Jump to content
  • Så får du ut det mesta av dina studiomonitorer


    Genelec

    1156863748_Genelec-Guidemonitorer.jpg.fd7899ca6c7693c897709ced9ff3d460.jpg

    Att placera studiomonitorerna rätt är A och O för att få en korrekt ljudåtergivning.

    Knapp.thumb.png.a68455e8743d353a6564c7b90eda7376.png

    En studiomonitor ska vara fullt transparent för det ljudmaterial som återges. Den ska inte lägga till, ta bort eller maskera någonting i materialet, detta med minimal påverkan från omgivningen. Det vi hör är summan av våra örons uppfattningsförmåga, högtalarens prestanda och rummets akustik.

    Att välja rätt högtalare
    Genelecs rekommendationer för vilken högtalare du ska välja baseras på
    avstånd till högtalaren samt önskad ljudtrycksnivå. Till varje högtalare finns även en matchande subwoofer. På Genelecs hemsida finns verktyg som gör det enklare att välja rätt högtalare. Läs mer här.

    Här kommer några tips på hur du hittar rätt lyssningsavstånd och tar reda på den optimala lyssningspositionen:

    Specificera din lyssningsposition
    Dela in rummet i tre lika stora delar: en främre del, mitten och en bakre del. För musikproduktion placerar du dina studiomonitorer i den främre delen. Vinkeln mellan den vänstra och den högra högtalaren ska vara 60 grader. Båda högtalarna ska vara riktade mot lyssningspositionen.

    1627325259_Bild1.thumb.png.c157ed79faa00fa92dfc0d28be02308e.png

    Rumsresonansen som uppstår mellan rummets ytor kallas stående vågor eller rumsnoder. Det maximala ljudtryck som uppstår av rumsresonansen sker mot plana ytor, därför bör du placera lyssningspositionen minst en meter från någon av väggarna för att undvika att hamna där rumsresonansen är som starkast.

    476497891_Bild2.png.1b5e95354dd05e5828d15decac863ac7.png

    Mät upp var i rummet mittlinjen går och placera högtalarna symmetriskt på var sin sida om mittlinjen.

    212717053_Bild3.thumb.png.f2f8aaa072cc3fce0b19d02e16fc6e8b.png

    För en typisk setup med två studiomonitorer rekommenderar vi att högtalaren placeras så att dess akustiska axel ligger i höjd med lyssnarens öron, vanligen mellan 1,2 och 1,4 meter över golvet. För att minimera reflektioner från golvet kan högtalaren vid behov placeras högre med en lätt vinkel nedåt.

    För återgivning av ljud i stereo eller flera kanaler rekommenderas dock inte en placering där högtalaren måste lutas nedåt mer än 15 grader. Högtalarna ska alltid vara riktade mot lyssningspositionen. Ju högre upp från golvet högtalarna sitter desto lägre är risken för frekvensgångsstörningar orsakade av reflektion. Dock ska man försöka undvika att placera högtalarna högre än halva rummets höjd eftersom lägre frekvenser även reflekteras i taket.

    1649335007_Bild4.1.thumb.png.86c92dfdb2b1cf223db07e9411c61095.png

    1660173589_Bild4.2.thumb.png.d8b4796ca211d2eb5a7f7484da9cb21a.png

    453487903_bild4.3.png.bfb6d8bf6b8e5ae107d83744f4f30362.png

    Förslag på hur monitorer kan placeras i två olika typer av rum.

    Placering av högtalare och lyssningsposition i rummet
    Ljud reflekteras från väggar, tak och golv. Ljudnivån för lyssnaren ökar när det reflekterade ljudet är i fas med det direkta ljudet. Om rummets ytor inte utformats så att de diffrakterar ljudet kommer det mesta av ljudet att lämna väggen med samma vinkel som det träffade den. Undvik därför att placera högtalarna så att reflektionerna från den närmaste sidoväggen, taket eller golvet träffar lyssningspositionen.

    1277072368_Bild5.thumb.png.1917de63ba2fef39b910ef8dac4e7f4e.png

    Utsläckning mot den bakre väggen – högtalarplacering
    För att undvika att ljud dämpas eller försvinner på grund av att det reflekteras mot väggen bakom högtalaren bör du följa de här placeringsråden:

    Den här typen av reflektion uppstår bara vid relativt låga basfrekvenser. För att högtalarens basfrekvensåtergivning inte ska uppfattas som för låg är det viktigt att undvika det här fenomenet. Det gör du genom att placera högtalaren så att det är maximalt 60 centimeter från väggen till högtalarens framsida. Det säkerställer att de låga frekvenserna inte dämpas. Det minsta mellanrummet som krävs för att högtalarens bakre basreflexport ska fungera optimalt är fem centimeter.

