053_Bild3.thumb.png.f2f8aaa072cc3fce0b19d02e16fc6e8b.png

    För en typisk setup med två studiomonitorer rekommenderar vi att högtalaren placeras så att dess akustiska axel ligger i höjd med lyssnarens öron, vanligen mellan 1,2 och 1,4 meter över golvet. För att minimera reflektioner från golvet kan högtalaren vid behov placeras högre med en lätt vinkel nedåt.

    För återgivning av ljud i stereo eller flera kanaler rekommenderas dock inte en placering där högtalaren måste lutas nedåt mer än 15 grader. Högtalarna ska alltid vara riktade mot lyssningspositionen. Ju högre upp från golvet högtalarna sitter desto lägre är risken för frekvensgångsstörningar orsakade av reflektion. Dock ska man försöka undvika att placera högtalarna högre än halva rummets höjd eftersom lägre frekvenser även reflekteras i taket.

    1649335007_Bild4.1.thumb.png.86c92dfdb2b1cf223db07e9411c61095.png

    1660173589_Bild4.2.thumb.png.d8b4796ca211d2eb5a7f7484da9cb21a.png

    453487903_bild4.3.png.bfb6d8bf6b8e5ae107d83744f4f30362.png

    Förslag på hur monitorer kan placeras i två olika typer av rum.

    Placering av högtalare och lyssningsposition i rummet
    Ljud reflekteras från väggar, tak och golv. Ljudnivån för lyssnaren ökar när det reflekterade ljudet är i fas med det direkta ljudet. Om rummets ytor inte utformats så att de diffrakterar ljudet kommer det mesta av ljudet att lämna väggen med samma vinkel som det träffade den. Undvik därför att placera högtalarna så att reflektionerna från den närmaste sidoväggen, taket eller golvet träffar lyssningspositionen.

    1277072368_Bild5.thumb.png.1917de63ba2fef39b910ef8dac4e7f4e.png

    Utsläckning mot den bakre väggen – högtalarplacering
    För att undvika att ljud dämpas eller försvinner på grund av att det reflekteras mot väggen bakom högtalaren bör du följa de här placeringsråden:

    Den här typen av reflektion uppstår bara vid relativt låga basfrekvenser. För att högtalarens basfrekvensåtergivning inte ska uppfattas som för låg är det viktigt att undvika det här fenomenet. Det gör du genom att placera högtalaren så att det är maximalt 60 centimeter från väggen till högtalarens framsida. Det säkerställer att de låga frekvenserna inte dämpas. Det minsta mellanrummet som krävs för att högtalarens bakre basreflexport ska fungera optimalt är fem centimeter.

    698211464_Bild6.png.4054ded51f8d93652731e708150da31b.png

    Läs mer om kalibrering och hur ett ej kalibrerat system påverkar din mixning i vår Monitor Setup Guide.

    • Gilla 1
    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Kasper Martinell
      Istället för att se akustik som bra eller dåligt, så kan du se det som olika sätt att förändra ljudet på inspelningen. Jag kommer ta dig igenom några knep som kan vara användbara i akustiska sammanhang.
      Jag gick i förra delen (som du finner här) igenom hur du kan tänka när du väljer instrument och sound för din produktion, samt hur du kan tänka kring frekvensinnehållet och hur det påverkar det musikaliska arrangemanget. I denna del 2, kommer jag att ta upp hur du kan tänka kring akustiken och i det rum du väljer att spela in instrumenten i.
      Akustik är aningen diffust kan jag tycka. Vad är bra eller dålig akustik? Jag tycker att det är bättre att se hur akustiken kompletterar det sound du är ute efter. Istället för att dämpa rummen med en massa akustikpaneler och filtar kan du använda klangen i rummet för att bygga en rymd i produktionen.
      Använd dig av alla rummets alla möjligheter när du jobbar med att hitta ett sound. Det finns oändligt många val du kan göra med akustik som kommer att förändra ljudets karaktär. Kolla exempelsvis på hur geniet Sylvia Massy arbetar med sina inspelningar – hon får fram otroligt häftiga sound och experimenterar på till synes helt ”galna” sätt. Nedan är några exempel på hur du kan jobba med rummet och akustiken.

