Jump to content

pdac

Medlem
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutralt

About pdac

  • Rank
    Med i gänget

About me

Recent Profile Visitors

1,539 profile views
  1. Hej på er. Vi håller på planera lyssningen vårt nya kontrollrum (5x4,5x4m). Har fått tag på ett par fina mains, Dynaudio/Focal hybrider, med dubbla Dynaudio 8" basar å Focal mellanregister å diskanter. Lite beroende ifall en bryggar basarna på de inbyggda filtren eller inte så blir nominal watten antingen 150w eller 300w i 8ohm på monitorerna. Så för att driva dem behöver vi ett eller två slutsteg på 600w alt 1200w per kanal enligt x2-4 principen för att säkerställa brusfri lyssning 25hz-25khz. För att underlätta lyssningen när klienter eller externa producenter kopplar in sig så vore det oxå önskvärt att flytta DSP hanteringen OTB. Vi kör Sonarworks idag för våra närfältare (Adam A7) och mellanfältare (Munro Egg 150). Någon här som använt/använder LAB Gruppen PDX3000 eller IPD1200/IPD2400 steg för att driva era passiva monitorer? Dynaudio rekommenderar LAB PLM stegen till sina nuvarande passiva monitorer å även om det finns en tanke på sikt att flytta filter/crossway hanteringen ut ur monitorer å separera drivningen av elementen så känns PLM stegen idagläget lite för overkill. De kostar ju dessutom mellan 5 å 10 gånger mer än PDX/IPD stegen. Tänkte diskutera med LAB på Monitor mässan här i Umeå nästa månad men vore intressant å höra om det är några här som har erfarenhet av dessa olika LAB steg? Tex: Erfarenhet av driva studiomonitorer med LAB steg? Ljudskillnad på LABs rena digitala och analoga/digitala steg? Erfarenhet å ljudskillnad på LAB egna IntelliDrive DSP och LAKE DSPn i de dyrare stegen? Tack på förhand //Pierre
  2. Har hört både ris å ros. Vi är nöjda med den M7 som han gjort som sitter i m49an i alla fall. Vi har en Gefell med original M7 oxå å har inte något klaga på kvaliten i alla fall i jämnförelse. Jag skulle oxå satsat på en FLEA om jag hade köpt någon färdigbyggd klon.
  3. Peluso är ju en bra hotrodad kina mick, med utbytt kapsel å transformer. Blir nog inte mer c12 per krona i alla fall men finns ju några personer i världen som är bättre på att klona grejer. Har en ELAM M251 kopia jag byggt med Peluso delar. Låter fint men är ju trots allt rätt en bit kvar till originalet. Beezneez är ju snäppet vassare men kostar ju nästan det fyrdubbla men är helt handbyggda. Vi har Beezneesz kapsel i vår M49 å den låter fantastiskt. http://beesneezmics.com/microphone-ranges/tribute-series/tribute-6-c12.html Även FLEA har en fin replika med Tim Campbell's CT12 kapsel som alla fall på papperet är det närmaste en kommer skulle jag tro. Har exempelvis original NOS GE 6072 FIVE STAR rör som är exakt samma som satt i exportversionerna av C12 och ELAM M251 och Tims kapsel är av många DIY byggare betraktade som de som kommer närmast originalet. https://sxpro.co.uk/flea-12-vintage?sku=flea12vintage&gclid=Cj0KCQjwsvrpBRCsARIsAKBR_0LBJJ2KcevFReujyySFy1uYSETSozzsMzgRdfYnmz3L2VluEuWAuBQaApfLEALw_wcB
  4. Vann en Neumann 191 stereomikrofon i helgen på EBay. Ska bli kul å testa den på olika saker i studion framöver. Speciellt nyfiken hur den låter på percussion prylar men oxå som komplement till Neumann M49 som rumsmik på trummor
  5. Dessvärre inget alternativ. För att få en kåk så pass billigt att det ska vara värt det är det minst 40 min från stan å så långt vill inte folk åka. Alla som haft studio utanför stan har tvingats att flytta in till mindre lokaler inom stadskärnan. Huspriserna i Umeå är dessutom så höga att köpa en färdig kåk är dyrare än att bygga nytt inom stadskärnan. Kanontips! Tack så mycket ❤️
