Jump to content

maxkarlstedt

Medlem
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About maxkarlstedt

  • Rank
    Medlem
  1. Hej! Jag har en Audient iD14 och mikrofonen Schoeps CMIT5U. Jag undrar om följande inspelningsenhet har en bättre mic preamp än mitt nuvarande externa ljudkort har: https://www.thomann.de/se/sound_devices_mixpre_3.htm (Sound Devices MixPre-3) Jag får nämligen inte tag på denna: https://www.sounddevices.com/products/recorders/702t som inte verkar vara samma mic preamp som "Kashmir" som finns i SD MixPre-3? Är MixPre-3 bättre än Audient iD14 gällande mic preamp så det är värt investeringen om man ändå har en high-end mic? Ändamålet är att spela in monolog i syfte för utbildningskurser på nätet. Har ljudbehandlat rum med akustiska paneler bakom mig dit micken är riktad. Tänkte även införskaffa någon panel att hänga i taket för ännu "torrare" ljud. Eller räcker mic preamp i Audient iD14 för just mitt syfte? Jag saknar "utbildning i att lyssna efter specifika frekvenser" så jag kanske inte kan höra skillnad och mina kurser riktar ju sig mot gemene person så de lär kanske inte heller höra någon skillnad? Tack för hjälpen på förväg! / Max.
  2. Tack så mycket för svar! Jag ser att flyttfiltar rekommenderas. Hittade en här på Rusta som finns där jag bor: https://www.rusta.com/se/flyttfilt-p956601140101.aspx Kan det vara något må tro? Om jag förstått det hela rätt så kommer den enbart att dämpa ett viss frekvensomfång: övre mellanregister och diskanten medan i princip all bas går igenom materialet? Jag har ett par stativ som jag kan hänga det mellan. På ett annat forum gjorde en snubbe denna bild som visar exakt hur det är tänkt att vara: Däremot kommer jag att inte exakt stå 45 grader vinklad utan snrare mer 60-70 grader för att jag tittar mot kameran som är längst nere åt vänster på bildan ovanför. Denna bild kom dock innan jag sa att jag måste ha med bokhyllorna som bakgrundselement och då rekommendera det att ta bort spånskivorfna från hyllorna och placera ljudabsorbenter bakom och sedan möblera böckerna så de agerar delvis som diffusorer och inte enbart dekoreringselement.
  3. Det är en Schoeps CMIT5U. Om jag förstått rätt så är det en småmembrans kondensatormikrofon med cardiod-mönster och är varken super- eller hypercardiod men inte omni. Trots att den inte ska "missfärga" vid upptag från sidorna så uppfattar jag ändå en del reflektioner (inga eko eller reverb dock) när jag lyssnar på den med Sony MDR7506 i Audient iD14 som audio interface. Jag tycker mikrofonen förtjänar en viss akustiskbehandling om jag ändå kör med något så seriöst som den. Vad jag läst om den så ska den även fungera för inspelning inomhus. Jag har funderat på att ta bort spånskivorna från bokhyllorna (för jag behöver böckerna som bakgrund i mina videoinspelningar) och ha ljudabsorbenterna bakom där med vitt tygmaterial. Behöver jag täcka hela väggen då eller räcker det med att jag har panelerna i höjd med överkroppen och upp till slutet av väggen? Jag tänker mig som ett L bakom mig (dvs., bakom mig och där den gråa gardinen går). Jag kommer att stå så att bokhyllan går snett ifrån mig bakomför mig så mikrofonen kmr ha en viss riktning mot hörnet där den gråa gardinen går.
  4. Tack så mycket för ditt svar! Jag har upptäckt att jag inte har råd att införskaffa stenull pga. fraktkostnad då jag bor för långt ifrån närmsta lager. Däremot har de glasull. Så jag funderar på denna: https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/träregelskiva-35-450-659-1392277813263-46?artikel=416804 95 mm såklart Eller kan en byggmatta fungera: https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/byggmatta-p-36?artikel=416240 ? Finns så många variationer av glasull här (alla tillgängliga där jag bor så därför jag tittar på dem) så jag vet inte vad som är lämpligast som alternativ för Flexibatts 95 mm.
  5. Tack så mycket för svaren! Jag ska fixa Flexibatts 95mm och träramar, trälim, häftpistol har jag. Det sista jag måste få info om är tygmaterialet som skall omfamna runt träramarna: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/10655/ Kan jag välja någon av dessa tyg? Vilka material fungerar som "andas"? Fungerar bomull? Fungerar lin? Fungerar materialblandningar?
  6. Tack så mycket för svaret! Tyvärr är inte det möjligt på grund av avståndet jag behöver för att kunna filma med lämp komposition. Bokhyllan kommer att fyllas med fler böcker och sticka ut olika mycket för att skapa en mild diffusion.
