Jump to content

pboy

Medlem
  • Content Count

    89
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

1 Follower

About pboy

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Stad/plats
    Stockholm
  • Intressen
    Musik - och övrig konst - med ett personligt uttryck.
  • Home page
  1. Jag tycker Buffer Shuffler är ett mycket tilltalande verktyg! Och jag kan tänka mig att man också kan bygga en <a href="http://www.perboysen.com/archives/161" target="_blank">sån här</a>. Håller på mycket med den sortens realtidsprocessning av live-instrument, främst i Mobius som har ett skriptspråk där man kan bygga såna där saker. Men slumprendering verkar vara bättre med Max For Live. Jag använde Live en del förr (på scenen, studio är en annan sak), sedan gick jag över till Bidule och när Mainstage kom ut började jag använda det för att komma åt alla de pluggarna och instrument
  2. LOL - bossiga tjecker knäcker lika bra! :-)
  3. Nej, det har du så rätt i. Jag har själv ringt arrangörer som bedyrat att de satt in pengarna på mitt konto, mot den faktura jag skickat. Men vid kontroll av kontot har inga pengar satts in. I mitt fall gick jag inte till domstol med detta eftersom det för min del fanns mer, och bättre jobb, i sikte från denna arrangör. Och det visade sig senare att jag "tjänade mer" på att inte bråka om det tillfälle då gaget uteblev. Trist, men ett typiskt "sad facts of life"-scenario man får leva med.
  4. Hej! Alla som är eller har varit ute och spelat konserter har sine egna knep för att hittta spelställen. Kan vi posta in våra tips här? Jag tror många sitter på kloka funderingar kring saker som: Vilka ställen bör man kontakta och erbjuda spelning i storstäderna? Finns det register för vem man ska ringa på storstädernas ställen som kör livemusik? Hur långt i förväg bokar de? Finns det tips kring andra spelställen, typ semesterhotell och färjor? När funkar det bra med management/bokningsbolag? När är det bättre att hålla i det själv?
  5. Hej! Jag gör efterforskningar inför en kommande artikel och skulle vilja höra historier om hur du, ditt band eller någon ni känner, åkt på blåsningar i samband med att man åkt ut och spelat live. Dela gärna med er av råd och tips! För det är ju så att när man råkat ut för något riktigt botten-napp tar man med sig erfarenheten av hur det går att undvika samma smäll i framtiden. Så vad ska man se upp med när man bokar gig, planerar turné, hyr PA etc?
  6. Håller med. Inte bara för trumljudet utan hela stuket! Gillar deras melankoliska vibb i låtarna. Det här är den första skivan de gjort som har ok ljud även om musiken alltid varit svinbra.
  7. Hej alla! Blekinge Jazz & World Music Camp Observera: sista anmälningsdag 12 maj! Kursen kommer som vanligt att inrikta sig på Jazz & Världsmusik/Folkmusik, men nytt för i år är att livelooping och musikproduktion också kommer att finnas med som en del på kursen. Vi kommer som vanligt att ha ensemblespel, gemensamma workshops men också en hel del möjligheter för eleverna att själva välja sin inriktning på det man vill lära sig mer om. Mer info kommer lite senare i vår. Om ni vet någon person, skola e.d. som kan vara intresserade av BJ&WM-09 får ni gärna skicka informatio
  8. Grejen med den här oktav-boxen är att han lägger till en oktav UNDER led-stämman. En klassisk pedal för detta är den gamla Blue Box. Att lägga till oktaven under ger inte samma wobbliga mes-klang som att addera ovanför det man spelar. Och man gör det förstås efter disten (efter förstärkaren om man kör med förstärkare på distläge) Fast jag är nog inte så säker på att det är en oktav-down-pedal hela vägen under det där partiet. På ett ställe, där undre oktaven är panorerad lite mer åt sidan än ledstämman, låter det faktiskt som han spelar samma solo en oktav lägre som ett extra pålägg - alltså
  9. David Sivers som var med och startade CD Baby vill avlasta dina sysslor som tar fokus från musikskapandet. I mars 1998 startade amerikanen Derek Sivers CD Baby, som snabbt blev en ledande distributionskanal för oberoende musikartister. Nu har Derek sålt CD Baby och satsar på att bygga upp ett internationellt nätverk av assistenter, Muckwork (engelska för skitjobb, reds anm), som ska hjälpa musiker med rådgivning och andra tjänster. Han dammsuger internet i jakt både på ambitiösa artister i behov av hjälp och erfarna personer som gärna hjälper ambitiösa artister. Affärsidén tycks vara att
  10. Håller med om det. Sedan tänkte jag bara flika in att jag tror jag vet varför felet uppstod från början. Jag har nämligen själv upplevt hur jag som studiogitarrist har spelat "fel" på precis samma sätt. Det händer när man har en dålig "medhörning". Observera att "medhörning" också är ett subjektivt fenomen; musikern kan ibland behöva en vänlig spark i arselet för att komma ihåg att lyssna på rätt ljud i bakgrundsmusiken den spelar till. För en live-trummis som inte är van vid att lyssna i hörlurar är det ganska naturligt att han kanske lyssnar för mycket på sina egna trummor i kannorna och då
  11. pboy

