Jump to content
Annons

Awesomecooljukebox

Medlem
  • Antal inlägg

    20
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Intressen
    Jag gillar techno. Speciellt fet techno. Ju fetare desto bättre.

Min musik online

  1. Ja okej Gesaffelstein var kanske lite onödigt att dra in i sammanhanget. Egentligen är det stuket på de tre första låtarna jag länkade som jag vill analysera närmare. Fast Trackitdown.net, Deck.de och Residentadvisor.net listar Viol som techno...
  2. Shit shit shit vad mycket grejer ni skrivet som jag vill svara på. Den techno jag gillar skulle jag generellt beskriva som mörk, atmosfäriskt med sparsmakade melodier och mycket fokus på perkussiva element. Genom lager på lager av ljud byggs den sakta upp från en dansant rytm (ofta väldigt avskalad) till ett härligt komplex av olika komponenter som tillsammans skapar en transliknande och energisk känsla hos mig. Energin och aggressiviteten i låtarna varierar, men alla har mer eller mindre en gemensam nämnare i och med deras tendens att göra en resa där de växer från litet till stort. I princip varenda låt hör jag 808 och/eller 909. Det du säger om att subgenres blandas håller jag med om. Om den musiken jag lyssnar på är ett resultat av denna mix befarar jag att det sätter käppar i hjulet för mitt projektarbete. Tack för ett bra inägg Lundin! Teorin om att det uppstått någon slags namntävling inom techno tycker jag låter rätt konstigt. Jag ser techno och alla dess varianter som ett stort najs släkträd, inte en lista över konkurrenter. Det här med att "Modern techno" är ett "skitdumt" exempel håller jag inte heller med om. Jag hoppas du förstår att jag inte försöker mynta ett nytt namn för den eventuella subgenre hela min musiksamk befinner sig inom, utan att jag försöker navigera och lokalisera den i techno-djungeln med er hjälp här på forumet. För de som glömt kan jag påminna er om att jag delvis startade denna tråd som ett resultat av det projektarbete jag skriver i min skola. Mitt syfte är att analysera den "typen" av techno jag älskar, och sedan göra en egen produktion grundad på denna analys. För att detta ska vara genomförbart behöver jag ett konkret namn på musiken jag ska forska och analysera kring. Jag kan inte bara skriva; "Jag ska analysera en till tre låtar inom genren techno". Det blir alldeles för brett och omfattande. Därför tycker jag att det skulle vara OERHÖRT skönt om en subgenre , låt oss kalla den "Modern techno", existerade. You get my point? Bra sagt. Jag har gjort det under mina två år som techno-fan. Nu vill jag längre och djupare. Jag vill bli expert på techno och det jag gör. Och btw, det där jag skrev om Elvis och Metallica förut. Det vara bara en liknelse, jag kan inte ett skvatt om rock. Hoppas att ni förstod vad jag menade ändå. Technon har liksom utvecklats.. Technon idag låter inte som technon innan milleniumskiftet. You want proof? Lyssna nedan. Techno?JA. Minimal Techno?Nej. Electro/house/tech?NEJ. Detroit/acid/old-school/ambient techno? Nej...
  3. Jag tycker att det låter absurt att låta alla typer av olika techno-sound ligga under EN genre! Det är som att säga att Elvis-rock och Metallica-rock båda är "samma" rock. Det blir ju galet förvirrande och missvisande, tycker jag. Det finns massor av olika typer av techno; hardcore techno, ambient, acid, detroit osv. Alla subgenres som skapats ur ursprungliga technon är ju resultat av att olika sound och stilar sakta växt fram. Om det idag, ca 30 år efter begynnelsen, har skapats flera olika stilar inom technon som inte passar in hos de redan existerande subgenrerna, är det inte dags för lite namngivning då? Begreppet techno och allt som följer med det är för stort, härligt och komplext för att bara kallas techno.
