Jump to content

nickponcho

Medlem
  • Content Count

    174
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

1 Follower

About nickponcho

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 03/14/1979

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm, Sweden

Personlig information

  • Hemsida
    http://nickponcho.com
  • ICQ
    0
  1. Hur gammal är den? Vad ska du ha för den? Vart bor du?
  2. Hann pilla en hel del igår.. Jag är helt chockad över vilken skillnad i sound det är mellan mitt gamla Mbox 2 Pro kort och RME UCX. Och latency med UCX är inte ens att tänka på... TotalmixFx är klockrent. enklare routing får man leta länge efter. Mic preamparna låter fantastiskt rent (vilket dom ska), ingen färgning. Nu hör jag verkligen hur mycket rum jag får med i micken (Neumann TLM103). Dom inbyggda effekterna i totalmixfx är ok, men inte mer än så ;-) DiGiCheck verktygen är verkligen bra för att mäta signaler med. Märkte att om man som jag kör FW400->FW800 kabel så kan man köra utan strömadapter... men då går fläkten på MBP i toppen, vilket inte är så lyckat. Kopplar man däremot in strömmen och slår på den. så går fläkten ner ganska fort. Är lite skeptiskt till just strömkontakten då den sitter väldigt löst i Chassit på RME UCX. ska det vara så? Men i övrigt Zuper nöjd med köpet.
  3. Jag brukar använda flera färdiga kickar och skapa lager, sedan skicka dom till en buss och komprimera (klistra) ihop dom och är dom för höga i mixen och spricker om du limiterar så mixar du med för högt db / kanal. I logic finns ett sk internt headroom per kanal, men inte på master stereo out bussen. Så länge inte kicken låter spräkt på din kanal så är det lugnt. men tänk hela tiden på masterbussen. A/B testa under mixens gång med en limiter/compressor för att se fur din kick låter. Brukar ligga runt -7 RMS på Master bussen, för att ha koll på det så kan du använda de inbyggda inserts i logic eller denna gratis mätaren http://www.voxengo.com/product/span/ Om du kör logic skulle jag rekommendera dig att ställ om Logic Pro > Preferences > Display Audio och scale till "Sectional dB-linear" då behåller du lite headroom genom sockerpiller-effekten. ;-) Ett annat tips kan vara att ibland använda omvänd mixning. SÄnk masterfadern max och höj den sakta tills du hör kick, snare sedan sång.. osv här är ett exempel
  4. Ska kika närmare på den ikväll/natt... men har hört läst och förstått att det är ett väldigt bra ljudkort.. Körde Mbox 2 Pro innan, men var väl inte helt nöjd med det...
  5. Var och hämtade mitt RME UCX idag... kommer med mina reflektioner inom kort
  6. RME och Motu har lite olika "mellan input-output" programvaror totalmix och cuemix.. någon som är bättre eller sämre. Hur är drivrutinerna för de respektive enheterna?? stabila? låg latency? verktyg m.m.?? Lutar kanske åt RME efter en hel del googlande..
  7. Är det stor skillnad i ljudkvalitet mellan Apogee (som sägs vara riktigt bra) och motu eller RME UCX
  8. Hej ! Jag står i valet och kvalet att köpa ett nytt ljudkort Behöver ha låg latency vid inspelning och bra kvalitet på ad/da. 4-6 ingångar Mik/Line ett plus år om det finns instrument ingångar. Gärna firewire då jag har en ledig port på min MBP Kör logic 9.1.8 på OSX Lion Har kikat på dessa. - Apogee Quartet - Focusrite Liquid Saffire 56 - Motu 896mk3 - RME UCX Vad ska jag välja och varför??
  9. Mikrofonkabel står mellan Cordial CMK 222 och mogami... vad väljer man.. tror Cordial duger gott. Men kan man använda mikrofonkabel för att bygga Line-kablar typ för Keyboards/synthar, cd spelare m.m. eller ska man använda annan kabel till det. Instrumentkabel blir Cordial CIK 122, men vil ha något alternativ.
  10. Hej! Tänkte göra lite egna kablar med utgångspunkt bra kvalité. Balanserade kablar skall tillverkas. Neutrik kontakter föredras Men vilka kablar (på metervara) borde köpas och vart hittar man dom? Vill gärna ha olika färger på kablarna.
  11. AKG K702 är en öppen hörlur som lämpar sig perfekt som referenslur i studion. AKG K702 ger ett extremt tydligt och ärligt ljud och är skön att ha på sig även under långa mixningspass. Hörluren tar tillvara på AKGs Varimotion two-layer diaphragm som försäkrar exakt högfrekvent återgivning och en detaljrik low end. Specifikationer: Vikt (utan kabel): 235g Känslighet (dB/mW, dB/V*): 105 Frekvensomfång: 10Hz - 39.8kHz Maximal ingångskraft: 200 mW Impendans: 62 ohm Medföljande adapter: 3,5mm-6,3 mm Övrigt: - Utbytbara earpads - AKGs patenterade justerbara huvudband - Exklusivt huvudband i läder - 3 meters 99.99 procent oxygen-free kabel - Single-sided kabel - Guldpläterade kontakter - Patenterat Varimotion membran - 2-lagers membran - Open-back (öppen) design Köpt på DJ Service i stockholm knappt använda pga att jag införskaffat Monitorer, dom är riktigt bra att mixa i Nypris 2800kr Mitt pris 2000kr Kartong och kvitto finns, kan skickas (mottagaren betalar frakten)
  12. FUngerade klockrent !!! med dom drivarna... nu lirar allt som det ska.
  13. Hej Jag skulle vilja sänka ett orgelsolo ett halvt tonsteg. vad är enklast och hur skall jag ställa in det?? Skall jag använda en pitchshifter? och hur skall jag ställa in den? eller skall jag editera filen och under Factory använda Time and Pitch Machine? och hur skall jag ställa in den. Alltså vilka värden behöver jag ställa in. jag vill inte sänka tempot på orgelsolot.. Vet att ni har svar på detta =)
×
×
  • Create New...