    698211464_Bild6.png.4054ded51f8d93652731e708150da31b.png

    Läs mer om kalibrering och hur ett ej kalibrerat system påverkar din mixning i vår Monitor Setup Guide.

     

     



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Loading...

Annons


  • Similar Content

    • By Studio
      PRESSRELEASE
      Iisalmi, Finland – September 5th, 2019... Genelec, the world leader in professional audio monitoring, has expanded The Ones series of Ultimate Point Source Monitors to bring uncompromised precision listening to a much wider range of room sizes, listening distances and SPL requirements. The announcement of the new 8351B and 8361A coaxial three-way monitors alongside the complementary W371A Adaptive Woofer System means that The Ones family now delivers uniquely uncoloured and neutral reference monitoring performance - from ultra-nearfield through to mastering-calibre and main monitor applications.

      The Ones range was launched in 2014 with the introduction of the 8351A, whose extraordinary imaging, extended frequency response, controlled directivity and fatigue-free listening enabled professionals to work faster and make more informed, consistent decisions when recording and mixing. In 2017 the 8351A was joined by the 8331A and 8341A models, creating a trio of compact nearfield monitors that stunned users worldwide with their outstanding performance, garnering multiple industry awards along the way. By colouring neither direct sound nor reflections, The Ones rapidly gained a well-earned reputation for making a good room sound incredible.
      Today, the new 8361A three-way coaxial monitor refines the point source concept even further, offering the most advanced acoustic performance of any studio monitor currently available - with extremely high dynamic range, unrivalled directivity and imaging and a short term SPL of 118 dB with peak levels even higher. Now the largest coaxial monitor in The Ones family, the 8361A will deliver an exquisite monitoring experience at any listening distance up to 5 metres, making it perfect for small to medium sized rooms.
      The 8361A features two newly-designed Acoustically Concealed Woofers - generating high SPL output with extremely low distortion - and brand new MDC coaxial midrange and tweeter drivers which provide smooth directivity, low distortion, high SPL and extended frequency response up to 40 kHz. Like all models in The Ones range, the 8361A’s unique Minimum Diffraction Enclosure eliminates colouration and its entire front baffle acts as a Directivity Control Waveguide - producing a fantastically wide, uncoloured sweet spot. Efficient proprietary Class D amplification is complemented by advanced DSP processing, including delay equalisation and twenty precision EQs for room compensation.
      The newly upgraded 8351B shares much of the technology of its other Ones siblings and benefits from the many recent advances in electronic, mechanical and acoustical design that Genelec has continued to pioneer. Drawing inspiration from the electronic design of the 8341A and the driver technology of the 8361A, the 8351B revision has managed to improve on the exemplary performance of its predecessor by offering increased SPL, additional room compensation EQs, equalised delay and enhanced HF response.
      The W371A Adaptive Woofer System is a truly unique concept, designed specifically to seamlessly complement 8341, 8351 and 8361 monitors, and in conjunction with these models creates a series of full-range monitoring solutions with unrivalled neutrality and supreme levels of control over directivity and the effects of room acoustics. For the first time ever, studios can now experience all the benefits of a main monitor, but with the freedom to locate this free-standing system in optimal positions within the control room; even providing the option to switch between nearfield and main monitors without image-shifting.
      Standing at 1100 mm (43 1/4 inches) high and featuring dual high performance woofers, one forward-facing and one rear-facing, the W371A introduces a palette of novel ways to custom- tailor system performance carefully to the room over the critical lowest four octaves. As a result, the W371A offers vastly superior performance compared to standard free-standing loudspeakers or supporting subwoofers, since it offers a flatter and smoother in-room frequency response with more coherent low frequency imaging - yet achieves this without sacrificing envelopment.
       