  6. Hej, jag/vi har sökt efter nya lokaler för vår studio några år nu. Vi har i dagsläget hyfsade lokaler under jord på ca 100kvm med ett liverum, sångbås, två kontrollrum å ett par ytterligare mer eller mindre dämpade rum. Men efter att vi fick en stor vattenskada förra året och fick riva 2 av 4 platsbyggda akustikväggar i liverummet har det känts mer å mer övärt att lägga in mer tid å pengar i befintliga lokaler. Dels ligger den som sagt i en källare så taket är ju knappt 2,2m å i huset finns både en frisörsalong å lägenheter oxå. Så idag satt jag å räknade och insåg att med en bra investeringslån plus företagslån eller liknande är det ungefär samma kostnader per år att bygga en helt ny studio på 150-200 kvm än att hyra en bra lokal (förutsatt att en lyckas hitta en i en expansiv stad som Umeå när alla gamla lämpliga byggnader rivs eller är upptagna..) å bygga en studio i denna. Räknade så här - ritning/anpassning av befintlig ritning av en akustikingenjör, 50-150k - byggkostnad själva stommen/skalet/bärande delar. 1,5-2 miljoner (höftning utifrån vad det kostar att köpa ett 1,5 våningshus med lämplig design) - akustikbehandling/ytskkt/el/vvs inne 200-300k (förut att atv en gör mycket av grovjobbet själv) Räknat grov på 10års ammotering landar kostnaden per år på runt 1-1.2k per kvm/år vilket är ungefär de hyror som renoverade lokaler jag kollat på haft plus amortering för lån till lokalanpassningen. Men den stora frågan är ju då andelen företag som bygger nya studios från grunden är rätt få i Sverige/norden, närmast obefintliga vem eller vilka ska en kontakta för upprättande/anpassning av ritningen. Så.vem eller vilka Sveriges idag främsta verksamma akustikingenjör(er) för studios? Tips på personer/firmor från övriga norden å norra Europa mottas oxå gärna.
  7. Bra omvandlare å ett korrekt byggt rum är betydligt viktigare än monitorerna
  8. AVA pluggarna från Harrison för 29$ styck på jrrshop.com Eller 60-70% på mjukvara på harrisons hemsida med koderna nedan. BF1832C - Mixbus32C BFAVA18 - AVA bundle BF18MB - Mixbus Även LV2 plugins för 110 kr st vid köpa av någon av DAWen.
  9. 40% på Sonarworks! Kanske mest värda köpet hittills på BF. https://store.sonarworks.com/collections/black-friday-2018
  10. Jo, exakt detta jag gjorde utan att vara medveten om att det fanns en känd "bugg" eller vad en ska säga kring v9 pluggarna.
  11. Detta hände mig ikväll... alla version nio pluggar slutade att fungera... sämsta tänkbara läge fick göra om 3h jobb från igår jag gjorde med Waves pluggar med andra pluggar ikväll (Hade inte iloken hemma igår så körde Waves på hela projektet). Kunden behövde jobbet klart idag så fanns ju inte direkt tid att installera om hela Waves Complete....
  12. Såg att Waves även hade några riktigt fina pluggar för 29$. Bla CLA-2 och CLA-3 som fortfarande är en av de bästa LA-2 och LA-3 mjukvaruklonerna på marknaden. Även andra riktigt bra pluggar som NS1 och C6 för 29$.
  13. Kolla även in Aston Halo, de är bättre designade skärmar än SE varianterna. Finns även billigare OEM versioner av den typ som SE har från typ Gear4Music eller Thomann för under tusenlappen. Håll utkik efter något erbjudande nu på Black Friday med Aston Halo plus en Aston Orgin eller Spirit mikrofon. Då får du både en bra skärm och en väldigt prisvärd mellanklass mick.
  14. Å se där Die Hard har krupit upp ur sitt pessimistiska surhål utan att bidra med något än dålig stämning igen.... Jag tycker du tänker helt rätt och verkar ha bra koll på begränsiningarna som finns i din set up. Ett extra par low-fi högtalare likt mixcubs är inte alls dumt att ha, speciellt iom att en utvecklas å tränar upp sina mixningskunskaper. Komplettera senare med ett par bra uppmätta masteringslurar och en bra EQ lösning likt Sonarworks Headphones så kommer du klara dig en god tid framöver även när du blir bättre. För utan ett uppmätt och dedikerat mixningsrum så kan du ha högtalare för 100k å inte få "perfekt" referenslyssning i högtalare. En superbillig å helt ok lösning är ju en billig stereo med mindre "hifi" högtalare köpta på loppis bara
  15. Kanon! Har väntat med att uppgradera till 4a i förhoppning att det skulle komma någon deal i veckan. Studio One har i stort sett helt ersatt både Logic å Pro-Tools för oss i studion sista året. Blir bara bättre å bättre hela tiden. Grymt bra för editering i synerhet. Enda andra DAW jag kör för vissa produktioner är Harrison Mix Bus ifall en vill jobba med enhetlig simulerad analog mixkedja/mixer.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.