      1. Välj rum efter materialet i rummet samt rummets storlek
      Det första jag brukar tänka på är: vad för material rummet är byggt av? Jag gillar när golv och väggar är gjorda av trä. Jag tycker att trä resonerar väldigt fint, och det skapar ofta en skön klang i ljudet. Men att spela in i utrymmen med hårda material, som exempelvis sten eller betong kan vara hur häftigt som helst. Jag antar att alla någongång har varit i ett parkeringsgarage? Tänkt dig hur en virveltrumma skulle låta i ett sådant utrymme.
      2. Olika placeringar i rummet
      Gå runt och lyssna i rummet hur instrumentet låter i olika hörn och kanter av utrymmet. Det kan till exempel vara riktigt ballt att placera vissa instrument vid ett fönster för att få väldigt hårda reflektioner. Olika placeringar i rummet kommer att framhäva olika aspekter av instrumentet. Beroende på vad du är ute efter så kan du flytta runt musikern för att hitta vilken del av rummet som låter bäst för ändamålet.
      3. Analogt vått/torrt (wet/dry)
      Istället för att välja ett rum som är väldigt torrt så kan du isolera instrumentet med akustikpaneler och filtar genom att bygga ett litet bås. På detta sättet kan du fortfarande placera mikrofoner i rummet som tar upp mycket efterklang och ”levande” ljud till inspelningen. Detta är ett bra sätt om du vill ha maximal kontroll över ditt wet/dry-sound.
      4. Fånga rummet med reamping
      Reamp innebär att spela upp dina instrument genom en ny förstärkare i någon form. Om du har spelat in ett instrument i ett torrt rum men vill fånga en fin rumskaraktär efteråt så kan du helt enkelt reampa ljudet. Jag har reampat allt från gitarrer, stråkar, trummor, synthar med mera. Ställ en högtalare i rummet och placera ut ett stereopar mikrofoner, gärna lite vinklade ifrån direktljudet för att fånga så mycket reflektionsljud som möjligt. Detta är ett superbra sätt att få en naturlig rumskaraktär till dina inspelningar.
      5. Anpassa källan efter rummet
      Detta låter kanske lite motsägelsefullt när du redan har valt ett sound och ett instrument för din produktion. Men eftersom rummet kommer att påverka instrumentets sound väldigt mycket, så kan detta vara en idé att testa. Det behöver inte vara stora förändringar men att testa olika cymbaler, virveltrummor, olika storlekar på akustiska gitarrer, olika gitarrförstärkare alternativt olika inställningar kan göra att ditt instrument ”gifter sig” ännu bättre i ljudbilden.

      Sista touch innan micken
      När du har valt ut rum samt placering för ditt instrument kan det vara värt att tänka på hur du spelar på instrumentet i relation till hur frekvensåtergivningen speglas i rummet du har valt ut. I ett rum med hårt material framhävs ju exempelvis de höga frekvenserna. Detta blir en fråga om hur du balanserar upp frekvenserna med din spelstil för att få instrumentet att passa in i mixen så bra som möjligt. Lyssna på hur rummet reagerar på instrumentet och vilka frekvensområden som blir framhävande. Testa därefter att spela starkare/svagare, och blanda olika stilar för att hitta sweetspoten för instrumentets ändamål.
      Genom att tänka på akustik på detta sättet istället för om det är ”bra” eller ”dåligt” så öppnas en hel del dörrar till vad du kan göra i din produktion. Det blir också mycket roligare att se akustik som ett kreativt verktyg som går att arbeta med och skapa intressanta sound och bygga produktionens rymd.
      Vad som är bra med att arbeta på detta sättet är också att du får en tydligare bild av musiken och produktionen. Det är lättare att följa vilket håll produktionen drar åt när efterklanger och rumsljud finns med. Produktionsmixen kommer att låta mer sammanhängande och färdig. Och om du inte själv ska mixa låten så har du en chans att välja dina egna reverb och slipper att bli besviken på mix-teknikerns reverb-pluggar.