  7. Tjena! Jag har gjort ordning en simpel studio i ett 12 kvm-rum med betongväggar på sidorna om bokhyllan (bokhyllans vägg bakom är trä). Taket är oxå i betong. Jag bor högst upp i lägenhetsbyggnaden. Här kmr jag att stå och alla hyllor är inte i fyllda ännu. Några rekommendationer vad man kan ha i övriga hyllor och ovanpå bokhyllan som kan dämpa ljud? Mikrofonen är övertäckt när den inte används. Här är ena betongväggen. Jag har funderat på att använda ett stativ och en stång och dra en greenscreen som jag inte använder som dämpningsmaterial. Skulle det ha någon bra effekt? Jag letar som sagt var efter billiga DIY-lösningar och inte professionell utrustning eftersom min nuvarande ekonomi ej tillåter det. Jag tänker mig billiga gardiner, dukar eller annat bra ljudabsorberande tygmaterial som man kan få tag på och hänga upp på något sätt? Jag har ett par ljudabsorbenter (se bild nedan) som inte längre behövs då jag har ersatt dem med små stativ från IsoAcoustics. SKulle man kunna klippa och fixa med dem så att man får en liten rund "låda" runt shotgun-mikrofonen? Det är en "vanlig" (varken superkort eller superlång) cardiod-shotgun. Något i stil så att det ser ut så här ovanför mikrofonen: Jag läste i annan tråd på forumet nyss att man oxå ska dämpa under sig och bakom sig då ljudet studsar därifrån och tillbaka in till mikrofonen pga. dess upptagningsmönster? Tack för alla svar på förhand! / Max.
  8. Tjena! Jag har en TV som har en optisk ut och jag undrar om jag kan koppla in den i Audient ID14:s Optical In för att få ljud sedan på dess inkopplade externa högtalare? Är det TOSLINK man ska använda då som kabel? Jag frågar här för jag vill varken at min TV eller att mitt ljudkort ska explodera på grund av felaktig koppling! https://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/893751-connect-tv-via-optical-id22-interface.html Tråden ovanför är en snubbe som testade men fick massa brummande och förvrängt ljud vilket kanske betyder att det inte fungerar eller kan något ha varit ojordat?
  9. Vilken sida rekommenderar ni där man kan köpa låtar i 44.1/16 eller 48/24? Det är lustigt det här med ljud: när det är riktigt illa så klagar alla, men så fort det "inte är illa" så är allt helt OK med kvalitén fast det finns så mycket mer att kunna kräma ur. Om man ändå har prima högtalare så kan jag tycka att man ska unna den med bra ljud även om ens akustik inte är perfekt (t.ex. jag har ingen akustisk behandling förutom stativ till högtalarna än så länge).
  10. Aha, cool länk! Fick bara 3 av 6 rätt, hade fått 4 av 6 om jag gick snabbare på magkänsla på en fråga. Hade nog behövt höja upp volymen. Sedan så äré intressant vad man kan "lyssna efter" för att kunna lära sig urskilja lågkvalitativt ljud från högkvalitativt ljud, särskilt i musiksammanhang. Jag fick rätt på Mozart-musiken för jag upplevde att pianoljudet fick mer plats per ton, sedan om detta är korrekt "lyssning" eller inte, vet jag inte vilket är varför jag skapade denna tråd.
  11. Tjena! Har nyligen hittat "guldgruvan" Tidal för musik där jag undersökt och sett att kvalitén kan variera mellan 700 kbps (jättegamla låtar) upp till 1800 kbps (Masters eller bara hög kvalité ändå). De flesta låtar ligger på cirka 900 kbps. Om jag minns rätt så sligger Spotify på 320 kbps och YouTube på 384 kbps? Lyssnar med Audient iD14 och ett par Adam A7X på -30 på en -128 till 0 skala, med maxvolym på . Problemet för mig är att jag inte kan sätta ord på vad som låter annorlunda mer än att främst så är maxvolymen högre på Tidal än på YouTube. (Har inte Spotify och har inte haft det på flera år ändå så.) Jag upplever oxå att alla instrument får mer plats i Tidal (ju högre kvalité) och det är en tydlig volymskillnad på låtar i 900 kbps och låtar på 1800 kbps. En högre klarhet upplevs (kanske pga. högre maxvolym?) även. Slår jag på en gammal sunken MP3 med 128 kbps så upplever jag att jag hör en slags metalliskt ljud i alla låtar (är detta en korrekt bedömning då detta ska vara resultatet av artefakter från komprimering? Kanske det går att se spår av frekvenser som påminner om frekvenser för hur metall låter?). Det vore roligt att kunna sätta ord på vad man hör och vad som låter bra (i ljudkvalité) och vad som låter dåligt, precis som fotografer kan sätta ord på vilka bilder som är dåligt behandlade med ord som för låg eller för hög kontrast, blown highlights, för mycket eller för lite svärta, för lite eller för mycket färgmättnad osv. Finns det ord inom Sound Engineering-världen som hjälper en att sätta ord på typiska karaktärsdrag som lågkvalitativa (komprimerade) ljud har och som högkvalitativa (okomprimerade) ljud har? "Metalliska artefakter" i sunkna 128 kbps MP3 är det enda ordet jag har just nu. Och som sagt: hör du någon skillnad mellan Spotify och Tidal och vad lyssnar du med?