      Augmenting the dual woofers of The Ones coaxial models with a complementary W371A yields four woofers in total per channel, and these are combined using advanced acoustic measurement to reduce destructive cancellation and standing wave artefacts - through a host of tools including crossover frequencies, polar response and directivity. As a result, the W371A goes further than any other monitoring system in removing the detrimental influences of the listening room on low frequency reproduction – universally recognised as a key issue in all modern studios.
      As part of Genelec’s Smart Active Monitoring family, all models in The Ones range integrate tightly with Genelec’s GLM software application, which can configure, calibrate and control entire Genelec smart monitoring systems. Based on experience from thousands of studios around the world, GLM is able to minimise the listening room’s influence on the sound, enabling the user to produce mixes that translate perfectly to other systems, whether the format is mono, stereo or high channel count immersive.
      Commenting on the launch, Genelec Managing Director Siamak Naghian said:
      “No other family of studio monitors can offer this level of coherency, control, neutrality and sheer ability to adapt to any acoustic environment. From the ultra-nearfield precision of the 8331A to a full-range system comprising the 8361A and W371A, our point source technology is now fully scalable, broadening its appeal still further and maintaining The Ones’ position as the industry’s benchmark for truthful reference monitoring.”
      For more information please visit www.genelec.com
    • By 4Sound
      Podcaster har kommit att bli ett riktigt populärt format. Så här skapar du din egen.
      En podcast är ungefär som att ha ett eget radioprogram. Du bestämmer själv vad du vill prata om, vilka eventuella gäster du ska ha och hur ofta du ska sända. Att skapa sin egen podcast är inte särskilt svårt. Processen ser ut ungefär enligt följande: Först planerar du vad avsnittet ska handla om, sedan spelar du in avsnittet, därefter klipper du det (inte ett måste) och slutligen publicerar du det.
      Men för att kunna utföra alla dessa steg behöver du teknisk utrustning. Du kan förstås spela in ljud på din mobiltelefon eller direkt i datorns inbyggda mikrofon men det blir sällan särskilt bra kvalitet. Eftersom podcasten är ett ljudformat är ljudkvalitet a och o.
      Det vanligaste tillvägagångssättet är att man kopplar en mikrofon till datorn och spelar in allt som sägs i ett ljudprogram. Det finns gratisprogram, exempelvis Audacity – men även betalprogram såsom Adobe Audition och Protools. Till Mac finns även Garageband som ett bra alternativ.
      – Spelar du in i en dator, istället för direkt i mobiltelefonen, har du fördelen att du enkelt kan editera ljudspåret i efterhand, till exempel klippa in en jingel eller klippa bort sådant du inte vill ha med. Jag rekommenderar också att du använder en bra studiomikrofon, säger Chris Andersen, produktspecialist Luthman SMTTS.                           



      Skapa rätt ljudmiljö                                                                               
      Ska du ha gäster är det en god idé att välja en rundtagande bordsmikrofon som plockar upp ljudet från flera riktningar. Alternativt en som plockar upp riktat ljud men från minst två håll. Ett annat, ofta lite dyrare alternativ, är att sätta så kallade myggor på alla – då är du inte beroende av att personerna måste sitta stilla och prata mot mikrofonen.
      Kommer mikrofonen att befinna sig nära munnen på de som pratar kan det även vara bra att köpa till ett puffskydd.

      Förutom utrustning behöver du även en passande miljö. Har du inte tillgång till en studio finns det ett par faktorer du bör tänka på när du väljer rum. Stora rum med få möbler ger sällan god akustik, då kommer ljudet att studsa mot väggarna. Välj istället ett välmöblerat rum med mycket mjuka material.
      – Sovrum brukar vara bra. Där finns det ofta gardiner, puffiga kuddar och annat som bryter ljudvågorna. Köket är däremot ett sämre alternativ eftersom det främst är hårda ytor där, och dessutom bakgrundsbrus från vitvaror, säger Chris Andersen.
      Spela in
      När du har all utrustning på plats i rummet som du har valt är det bra om du först gör en testinspelning och lyssnar på ljudet – både i hörlurar och högtalare. Då får du en uppfattning om hur det kommer att låta för dina lyssnare. Är du nöjd är nästa steg att du börjar spela in.
      Råkar du få med störningsljud kan du tvätta ljudet i efterhand.
      – Det finns ofta plugins till programmen som har just det ändamålet. Personligen använder jag en som heter Izotope RX6 och jag vet att den är populär även bland andra, säger Chris Andersen.
      Nå ut till publiken
      När du är nöjd med din inspelning är det dags att publicera den. Många rekommenderar podcasthotell som har till uppgift att lagra dina avsnitt och distribuera dem till kända podcasttjänster. Men Chris erfarenhet är att det är bäst att börja smått.
      – Ladda upp på exempelvis Soundcloud och sköt distributionen till Itunes och andra platser själv i början – tills du har en publik och kanske även en inkomst på podcasten. Först då är det mer motiverat att börja betala för ett podcasthotell.