  4. Det där.. var väldigt smart resonerat. Tänk om det är så enkelt! 😄 Fast jag tycker fortfarande att det är konstigt hur så olika sound inte fått egna namn tilldelade.
  5. "Modern/new-school" techno låter så PERFEKT men det är väl ingen etablerad eller definierad genre? Låten Globus med SCNTST som jag länkade också, det är ju techno! Det är absolut inget old-school, det är inte minimal(?), på Beatport, Residentadvisor klassas det som "Techno", på Allmusic står det "Electronic, Dance/Club".. på iTunes står det "Dans" haha 😏 Är det så att det finns nya genres inom techno som ännu inte namngetts? Fast den punkten hoppas jag innerligt att jag har fel på... Då är mitt projektarbete och min musikaliska identitet fucked. Man kan ju inte bara ta massa nya eller avvikande elektroniska "musikstilar" och trycka in dem under namnet TECHNO! Jag vill bara hitta den korrekta termen, den där prefixen eller suffixen, typ modern techno, deep techno, club techno som separerar musiken jag älskar från detroit techno, ambient techno, hardcore techno etc etc. Tack för alla svar btw! 🙂
  6. Jag ska definitivt kolla upp den dokumentären! Nej jag hårddrog det lite.. ☺️ Har bara hört att techno användes för att "beskriva" elektroniskt orienterad musik förr. Drumcode är fett! Hur skulle du beskriva Cari Lekebusch? Han har ju ändå ett väldigt karaktäristiskt techno-sound.. Den länkade låten Macabre, är det minimal techno, är det deep techno, vad tycker du?
  7. Tack för svaret! 🙂 Sounds legit! Fast jag vill dock påstå att techno använde sig av analogt rätt mycket också.. Låtarna jag länkade är typ "modern techno" (?!) . Alltså, jag är säker på att de ingår i genren techno, fast möjligtvis under olika förgreningar. För mig (min uppfattning) är Tony Rohr någon typ av "classic techno", Cari Lekebusch är "Deep techno" och SCNTST är... "indie techno", "modern klubb-techno"? UHHHH 🙁 Måste det vara så svåååårt?! På Beatport, Trackitdown och andra stora musiksidor kategoriseras allt detta under TECHNO! Och på iTunes står det dans.. -.- Någon måste styra upp detta. Något måste göras.
  8. Hallå där. Jag behöver verkligen hjälp! Om det finns några techno-fantaster här på forumet är detta er chans att glänsa, och samtidigt frälsa en mycket frustrerad musikälskare. Jag går i trean på gymnasiet och ska skriva ett projektarbete. Mitt ämne ska handla om hur man skriver en technolåt. Jag ska analysera en till tre technolåtar, svara på olika frågeställningar om exempelvis vilka instrument som utmärker sig för genren, varför dessa instrument används, vilka ljudmässiga grunder techno bygger på, och sedan producera en egen låt utifrån denna analys. Jag har märkt att folk har en extremt varierande bild av vad techno är. Med techno menar jag inte energisk skrik-synth-kavalkad i 140 BPM med högpitchad chipmunk-röst. Den techno jag gillar är mörk, intelligent uppbyggd, snittar 128 BPM och använder sig flitigt av legender som TR-808 och 909. Om jag har förstått rätt, var begreppet techno för 30 år sedan i princip ett samlingsnamn för all elektronisk musik. Idag har en djungel av subgenres växt fram. Mitt problem är att jag måste definiera vilken TYP av TECHNO jag älskar så innerligt. För att bäst beskriva den techno jag gillar kan jag namedroppa lite namn i hopp om att någon kan relatera till musiken. Boys Noize, Gesaffelstein, Mumbai Science, Cari Lekebusch, Clouds, Paul Kalkbrenner och Shinichi Osawa är några namn som ligger mig väldigt nära hjärtat. Här är länkar till de tre låtar jag tänker analysera. Tony Rohr - Cari Lekebusch - http://www.youtube.com/watch?v=DCYsbhDuvpo SCNTST - http://www.youtube.com/watch?v=5290s-8DjrA Vad skulle ni kalla denna musik? Shit... jag känner mig nästan skamsen som frågar denna flummiga och till synes amatörmässiga fråga men jag har sökt svar i nästan tre år. Snälla, om någon där ute tror sig kunna vägleda mig, SKRIV! Om inte, DISKUTERA MED MIG! LOVE&TECHNO!
