Jump to content

Österbackstudio

Medlem
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About Österbackstudio

  • Rank
    På gång

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Delsbo/Stockholm
  • Min utrustning
    Master: Imac 27 5k 16m ram, Roland A-88 keyboard, RME Fireface UC, Mac OS OS X 10.10, Cubase 8,5 PRO

    Slave: PC Intel i7 7700K 4,2Ghz, 64MB DDR4, ASUS PRIME Z270-K LGA1151 Moterboard, 2GB SSD
    Instruments PRO, Ensemble PRO, MIR PRO, VSL SE +, App Solo Violin +, App Strings +, Ivory Pianos
  • Intressen
    Spelar piano och skriver eget.
    Bygger just nu en studio hemma på gården utanför Delsbo.

Recent Profile Visitors

1,092 profile views
  1. Hej Daze91, Jag är ganska händig och kan göra i princip allt utom el-dragning. Har inte satt någon budget utan har bara "byggt på" när jag haft tillfälle. Får snickar-rabatt på material hos byggfirmor då det är ett så pass stort projekt. I och med att taket nu kommer att bli klart innan vintern hoppas jag kunna göra klart insidan nu i vinter. 🙂
  2. Hej! Efter ett smärre uppehåll pga av födsel och bajsblöjs-byten fortsätter nu byggandet. Prio är fortfarande taket men som ni kan se på bilden är halva taket redan klart (lagt spont, duk och läkt för). Räknar med att snart även vara klar med den högra sidan. Därefter börjar det roliga, dvs att regla väggar, isolera etc... Ska bli skönt att arbeta inomhus och vara oberoende av väder och vind...
  3. Hej Alla, Efter ett uppehåll (blev tvungen att bygga ett snickeri) så fortskrider bygget av studio. Ställning monterad, gammal plåt demonterad och nu håller vi på att spika råspont för att längre fram kunna isolera från insidan...
  4. Nä det är ju en bra fråga. Antar att det beror lite på hur man vill kunna använda studion. Jag gillar tanken med att ha ett kontrollrum dedikerat för lyssning men det går ju förstås att ha en helt öppen lösning också. Har fått lite inspiration från "Allair studios" och dom har en helt öppen yta. Se länk...
  5. Hej Jizzen, vet inte på rak arm. Har inte satt upp någon budget och har ännu inte någon färdig plan för hur allt ska byggas. Det blir ju stor skillnad i pris beroende på val av fönster, dörrar, värme, ventilation etc. utöver det är det ju gips, reglar och isolering vilket är lite lättare att räkna på. Jag tar en bit i taget och försöker att hitta smarta/kostnadseffektiva lösningar.
  6. Hej Johnny, "I hear you" och jag instämmer i att man behöver hitta den nivå som man är nöjd med. För mig är det viktigaste att ha en kreativ miljö att skapa musik i. Ljudisolering och akustik är också viktigt men sekundärt. ?
  7. Dag 5 Montering av byggställning påbörjad. Detta för att i nästa steg lyfta gammelplåten och lägga spont, takpapp och strö- bärläkt därunder.
  8. Dag 4 Rivningen fortsätter. I skrivande stund är i princip hela sädestorken riven och man kan börja föreställa sig hur det kan bli.
  9. Hej, Flytande golv har jag strukit då det inte känns motiverat. Det lutar dock åt att ha dubbla väggar mellan kontroll- och inspelningsrum (som du föreslår) med luftspalt emellan. Dock så vet jag ännu inte om jag ska ha dubbla väggar på de resterande väggarna runt om de två rummen eller om jag bara ska ha en välisolerad vägg med mycket gips på. Det som talar emot detta är dom tvärgående balkarna som jag på något sätt måste bygga runt...
  10. Dag 3: Rivning av vägg på sädestork. Nu börjar man få en känsla för rummets storlek.
  11. Hej HomerJSimpsson, 2 dedikerade katter finns redan på gården, så ljud från gnagare = 0db Angående dubbla väggar eller inte... vem vet, det kanske finns någon kunnig som hänger på detta forum. ?
  12. En grundläggande frågeställning som jag måste ta ställning till är hur vägg- och takkonstruktionerna bör se ut. Optimalt är ju, som jag förstått, att bygga en musikstudio direkt på eller under marknivå med flytande golv och helt frånkopplade inner och ytterväggar. I mitt fall kommer studion att ligga en våning upp på ett massivt spontat trägolv. Detta medför både för och nackdelar. Fördelen är förstås att utsikten kommer att bli fantastisk men det innebär ju också en del begränsningar. Då jag inte har några direkta grannar, är isolering från miljöljud inte det primära utan det viktigaste för mig är främst att ljudet från inspelningsrummet i så liten utsträckning som möjligt ska nå kontrollrummet. Här kommer några frågeställningar: 1) Finns det någon poäng med att ens överväga ett flytande golv på ett upphöjt trägolv eller ska jag stå fast vid min plan behålla trägolvet som det är och regla/isolera golvet underifrån? 2) Om jag inte bygger ett flytande golv, finns det ändå en poäng att bygga helt frikopplade inner och ytterväggar i kontrollrummet? Dvs, vad är poängen/vinsten med att ha "delvis frikopplade kontaktytor"? 3) Om jag inte bygger frikopplade inner- och ytterväggar utan istället bygger vanliga enkelväggar, finns det då en poäng i att bygga frånkopplade väggar (dubbelvägg) mellan kontroll- och inspelningsrum? Hur hade ni tänkt kring detta?
  13. Har uppdaterat ritningen med att byta plats på live-rum och kontrollrum:
  14. Tack trodes och Jizzen. Här kommer fortsättning... Dag 2 Dom snålade inte med spik förr i tiden men efter en dags rivning med slägga och kofot är nu taket på sädestorken äntligen borta. Inte helt oväntat hittades en gömma med lektyr ovanpå konstruktionen...
  15. Så, nu har projektet börjat! ? DAG 1 Städning av loge och sädestork (den stora fyrkantiga träkonstruktionen som sedan ska rivas). Låg ett ton av skräp och maskiner på sädestorken som måste flyttas innan rivningen kan påbörjas. Sädestorken (den gulklädda mannen är min flickväns far). Den gamla scenen. Logen har tidigare varit en festlokal och to emot band från 60- till början av 80-talet. Finns lager på lager av gamla affischer som jag tänkte frilägga och bevara på passepartout.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.