      Tips för dig som är ovan
      •    Bestäm i förväg hur långt varje avsnitt ska vara och vilket ämne det ska handla om.
      •    Skriv gärna ett manus eller ett par stödpunkter som du kan hålla dig till.
      •    Försök att prata så naturligt som möjligt.
      •    Lyssna gärna på några populära podcaster och hämta inspiration. Vad gillar du? Vad gillar du inte?
    • By MrOnion
      Hej Alla!
      Jag funderar på att hyra ett rum i källaren av vår bostadsrättsförening för att ha som kombinerat rum för att spela in talböcker och som övningsrum för klassisk sång. Rummet är cirka 4x3m med rätt lågt i tak (vanlig källarhöjd...?) och väggarna är i betong. Två av väggarna (en kort, en lång) gränsar mot cykelförråd, en lång mot ett förrådsrum och en kort har ett fönster ut mot en dunge. Ovanför är en lägenhet med en barnfamilj, vilka ofta arbetar hemifrån. Rummet har en nyinsatt metalldörr, som ser relativt tung och tät ut.
      Det jag behöver hjälp med är att få något slags hum om vilka summor det rör sig om att få rummet anpassat till mina behov, vilka är att kunna spela in talböcker med ett relativt gott resultat, samt att kunna sjunga opera där inne utan att störa grannar.
      1. Inspelning: Jag behöver kunna spela in utan störande ljud utifrån och med så lite rumsklang som möjligt. Det är inte så mycket trafik i källaren, så lite naivt tänker jag att det inte finns så många källor till kraftiga, störande ljud därifrån, bortsett från de tider på dygnet som folk hämtar och lämnar cyklar och barnvagnar på väg till och från jobbet. Dock går det varmvattenledningar i taket precis utanför dörren. På utsidan är det likaså långt till någon mänsklig aktivitet. Den mest frekventa ljudkällan torde vara grannarna ovanpå.
      Härifrån kommer huvuddelen av inkomsten, så jag vill kunna göra bra inspelningar, men jag har kollegor som spelar in i garderober utan annan akustikanpassning än kläderna däri, och de har fått godkänt, så kraven är kanske inte så högt ställda som man kunde tro. Jag gissar att rummet egentligen är för stort för detta, men storleken är rätt bra för nästa behov.
      2. Övning: Jag behöver kunna sjunga utan att störa grannarna, åtminstone inte de som bor ovanpå. Det är skönt med lite efterklang, men mina öron föredrar dämpat framför badrumsklang i längden.
      Så, hur mycket pengar är t.ex. 10.000kr i det här sammanhanget? Räcker det till material för att göra något vettigt med rummet (utrustning och inventarier kommer sedan), t.ex. ljudisolera kraftigt uppåt, och lite åt sidorna? Behövs det dubbla, eller femdubbla? Kan jag garantera styrelsen att rummet går att återställa relativt enkelt? Utgå från att jag inte kan någonting om något och att jag har fem extra tummar mitt i varje hand!
      Tacksam för hjälp!
      /John
    • By beyonce
      Heeeeeeeej
      Letar efter bra ljudabsorbenter men allt är så fucking dyrt. Funkar det lika bra att köpa madrasser av skumgummi, skumplast o Polyeter o allt vad det heter? Alltså typ 5 cm o 10 cm tjocka. Hittade billiga barnmadrasser med bra mått o tjocklek o tänkte klä in det i tyg men vill ba veta om det funkar bra :)))))) 
      Funderade på dessa:
      https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00314581/
      https://jysk.se/sovrum/madrasser/barnmadrasser/skummadrass-60x120-basic-f5
      https://www.stoffochstil.se/hobby/skum-and-fyllning/babymadrass-60x120x5cm
      https://www.stoffochstil.se/hobby/skum-and-fyllning/palldyna-80x120x10cm?RaptorItemClick=True
      https://www.stoffochstil.se/hobby/skum-and-fyllning/skumkudde-50x50x10cm
      Undrar också om ljuddämpningsplattorna från biltema är nått att hänga i granen??
      Please help
    • By Cagecurrent
      Akustikplattor 120x105 cm inklusive fästen. 8 st.
       
      Jag har även 3 smalare blå. Men dessa ingår inte i det angivna priset.
      1500 kr, men det kan diskuteras.
      Hämtas på Kungsholmen i Stockholm (skickas inte).
       
      Mejl: per@cagecurrent.com


  • Pressmeddelanden

×
×
  • Create New...