      Nedan finner du resterande delar i serien "Hitta ditt sound" av Kasper Martinell
      Hitta ditt sound del 1: instrument och ljudkaraktär
      Hitta ditt sound del 3: Rätt mikrofon och rätt placering
      Hitta ditt sound del 4: prylarna som lyfter inspelningen
      Hitta ditt sound del 5: rätt mix för rätt ändamål
    • By Jon Rinneby
      Att välja rätt studiomonitorer kan vara både roligt, skrämmande och smått förvirrande – det är som du säkert känner till en djungel där ute. Klart står i alla fall att god lyssning är A och O i varje seriös studio och en förutsättning för att dina produktioner ska låta så bra som möjligt.

      Men räcker det inte med ett par riktigt bra HIFI-högtalare kanske du undrar? Det enkla svaret är nej, då den klassiska högtalarens uppgift är att få musiken att låta så bra som möjligt med allt vad basförstärkning, övertydligt mellanregister och förskönande diskant innebär. Till skillnad från studiomonitorn vars huvudsakliga uppgift är att återge musiken så ärligt som möjligt. Denna kompromisslösa återgivning är ett måste när du ska fatta kritiska beslut i mixens hetta. Studiomonitorer kommer i alla dess former och storlekar, det är därför viktigt att hålla koll på vad du behöver och vad du faktiskt redan har.
      Aktiva eller passiva?
      Det enkla svaret är att du ska välja aktiva studiomonitorer av både praktiska och ekonomiska skäl. De flesta moderna studiomonitorer har nämligen inbyggda Class D-förstärkare som inte kräver någon extern förstärkare. Det finns en del passiva high-end-monitorer som exempelvis PMC, Amphion och ATC, samt klassikerna Yamaha NS-10 och Avantone Mixcubes, vilka såklart också är trevliga för den som har kunskapen och pengarna. Men för gemene man är det aktiva som gäller.
      Storleken och två- eller trevägs?
      Närfältsmonitorer, eller nearfields som de också kallas, är designade för att låta bra nära lyssnaren. Det är också dessa som är vanligast i hemmastudion. Mittfältare (Midfields) å andra sidan är anpassade för större rum och är gjorda för att stå längre bort.
      Många studiomonitorer har ett högtalarelement och en diskant och kallas då tvåvägshögtalare, medan andra har två eller fler element och kallas därefter. Kort och gott handlar det om hur vida bas, mellanregister och diskant ska delas upp i två, tre eller fler delar. En klassisk tvåvägshögtalare har en så kallad woofer för basen och en tweeter för mellanregister och diskant. Dessa separeras med ett så kallat crossover filter så att de (om högtalaren är korrekt konstruerad) låter som en enhet. En tvåvägshögtalare räcker gott och väl för den mindre till normalstora studion, men i ett större kontrollrum eller mastringsstudion är trevägs ofta att föredra. Större högtalare ger mer bas men kräver också ett större och bättre akustiskbehandlat rum. Stora studiomonitorer i ett litet rum är därför inte att rekommendera.