    Studiotricks!

    Påminner mig om ett annat trick för att utnyttja sympatisvängningar i trumskinn. Jag skulle spela ett gitarrsolo i en låt och stod inne i iso-rummet med hög volym på en gitarrförstärkare+högtalare. Då sprang teknikern in och välte ner en golvpuka på golvet och stoppade inspelningsmikrofonen inuti den liggande golvpukan. Trumskinnet var alltså mellan gitarrhögtalaren och mikrofonen. Jag tyckte inte det blev "bättre" men rätt annorlunda och konstigt lät det i alla fall.
  12. VST betyder Virtual Studio Technology. Steinberg lanserade detta protokoll och det stöds av både instrument- och effektpluggar. Eftersom Psymotor listar ett antal mjukavaruinstrument är det nog detta han menar när han skriver "VST". Det här var den mest bisarra diskussion jag sett, får se till att avaktivera e-post så jag inte hamnar här igen :-))
  13. Jag fick en gång rådet av en heltidsarbetande gitarrtekniker att använda Zippo-vätska! Inte för att behandla träet i halsen utan för att behålla tonen i strängarna. Som icke-rökare hade jag ingen aning om vad denna magiska brygd är för något så jag gick runt i några affärer och frågade efter "Zippo". I en tobakshandel fick jag napp - det är någon slags besinläsning man laddar cigarettändare med. Som produkt har Zippo funnits sedan 1932 och den har även dokumenterats som användbar för att elda upp giterrer på scenen. Någon tipsade om isopropanol. Det har jag också använt mycket, men då för r
  14. Ha, ha... jag SÅG inte den grodan innan jag lusläste trådnamnet. Man är tydligen så van vid det ordet att hjärnan "översätter" det innan man ens orkar titta på bokstäverna. Först trodde jag du menade "inspelnings filer" (heter ju inspelningsfiler på svenska). Om de någonsin släpper en svensk version av programmet, kommer den då att heta Albertssons Liv? ;-) Förresten, vad betyder egentligen "Ableton"? Ordet finns ju inte i vanlig engelska. Är det ett (dåligt) skämt på temat "Being Able To..."? Egentligen ett dåligt namn, om man lyckas "tänka bort" varumärkesstatusen.
  15. Jag tycker Oves fråga är bra ställd. Men jag tycker också att de flesta har missat en viktig faktor för musiker: TID! Varför ska man ha en superljudanläggning hemma när man hellre vill använda sin tid till att öva och spela på sina instrument än att sitta ner och nöjeslyssna på musik? Skulle man trots allt anslå tid till att lyssna handlar det mest om att kolla in något man vill lära sig och då duger vilken kass ljudkvalle som helst. Jag tror alltså att det ligger en viss sanning i påståendet att musiker generellt har sämre hemmaljudanläggningar än icke-spelande musikälskare. Ytterligare en
×
×
  • Create New...