Jump to content
Annons

waatani

Medlem
  • Antal inlägg

    35
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Låt säga att du hittat en snutt musik på svt's hemsida, ett videoklipp från nåt program - som du vill jobba med i Logic. Hur gör man detta enklast internt i datorn - utan att använda extern mixer eller externt ljudkort? Det borde väl funka att ställa inputen på vald kanal i Logic så att logic lyssnar på "computer sound" el dyl (?)
  2. Live är man tvungen att fokusera på vad som är viktigast, speciellt om det är flera band samma gig, oj, en ny sångerska som sjunger svagare - EQ:a, komprimera, höj eller sänk - de flesta i publikum lyssnar på leadinstrumentet (?) och det händer för mycket för att ha 100 koll på allt i samma sekund - alltså fokusering på det viktigaste. Lägg bandet på separat grupp, sången på en annan - då blir det lättare att snabbt hitta balans mellan de båda. Man måste spela med reglarna. Består bandet av 4 pers så är man som ljudtekniker medlem nr 5. Man måste kunna arren bättre än de enskilda medelmmarna i bandet för att presentera musiken rättvisande för publiken. Ett band som vill låta riktigt bra måste ha med ljudteknikern på repen - åtminstone på prodrepet (sista innan gig) för att ljudbilden skall kunna bli den bandet önskar. Ljudteknikern måste vara musikaliskt för att detta skall funka. Därför är det sällan bra med tekniknördar som kan allt om hur man mäter signalförhållanden och kan allt om speakonkontakter och kompressorer. Man tjänar som band på att ha en ljudtekniker som spelat alla intrument och som lyssnat på all tänkbar musik och som, framför allt, har förmågan att tänka musikaliskt. T.x The Real Groups ljudtekniker Janne Appelholm kan arren bättre än de som sjunger. Han vet exakt i vilket ögonblick 1:a tenor har den viktiga kromatiska figur som gör att harmoniken lyften melodin på rätt sätt. Oj, det blev långt det här, men vad jag vill ha sagt är egentligen att ljudteknikern behöver öra OCH tekniskt kunnande. Men mest öra kanske. Detta gäller ju både live och i studio naturligtvis. Ett tips för de som vill lära sig mera är att köpa några böcker om mixning på amazon.com, det finns litteratur om både live och studiomixning - skitbra tips, alla lär sig något.
  3. i de "mindre" menyerna finns View/colors (iallafall i Logic Pro)
  4. waatani

    Nivåer

    Alltså - ett förtydligande: om man på kanal 1 har en överstyrd signal, som slår över på rött, och skickar alla kanaler till Bus 1 där man ställer ned gainen så låter resultatet i mastern inte längre överstyrd - det stämmer. Men är det verkligen så att det faktiskt inte trots detta finns en överstyrning i kedjan och att headroomet ätits upp - trots att det i matsren ser OK ut och låter OK? Någon?
  5. waatani

    Nivåer

    Låter ju enkelt som en dröm. Funkar det verkligen, blir det ingen överstyrd nivå ngnstans i kedjan då?
  6. waatani

    Nivåer

    Om man spelat in en låt o i mixläge märker att mastern slår över, och det dessutom är så att hyperdrawvolymförändringar är gjorda, eller olika lathcar vilka automastiskt ställer tillbaka nivåerna igen efter att man dragit ned enskilda kanaler - vad är då de bästa tipsen fär att få ned alla nivåer jämbördes lika för att utnivån ska bli tillfredsställande?
  7. waatani

    M/S XY mm

    Tack för utläggningen Gunnar! Vilken kyrka spelade du in Mozarts req i? Vilken kör & orkester? När man talar om M/S tekniken - och att den 8-kopplade micen skall stå i 90 graders vinkel mot cardioidmicen - finns det ngn bra bild på detta - jag greppar inte riktigt hur man menar där. Menar man att 8-micen skall riktas mot allt utom själva ljudkällan s.a.s?
  8. waatani

    M/S XY mm

    I alla inspelningsguider som tar upp "riktig" akustisk inspelning kan man läsa om M/S stereoteknik, X/Y-teknik och lite andra varianter, ibland kallade "coincident recordings", "near coincident recording" och "spaced recording". Jag förstår "ungefär" principerna men har fortfarande inte hittat någon riktigt bra pedagogisk förklaring av inspelningssätten. Så nu slänger jag ut ärendet bland alla er på detta kunskapsfyllda forum: finns det någon som kan beskriva teknikerna, eller ge tips på bra länkar (helst med bilder) för att få inspelningar med kör och orkester att bli så bra som möjligt? Den som svarar får gärna ha egna erfarenheter av inspelningar med teknikerna!
  9. Men din beskrivning är ju riktig, q-värdet begränsar hur stort frekvensomfång som påverkas. Det rundar också av , som sagts, kring grunfrekvensen, så att det blir en mer eller mindre utjämnad kurva. Om lowcuten i Logic inte har q-värde så betyder det bara att effekten inte har den parametern synlig och möjlig att ändra. Filtret har dock då ett förinställt q-värde. En säkning på 3 dB vid t.ex 270 Hz , påverkar i nästan alla filter andra frekvenser än bara just 270Hz, med olika utjämning.
  10. allt du lägger efter en effekt påverkar kanalen. Du kan lägga hur många eq som helst efter en lowcut.
  11. Alla mina bussar har blivit Stereo (1-2, 3-4 etc) istället för mono. Dvs när jag skall bussa 4 gitarrer till bus 1 så hamnar de automatiskt på bus 1-2 - och detta fattar jag inte. Någon som vet hur jag ställer om så att alla busar blir mono? (Alla låtar i Logic på denna dator har detta problem).
  12. Kör Logic i en Mac Powerbook. Har en extern Lacie-disk på 250 GB. Hur är det - bör jag ha igång den och se till att audiofiler o samplingar etc ligger i den (kanske hela logic?) istället för lokalt i datorn? Tjänar jag prestanda eller nåt på att använda den? Idagsläget har jag den bara som backup.
  13. Alltså, låten är ju Studios egen mixologiuppgift och jag behöll endast leadsången och gjorde om allt annat, inkl egna körer. Bytte tonart från moll till durparralellen (går alltid att göra!). Så jag har inte gjort låten utam bara masakrerat den!
  14. Enkel mic vid powerbooken, Logic. 4 stämmor och dubbning + trubbning. Bussat iväg alla spår till en compressor, EQ o eko.
×
×
  • Skapa ny...