      PSI A17-M är en personlig favorit med sin extremt raka frekvensåtergivning.
      Subwoofer?
      Vanliga studiomonitorer klarar av frekvenser ner till ungefär 40-60 Hz, vilket är förhållande vis lågt. Problemet är bara att ditt rum förmodligen inte kan återge dessa frekvenser korrekt. Frågan är då om du verkligen behöver en subwoofer som klarar ända ner till 20 Hz? Svaret avgörs på om ditt rum är akustiskbehandlat eller inte. Och då talar vi inte om lite äggkartonger i taket, utan en ordentlig omgång med basfällor, diffusorer och andra nödvändigheter - med fördel professionellt installerade. En subwoofer kan absolut tillföra något med sin sköna botten och luft som flyttas, men kan även skapa nya problem i form av att ytterligare ett crossover-filter skapas och att saker och ting kan börja skramla i rummet. Tänk därför gärna en extra gång innan du uppgraderar neråt.
      Vilka ska du välja?
      Avslutningsvis vill jag tipsa om ett gäng riktigt bra studiomonitorer i olika prisklass. Jag inser det komiska (i hopp om att vara behjälplig) att jag motsäger mig själv en smula genom att rekommendera så många. Men förhoppningsvis blir den snåriga djungeln i alla fall lite mer tillgänglig. Faktum är att det är omöjligt att säga vilka som är bäst för just dig. Här får pris, behov och personlig smak avgöra. Tänk på nedanstående modeller är cirkapriser och att priset gäller per styck och inte paret.
      Instegsmodeller
      JBL LSR305 – 1 300 kr Adam T7V – 2 000 kr KRK Rokit 8 G4 – 2 600 kr Focal Alpha 65 – 2 800 kr KRK V6 S4 – 2 800 kr Genelec 8010A – 2 800 kr Yamaha HS8 – 2 900 kr Avantone MixCube – 3 600 kr IK Mul­ti­media iLoud MTM – 3 700 kr Mellanskiktet
      Adam Audio A7X – 5 800 kr Neumann KH 120 A – 6 300 kr Mackie HR824 mk2 – 6 900 kr Focal Shape 65 – 7 000 kr Dynaudio Acoustics BM6A – 8 900 kr Toppklass
      Focal Twin 6 Be – 17 200 kr PSI Audio A17M/A21M – 17 700 kr / 29 200 kr HEDD Audio Type 20 – 19 000 kr Adam S3H – 29 900 kr ATC SCM25A Pro – 45 000 kr PMC twotwo 5,6 och 8 – 20-80 000 kr Barefoot MicroMain27 Gen2 – 50 000 kr Uppdaterad artikel från 2017-11-10

      Läs också: Missa inte Fredagstipset som är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar
    • By soundsnajs
      Tjenare grabbar och tjejer!
      Vet att det inte är så enkelt men kan någon ge mig några pointers om var jag ska placera absorbers eller diffusors för att dämpa reverben lite i rummet för inspelning av ljud?
      Bifogar bild här, jag kommer att sitta mot datorn när jag spelar in.

    • By Luksenburg00
      Tjena, jag är inne på att skaffa ett par studiomonitorer till min hemmastudio. Just nu använder jag mig endast av hörlurar vid mixning (Beyerdynamic DT-990)
      Jag är just nu inne på antingen Yamaha HS7 Eller HS8. Vad finns det för fördelar och nackdelar med dessa två alternativen? Jag sitter i ett sovrum på ca 14m2.
       
    • By Alex Loenn
      Hej!

      Jag är extrem nybörjare inom akustik och behöver hjälp helt enkelt. Jag hittade en bra men väldigt gammal tråd och läste även denna artikel men känner att jag behöver lite förenklad information/tips. Jag bifogar någon bild på rummet i tråden så att ni bättre ser vad vi har att jobba med. Budgeten är inte den största och vi försöker hålla det så lågt som möjligt och samtidigt få så bra ljud som det går. Det behöver dock inte vara i närheten av någon proffsstudio då vi är hyfsade nybörjare men vi vill ha en okej akustik. 

      Rummet är i stort sätt lika brett som långt, i bredd är det ca 3.5m och möjligtvis lite mer i längd,  i närheten av 4 meter. Höjden är ca 2.5m där det är som högst men taket är som det syns på bilderna, alltså sluttande nedåt mot bakre delen av rummet. Där det är hål nu där trummorna står kommer det att byggas vägg och rummet kommer alltså att vara kvadratiskt med sluttande tak.
      Vi har införskaffat dessa: Akustika paneler innan vi gjorde någon form av riktig research (jag vet, dumt). Hur sätter vi upp dessa så bra som möjligt och får det bästa värdet för valutan. Jag läste mig till att hörnen är viktigast och att väggen bakom monitorerna är viktigast. Sätter vi upp dessa där? Enligt mig ser de ut som  några av de absorbenter som var länkade i ovan nämnd artikel.
       
      Tack på förhand för all hjälp/tips.

      /Alex
       
       





  • Pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.