  12. Hej! Jag har ett par Adam A7X inkopplad till en Audient iD14 i stereoläge och jag hör klart och tydligt knaster när jag spelar upp exempelvis P!nk - What About Us i Tidal på högsta kvalitén med maximal volym i programmet, maximal volym i Audient iD14 som ljudenhet i WIndows 10 och 0 dB i dess "virtuella förstärkare(?)" vilket syns i bilden nedan. Så här ser interface för Audient iD14 ut: Bild på interface Som ni ser så klipper meters ovanför "SYSTEM" inte. Jag kan till och med komma upp i rött och efter detta så ska det dyka upp rött nedanför "L R" för meters vid "SYSTEM". Men dessa röda dyker inte upp och ska då tyda på ingen äkta klippning? Men ändå hör jag knaster när ljudet är som högst i låtexemplet ovan. Vad beror detta på? Jag har Latency satt på "Safe" för Audient iD14. Jag har ingen vald ASIO Buffer Size (kan välja mellan Automatic, sedan 1024, 2048, 4096 och 8192 samples". Sample rate är inställd på 44.1 kHz. EDIT: i Windows 10 är ljudkortet i Advanced inställt på "2 channel, 24 bit, 44100 Hz (Studio Quality)". Är det någon av dessa som jag ska justera för att slippa knastret? Ska jag anta att knaster utan klippta meters är för låg kHz, antal samples och/eller för låg kHz? Eller är det helt enkelt så att högtalarna har lägre max dB än Audient iD14-ljudkort har? Tack för svar på förhand! / Max K.
  13. Tjena! Jag har funderat på att investera i dessa stativ för att höja upp högtalarna till öronnivå: https://www.thomann.de/se/isoacoustics_iso_l8r155.htm Jag har redan följande för ljuddämpning som står direkt på skrivbordet i trä med högtalarna ovanpå: https://www.thomann.de/se/the_takustik_isopad_7.htm Min snabba fråga är: kan jag kombinera dessa? Dvs. ställa isopadsen ovanpå "stativen" och sedan högtalarna ovanpå dem? Eller kommer det att sabba återgivningen av ljudet? (jag förstår också att det kan vara ostabilt dessutom) Tack för svar på förhand! / Max Karlstedt.
  14. Tjena! Jag undrar vart man får tag på moleskin/mollskinn i Sverige i syfte att använda dem för att tejpa fast lav-miccar på ens hud? Kommer bara upp om klädesplagg när jag vill ha tag på mollskinn tejp när jag googlar "köp mollskinn tejp" på nätet. Tack för svar på förhand! / Max.
  15. Tjena! Jag lyssnade nyligen på en podcast som spelade upp ett ljud som visade sig vara oscillkoskop-musik: https://youtu.be/ZaTuFB5QXHo?t=293 Om jag förstått det rätt så är det bilderna som syns i oscilloskopet som bildar ljuden. Linjerna i X led bildar ljud i vänstra högtalaren och linjerna i Y led bildar ljud i högra högtalaren (i stereo). Vissa ljud som jag hörde påminner mig om elektronisk musik, så jag tänker mig att man kan "måla upp" ljud i olika plug-ins i ljudprogram som har stöd för att bilda ljud med hjälp av emulerade oscilloskop-plug ins och liknande plug-ins? Vore roligt att höra från ljuddesigners och folk som producerar elektronisk musik. Själv är jag sugen på att lära mig FL för att kunna skapa musik som chillmusik som Fifth Harmony - Work from home, och mer "discotechno" som Martin Garrix - Animals. (jag ber om ursäkt i förväg att jag inte kan de olika kategorierna för elektronisk musik). Så jag tänker mig att man "målar upp" fräna ljud som man gillar med emulerande oscilloskop och sedan använder dessa för att skriva "musiknoterna" med. Frågan är om detta är onödigt krångligare att göra än att använda sig av andra plug-ins i FL? Tack för svar på förhand! / Max.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.