Jump to content

MikeyGoesPro

Medlem
  • Content Count

    677
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

MikeyGoesPro last won the day on March 19 2011

MikeyGoesPro had the most liked content!

Community Reputation

64 Utmärkt

5 Followers

About MikeyGoesPro

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Intressen
    ?
  • Home page
  1. @Demonproducenten m.fl. Från Bob Katz mastering-sida: "What Level Should I Mix To? Measuring the peak level of a mix tells us almost nothing about its quality. As long as your digitally-measured highest peak of the loudest song does not exceed, say, -3 dBFS, you are safe from the peak point of view. And if you are absolutely sure of your metering accuracy and you are using intersample peak meters (which are very rare), then you could conceivably exeed -3 dBFS on the highest peak and still be safe, but why play with fire when 24 bit recording permits low levels without losing signal to noise ratio or sound quality? Even if your recording never peaks above -10 dBFS it’s still going to be fine. It is the average level of your mix that determines more about its transient quality (measured on an averaging meter, such as a VU meter or a K-System meter). If you have a true VU meter available, send a sine wave through it and adjust it so that 0 VU equals -20 dBFS on the peak meter. Then work to the VU and ignore the peak! Let your mix sound be determined by your ears with a guide to the headroom you are using. How much headroom should you leave for peaks? Since the sound often goes downhill post-mixing, we recommend "at least 12 to 14 dB" for percussive material. Crest factor (peak-to-average ratio) and "punch" (fatness and power) should be balanced off for a good but lively sound in your genre. Frankly, the loudness race has made it difficult to get a good transient, lively sound, but do your best, at least make a good-sounding mix. If anyone is going to ruin your recording, don't let it be you!"
  2. Ingen har pratat om att en mastering-tekniker INTE kan HANTERA nivåer över -5db.
  3. Har bara lyssnat väldigt snabbt och lämnar här en första tanke/fråga? Bastrumman är fetare både i början och i slutet, sen i större delen av låten så blir den lite väl tunn och saknar botten. Varför blir det så? Förslagsvis skulle nog jag välja att göra tvärtom, d.v.s. mer botten när låten väl kommer igång, men om det inte var menat som en bd-effekt så tycker jag BD'n ska låta som den gör i introt, över hela låten. Överlag så saknas mycket djup-bas också. Vänligen Mikey
  4. Handlar det om mastering så är nog PRO-Q att föredra (dock är det bara EQ), bl.a. för att kunna utnyttja deras "linear phase" komponenter. Annars har Waves fina plugins för mastering. Vänligen Mikey
  5. Du tänker korrekt! Mina kunder, och även andra mastering-studios kunder, får oftast instruktionen att inte gå över -5dbfs (+/- någon db), på masterregeln. Inte heller några plugins ska finnas på slut-/master-regel. D.v.s. inga limiters/kompressorer. Du ska även låta bli att använda fade-in/-out vid export för mastering då detta sköts i masteringen. Jobbar du med 24 bitars filer i ditt projekt så ska du även rendera/"print" eller exportera i 24 bitar. Ingen dithering på slutregeln, eller dithering avsett för redigering i efterhand kan användas. Vid export till 16 bitars filer gäller dithering avsett för redigering i efterhand, men 24 bitars filer är att föredra. [Edit] Ska kanske tillägga att MP3 ska undvikas inom både mix och mastering så långt det går. Ljudformatet bör hålla högsta kvalité, d.v.s. inte komprimerade ljudfiler. Vänligen Mikey
  6. Ball låt, och det går absolut att mastra den snyggt, baserat på det jag hörde! Vänligen Mikey
  7. jag har inte läst exakt allt i detalj ska jag börja med att erkänna, och hoppas att jag inte dubbel-skriver något nu. Jag har, till och från, en mycket stressig miljö hemma av olika skäl. Normalt har jag inga alls problem med hörseln, vilket skulle bli min död vad gäller mix/mastering. Dock så kan jag uppleva ett väldigt lågt pipande just vid stress-situationer och om jag är trött. Får jag vara ifred och lägger mig och sover 30 minuter så är hörseln tillbaka till det vanliga igen. Efter natt-sömn jobbar jag utan problem med ljud/musik längre än en vanlig arbetsdag, men tillkommer som sagt stress och trötthet, ja då kan det dyka upp tystare "pip". Vad jag vill komma till är att det kanske kan bero på att hjärnan är tröttare än vanligt, och med stress blir det än värre. Vänligen Mikey
  8. Det vore trevligt om man kunde få 24 bitars wav-filer (vid STEM mastering), så utgångsmaterialet är i topp-kvalité redan innan man börjar mastra Eller? Vänligen Mikey
  9. Inte alls! Alla uppfattar musik olika, så skriv inte så om dig själv! /Mikey
  10. ...som jag alltid sagt då! Det viktigaste är teknikern och att denne kan ljudet i sitt rum! Monitorer/högtalare/lurar samt annan hårdvara kommer sen och är inte alls lika viktigt i förhållande till teknikern och dennes kunskaper/talang. Vänligen Mikey
  11. Skicka en pre-master till mig, så gör jag den första gratis! Är du missnöjd efter den så kan du hacka på mig så mycket du vill! Det låter väl som en bra "deal"? Vänligen Mikey
  12. Kan inte svara på din fråga om varför, då det inte är ursäkter, bara en förklaring till hur jag tänkte! Sen att fel version hamnade uppe kan jag inte gnälla på, det är bara mitt fel och ingen annans. Jag grattar glatt vinnaren, och även övriga som alla kämpat på bra! Vänligen Mikey
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.