  9. Ni är bäst, tack för tipsen! Vad tror ni om Ultrasone Pro900 som komplement för saknad bas/referens?
  10. Tack för svaren! 😄 Det är alltså egentligen inte någon avgörande eller kritisk skillnad mellan öppna och slutna lurar när det kommer till mixning och referenslyssning? Ultrasone känns väldigt övertygande, ska försöka hitta någon affär här i Stockholm där man kan få provlyssna. Hur tror ni Ultrasone Pro900 klarar mixning av musik där kontroll av basregistret+lågbas är livsviktigt? JAPP,,, livsviktigt 😉 Jag har nämligen nyligen utvecklat en teori om att mina monitorer Adam A7x inte riktigt klarar av de allra lägsta frekvenserna på grund av rummet jag proddar i. Passar på att fråga er kunniga forumare när jag ändå håller på; stämmer det att ett rums akustik kan hämma ett par monitorers potentiella basåtergivning? Jag satt och mixade en kick idag i en av min skolas studios (professionellt uppbyggd studio med dämpning, absorberare etc). När jag kom hem för att lyssna i monitorerna hemma fick jag lätt ångest när jag hörde att basen inte ALLS var densamma. Aldrig innan har jag upplevt att mina Adam har varit klena i basen, värt att nämna är dock att kicken jag pratar om var alldeles extra låg-basig. Har kollat och läst runt lite. Jag behöver ett par studiolurar som klarar av låga frekvenser så att jag kan referera mixen till något. Ultrasone Pro900 är under min radar, rätt eller fel?
  11. Åh fan vad najs att Yoda hänger på forumet!! Det låter intressant med en Custom-modell. Vad är den huvudsakliga skillnaden på öppna, halvöppna och stängda lurar? Ultrasone har jag också hört mycket bra om! Kollade upp Pro2900 nu.. de ser ju helt galna ut. Någon som vet något om Ultrasone Pro-750 då?
  12. Jag letar efter ett par bra och ärliga hörlurar att mixa i. Har hört mycket gott Beyerdynamic men skulle gärna slänga upp frågan här på forumet för fler åsikter och tips. Har läst hela tråden men vet inte riktigt vilken slutsats jag ska dra. Musiken jag mixar kräver så ärlig basåtergivning som möjligt. Paul Kalkbrenner, Boys Noize, Cari Lekebusch och Mumbai Science är exempel på hur musiken jag talar om låter, ifall det är till någon hjälp. Max prisklass ligger väl runt 2000 kr. Är Dt-990 Pro Beyers mest avancerade studiolur? Tacksam för hjälp och tips!!
  13. Ahh shit asså. Grejen jag förundras så över är kickens närhet i mixen. Den är så BRED och TUNG och ändå lyckas han få den att passa perfekt i mixen. Måste lära mig hur man bygger den! Jag skulle betala dyrt för att få sitta en timma med Djedjotronic och få en lektion om kickar...
  14. Hallå där! 🙂 Det finns en kick, bastrumma, bassdrum, baskagge... ni får kalla det vad ni vill, som jag inledde en romans med för dryga halvåret sen. Den har pondus, energi, kraft och bredd samtidigt som den är mjuk, behaglig, mättat basig och allmänt perfekt. Mästerverket jag talar om finner ni här nedan. Tyvärr är upplösningen på videon inte den bästa vilket hämmar kickens fulla potential. Tror dock att ni får en helt okej ljudbild! http://www.youtube.com/watch?v=TsW4BQrXDLg OBS!!!! Kicken jag syftar på kommer in efter 14 sekunder! 00.14! Jag vill helt enkelt bara höra vad ni där ute på forumet har för teorier om hur man bygger upp en kick som denna. Jag TROR att det ligger en 808 i botten, sedan självklart många layers av andra kickar, men utöver det har jag ingen aning. Vad tror ni? Särskild typ av kompression, EQ eller magisk kombination av något ni generöst kan dela med er till en med-musikant? Om denna kick inte tillhör genren ni brukar ägna er åt, se det som en utmaning att hitta svaret jag så desperat söker! ☺️ Tacksam för svar! LOVE&TECHNO! /Anton
×
×
  • Skapa ny...